Elektrické nabíjačky už rastú aj na vode. Lodiam ušetria milióny ton CO2
Dánska spoločnosť Maersk prostredníctvom svojej dcérskej firmy Maersk Supply Service spustí vôbec prvé elektrické nabíjačky na mori v rámci projektu Stillstrom. Na začiatok má nabíjať stredne veľké elektrické lode. Plány sú však oveľa väčšie a takýto krok by ušetrí milióny ton oxidu uhličitého, informuje Electrek.
Chcú ich rozširovať
Projekt Stillstrom má poskytovať služby nabíjania elektrických lodí už v treťom štvrťroku tohto roku. Elektrickú energiu poskytne v noci servisným lodiam (SOV) veternej farmy mimo pobrežia. Obsluhované plavidlá majú patriť spoločnosti Ørsted, ktorá sa zaoberá práve produkciou elektrickej energie pomocou veterných elektrární.
Spoločnosť je pripravená podeliť sa o detaily priebehu celého procesu s verejnosťou, aby motivovala do väčšieho využívania takýchto bójí ako elektrických nabíjačiek.
Pre začiatok má byť nabíjacia bója dostatočne veľká na to, aby poskytli potrebnú energiu jednej lodi s veľkosťou SOV využívajúcej batérie alebo hybridnej-elektrickej lodi. Technológiu chcú však ďalej rozširovať a umožniť nabíjanie plavidiel všetkých veľkostí.
Poslúži len počas kotvenia
Takáto elektrifikácia však nie je konečná a rieši aj jeden zásadný problém – lode počas svojho nočného kotvenia nechávajú naštartované motory, ktoré sú obrovské a produkujú veľké množstvo škodlivých emisií – nielen CO2.
Elektrické nabíjačky v podobe bójí takéto zbytočné emisie riešia. Spoločnosť chce takýmto spôsobom počas prvých piatich rokov komerčnej služby eliminovať až 5,5 miliónov ton emisií CO2, ako aj pevné častice, oxidy síry a uhľovodíky.
Jedná sa o nesmierne dôležitý krok, keďže podľa odborníkov produkcia emisií medzinárodného transportu nákladu vzrástla v minulom roku o takmer 5 %. To sa stalo aj napriek silnejúcim reguláciám a neustále sa sprísňujúcim cieľom uhlíkovej neutrality.
Prídu aj plne elektrické lode
Bója má čerpať elektrickú energiu priamo z neďalekých veterných turbín, čím sa emisná záťaž redukuje na látky vyprodukované počas výroby bóje a samotnej turbíny, píše Stillstrom. Časom je možné využiť ich aj na nabíjanie väčších batérií lodí, ktoré nie sú vybavené spaľovacími motormi vôbec.
Tie by tak mohli fungovať na čistú elektrickú energiu počas celého priebehu dňa. Zatiaľ sú však príliš vyťažené na to, aby im takéto batérie efektívne vystačili na celú smenu. Takéto lode už prichádzajú na scénu a prvé z nich sú uvádzané do prevádzky, pričom ich batérie dosahujú kapacitu v megawattoch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP