Do 20 rokov sa úplne zmení automobilový priemysel. Takmer nikto nebude vlastniť auto
Nie je nič nezvyčajné, ak sa v jednej rodine nájde aj viac ako jedno auto. Kedysi výsada bohatých je dnes samozrejmosťou takmer u každého. Autá sú dostupnejšie a väčšina predajcov ponúka aj výborné možnosti financovania. To všetko by však malo v najbližších rokoch zmiznúť.
Bob Lutz, ktorý nedávno oslávil 85 rokov a pracoval na vedúcich pozíciach v automobilkách Opel, BMW, Chrysler a Ford, sa v jednom rozhovore vyjadril, že do 20 rokov takmer úplne skončí súkromné vlastníctvo automobilov.
Za všetko môžu autonómne vozidlá
Podľa Lutza to bude najväčšia revolúcia v doprave za posledných niekoľko dekád. Rozmach vývoja autonómnych vozidiel má viesť k tomu, že auto bude slúžiť už len ako dopravný modul riadený strojom. Človek bude môcť šoférovať len na vyhradených miestach, akými sú napríklad pretekárske okruhy. Takáto situácia vraj nastane skôr ako si myslíme. Neznie to príliš optimisticky, čo povieš?

Pre obyčajných ľudí s autom tu jednoducho nebude miesto. V doprave zavládnu rôzne služby, ako Uber či Lyft. Tieto dopravné platformy budú disponovať množstvom vozidiel, ktoré sa budú líšiť kvalitou, a tým pádom aj cenou za prepravu. Tým, že budú vozidlá autonómne, má byť cena za dopravu výrazne nižšia ako je tomu teraz. V prípade nákladnej dopravy a logistiky budú vládnuť veľké korporácie, ako Amazon, UPS či FedEx, ktoré budú rovnako efektívne a lacné, a to najmä vďaka integrácií čoraz vyspelejších technológií.
Čo bude s automobilkami?
Tým, že ľudia prestanú kupovať automobily, automobilky zaznamenajú drastický prepad, ba možno aj kompletné ukončenie výroby. Rovnaký osud pritom čaká aj fabriky, ktoré vyrábajú rôzne súčiastky do nich. Autonómne autá budú výhradne elektrické, ktoré nie sú až tak zložité na návrh ako klasické so spaľovacím motorom.

To znamená, že dopravné platformy si budú môcť navrhnúť vlastné vozidlá, ktoré si lacno vyrobia v Číne. Nastane pritom rovnaká situácia ako v prípade telefónov, kde Samsung či Apple navrhnú dizajn, vyvinú technológiu, no samotná výroba prebieha v krajinách ako Čína, kde je lacná pracovná sila. Rozdiel teda tak bude hlavne v dizajne, technológiách a autonómnom systéme. Prežijú nakoniec len tí, ktorí dokážu rýchlo zareagovať na zmenu. Otázkou ostáva už len, či sa tak skutočne stane do 20 rokov. Pravdou však je, už dnes existujú autonómne autá, ktoré svojou vyspelosťou vyrážajú dych.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni

EÚ sa dohodla na novom zákone o autách. Budú ešte ekologickejšie, dotkne sa aj jazdeniek

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Batéria sa mu nevyrovná. Číňania vložili do dronu unikátny pohon a preleteli obrovskú diaľku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori

Tvrdý zásah pre živnostníkov v roku 2026. Tisíce SZČO stoja pred životným rozhodnutím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Tesla sa v USA prepadla na dno, líder elektromobility má vážny problém
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
Obrovská fraška Muskovej AI. O teroristickom útoku v Sydney používateľom surovo klamala
Tvrdý bankrot a milióny ľudí v neistote. Slávny výrobca vysávačov skrachoval
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMMichal Strnad s majetkom 13,6 miliardy eur: „Chcem vybudovať najväčšiu firmu obranného priemyslu v Európe“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Vykoľajený vlak na čas ochromil frekventovanú trať. Železnice SR reagujú

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori


