Jednou z nevýhod elektromobilov sú požiare. Aj keď sú veľmi ojedinelé, horiace batérie dokážu hasičom narobiť poriadne vrásky na čele. S hasiacou plachtou od spoločnosti Bridgehill je však hasenie požiarov elektromobilov opäť o niečo jednoduchšie.

Portál InsideEv´s nedávno upozornil na spoločnosť Bridgehill, ktorá vyvinula špeciálnu hasiacu plachtu určenú nielen na hasenie automobilov. Požiare vozidiel sa nehasia práve najľahšie a obzvlášť nie je jednoduché uhasiť elektrické vozidlá, ktorých li-ion batérie vedia hasičov poriadne potrápiť. Pri všetkých formách hasenia, či už ide o hasenie vodou, penou alebo práškom, je cieľom ochladiť zdroj požiaru a odstaviť ho od prísunu vzdušného kyslíka.

Plachta, ktorá si poľahky poradí aj elektromobilmi

Presne to má za cieľ aj plachta, ktorú výrobca vyrobil zo špeciálnych materiálov vrátane kryštálov, čo umožňuje znovupoužiteľnosť plachty 30-krát. Čo je ale dôležitejšie, sú rozmery plachty, vďaka čomu je široká 6 metrov a dlhá 8 metrov. Účinne tak pokryje širokú škálu vozidiel, vrátane najväčších SUV elektromobilov.

Výrobca uvádza, že plachta je vhodná okrem klasických vozidiel aj pre hasenie elektromobilov. Pri hasení klasických vozidiel konvenčnými spôsobmi trvá zlikvidovanie požiaru niekoľko minút, no pri elektromobiloch môže likvidácia požiaru trvať aj viac ako hodinu. Výrobca tak zverejnil video, v ktorom ukazuje výhody použitia plachty pri hasení elektromobilov.

Na videu, ktoré vzniklo v spolupráci so spoločnosťou Centro Zaragoza zaoberajúcou sa štúdiom vozidiel a hasičským zborom zo Zaragozy, môžeme vidieť efektivitu riešenia pri hasení elektromobilu Nissan Leaf. Hasiči začali celý test zapálením batérie vozidla, pričom teplota požiaru rýchlo dosiahla 990 °C a približne po 8 minútach 34 sekundách došlo k úniku tepla z batérie.

Zobraziť celú galériu (3)
Screenshot/YouTube/Centro Zaragoza

O 2 minúty neskôr hasiči natiahli na vozidlo plachtu, pričom sa snažili zablokovať akýkoľvek prísun vzduchu k vozidlu. Pred jej aplikovaním bola teplota požiaru vyššia ako 1000 °C a do 20 sekúnd od jej aplikovania teplota klesla na 358 °C, pričom po ďalších 10 sekundách už teplota ukazovala 244 °C. Po ďalších takmer 4 minútach teplota vozidla dosahovala len 120 °C.

Zobraziť celú galériu (3)
Screenshot/YouTube/Centro Zaragoza

Po menej ako 10 minútach od aplikovania plachty už ale bola teplota vozidla len 107 °C. Po následnom odstránení plachty môžeme vidieť, že oheň bol stabilizovaný natoľko, aby nestihol poškodiť pneumatiky, no okamžite sa opätovne rozhorel. Preto spoločnosť Bridgehill odporúča, aby bola plachta aplikovaná minimálne 20 minút.

Jednoduchá aplikácia, ktorá by však mala zostať v rukách hasičov

Aj keď je aplikovanie plachty pomerne jednoduché a zvládli by ju aj amatéri, spoločnosť pripomína, aby to radšej nechali na skúsených hasičov. Plachta od spoločnosti Bridgehill je skvelá pomoc pre príslušníkov hasičského zboru hlavne v súvislosti s požiarmi elektromobilov.

Elektromobilita