Ekologicky neškodná výroba? Vedci objavili mikroriasy, ktoré posúvajú vodík na trón elektromobility
Výskumníci z fakulty chemického inžinierstva Monash University v Indii identifikovali mikroriasy, ktoré umožňujú ekologickú produkciu vodíka. Ten nachádza čoraz väčšie využitie v doprave, jeho momentálna výroba je však environmentálne zaťažujúca, informuje Techxplore.
Nižšie emisie a možnosť hromadnej produkcie
Väčšina vodíka je dnes vyrábaná parnou konverziou z metánu a výhodných ekologických alternatív je pramálo. To však môže zmeniť metóda, s ktorou prichádzajú výskumníci z Monash University, ktorí použili na produkciu vodíka mikroriasy. V porovnaní s parnou konverziou ponúka táto metóda redukciu emisií až o 36 %, čo je obzvlášť dôležité v prípade automobilovej dopravy, ktorá začína vodík hromadne využívať. Hyundai má dokonca prvé vodíkové kamióny, ktoré brázdia Európu.
Na produkciu vodíka z mikrorias použili metódu RFV (reactive flash volatilisation), v ktorej sa pevné látky zmenia na prchavé zlúčeniny pomocou termálneho rozkladu. S dodatočnými ekologickými procesmi a spôsobmi výroby energie je možné zredukovať emisie výroby vodíka až o 87 %, píše Monash University.
Výskumníci počas svojej štúdie vystavili riasy teplotám v rozmedzí 550 – 650 C° a ako splyňujúce činidlo použili paru. Počas výskumu nakoniec dospeli k záveru, že 12 800 kg rias za hodinu je postačujúcich na výrobu 1240 kg vodíka.
Dobrá ekonomická návratnosť novej metódy, vodík prichádza aj na Slovensko
Za predpokladu trhovej ceny vodíka stlačeného na 700 bar (70 MPa) ~8,25 € / kg počítajú s návratnosťou investície za necelé štyri roky. Proces tak má veľký potenciál v boji proti využívaniu fosílnych palív a za redukciu produkcie skleníkových plynov.
Znížiť náklady na výrobu vodíka z rias môže aj využitie obnoviteľných zdrojov na výrobu elektrickej energie – tým je možné tiež zaručiť dlhodobú udržateľnosť celého procesu.
Aj keď sú dnes vodíkové autá raritou aj v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi, ich počet postupne narastá a automobilky sa snažia o pretlačenie technológie do popredia. Vodík dostal podporu aj na Slovensku, kde máme oficiálne prvé vodíkové auto a ešte v tomto roku postavíme prvé dve čerpacie stancie v Bratislave a Košiciach.
Celková energetická efektivita vodíka pre elektromobily je síce v porovnaní s akumulátormi nižšia, jeho veľkou výhodou je však práve rýchle dotankovanie či vyšší dojazd. Je tak možné, že tak ako dodnes jazdili autá prevažne na naftu a benzín, v budúcnosti sa stanú primárnymi metódami práve vodík a akumulátory – obe s vlastnými výhodami a nevýhodami.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP