Pred pár dňami odbila nateraz posledná štátna podpora pre kúpu elektromobilov a plug-in hybridov, kedy sa za pár minút rozdali milióny eur. Po prvotných problémoch vláda rozpočet navýšila o 1 milión eur, no existoval spôsob, ako ušetriť na emisiách aj bez tejto dotácie. Efektívnejším spôsobom šetrenia emisií mohol byť nákup emisných povoleniek, ktoré by Slovensko vyšli výrazne lacnejšie ako dotácie na nákup elektromobilov, informoval Denník E analytik inštitútu INESS.

Záujemcovia o dotáciu na nákup elektromobilu či plug-in hybridu mali možnosť požiadať o podporu v novom programe prvýkrát 11. decembra, kedy boli otvorené registrácie pre žiadateľov. Po zbabranom úvode a technických problémoch, za ktorými mál stáť aj údajný hacker, boli registrácie presunuté na nový dátum 16. decembra. Kvôli tomu boli aj úspešné žiadosti anulované a žiadatelia tak museli formuláre vypĺňať znova, pričom vyhral len ten najrýchlejší. A rýchlosť to bola skutočne vysoká.

Štát totiž po opätovnom spustení registrácii 16. decembra o 12:00 rozdal 6 miliónov eur na nákup elektromobilov a plug-in hybridov za menej ako 4 minúty. Dotácie boli najčastejšie až v 90 % žiadostí pridelené na elektromobily. Záujemcovia tak dostali dotácie na celkovo 689 elektromobilov a 97 plug-in hybridov. Nápor bol znova enormný a už v prvých minútach bolo na webe www.chcemelektromobil.sk až 3 000 ľudí. Financie sa teda minuli naozaj rýchlo, avšak, Slovensko mohlo s týmito financiami naložiť aj efektívnejšie.

Prevádzka elektromobilu nevyprodukuje toľko emisií

Ako už dobre vieme, ani elektromobil nie je tak úplne bezemisný ako by sa mohlo zdať. Jeho výhody môžeme čerpať najmä počas prevádzky, no samotná výroba vyprodukuje na 1 elektromobil až 12 ton CO2, pričom veľkou záťažou je aj recyklácia takéhoto vozidla. Pri tomto procese sa vyprodukujú 2 tony emisií, zatiaľ čo v prípade klasického auta je to o pol tony menej.

Kľúčová je však práve prevádzka vozidiel, kedy je jednoznačne lepšou voľbou elektromobil. Inštitút environmentálnej politiky pripravil kalkulačku, ktorá vypočítava celkové vyprodukované emisie počas prevádzky vybraných automobilov a elektromobilov. Porovnanie Denníka E ukazuje rozdiely emisných nákladov počas prevádzky vozidiel Hyundai Ioniq a Hyundai i30 1,4 T-GDi po prejdení 200 000 km, kedy elektrický model Ioniq vyprodukuje podľa kalkulačky 4,3 tony emisií a benzínová i30-ka až 29 ton CO2.

Nenechaj si ujsť
Dotácie „po slovensky“ alebo ako štát nahneval celú krajinu

Takýto obrovský rozdiel v emisiách počas prevádzky nájdeme aj u mnohých iných porovnaní automobilov. Veľké rozdiely nájdeme aj medzi SUV. Ku príkladu si vyberieme elektrické Audi e-tron a naftový model Audi Q7. Z hľadiska emisií je pri výrobe výrazne nákladnejšie elektrické SUVčko, ktoré je zodpovedné za 10,5 ton emisií, zatiaľ čo u modelu Q7 je to o 3,5 tony CO2 menej. Tieto čísla sa nemenia ani po nájazde 200 000 km, keďže sa jedná o emisnú stopu z výroby vozidiel, no zásadný rozdiel nastáva pri prevádzke, kedy Audi e-tron podľa kalkulačky „vyprodukuje“ 8,6 ton CO2 a Audi Q7 s naftovým motorom až 35,6 tony emisií.

Slovensko mohlo výrazne ušetriť

Elektromobil je teda počas svojej prevádzky výrazne šetrnejší čo sa týka produkcie emisií. Štát teraz rozdal 6 miliónov eur na nákup týchto vozidiel. Cena emisnej povolenky na trhu je aktuálne 25 € na 1 tonu CO2. Ak vezmeme do úvahy emisnú stopu vybraných modelov Hyundai, tak elektrický Ioniq vyprodukuje za svoju životnosť (výroba + nájazd 200 000 km + likvidácia) zhruba 18 ton emisií, zatiaľ čo benzínový model i30 1,4 T-GDi až niečo vyše 40 ton.

Stále sa však bavíme iba o elektromobiloch, ktoré dostali najviac dotácií. Pokiaľ teda podľa odborníka z INESS vydelíme 8 000 € dotáciu rozdielom emisií medzi týmito konkrétnymi modelmi Hyundai, čo je zhruba 22 ton, dostávame cenu 1 tony emisií až 364 €. Štát však môže emisie ušetriť aj pomocou emisných povoleniek, pričom ako bolo spomínané, emisná povolenka stojí 25 € na 1 tonu. Za dotácie vo výške 6 000 000 € mohlo Slovensko nakúpiť povolenky na 240 000 ton emisií.

Zároveň by sa ušetrili procesy a financie pre vytvorenie podmienok na udelenie dotácií, vrátane webov a zákonov. Ak vezmeme do úvahy iba dotácie pre elektromobily, ktoré boli vo výške 5 512 000 €, tak za tieto peniaze mohol štát nakúpiť povolenky na 220 480 ton emisií. Pri kúpe povoleniek by tak Slovensko mohlo ušetriť až 15-násobok toho, čo ušetrilo pri dotáciách na elektromobily, hoci by povolenky nevyužilo.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita