Dieselovým kamiónom zvoní umieráčik, nahradia ich elektrické ťahače. Nová štúdia odhaľuje budúcnosť nákladnej dopravy
Elektromobilita do nákladnej dopravy preniká o čosi pomalšie, než do tej osobnej. Nová štúdia Štokholmského environmentálneho inštitútu dokazuje, že aj v tomto segmente čoskoro začnú batériové ťahače konkurovať tým naftovým a postupne ich tak začnú vytláčať z trhu, informoval portál Reuters.
Cestná doprava sa definitívne transformuje k ekologickejšej forme a zatiaľ čo v osobnej doprave už v tomto smere badať značný pokrok, tá nákladná si stále „fičí“ na neekologickom spaľovaní fosílnych palív.
Podľa štúdie Európskej environmentálnej agentúry z roku 2016 stojí nákladná cestná doprava až za tretinou produkcie CO2 z cestnej dopravy u nás v Európe. Rozhodne to nie je zanedbateľná časť a musíme sa preto zamýšľať, ako znížiť produkciu emisií aj v tomto sektore.
Nákladná doprava sa čoskoro môže zmeniť
Zatiaľ čo integrácia elektromobilov v osobnej doprave nie je problematická, nakoľko ľudia najčastejšie svojim autom dochádzajú iba zopár kilometrov do práce a naspať, pri nákladnej doprave sú vzdialenosti omnoho väčšie.
Vodiči nákladiakov denne zdolávajú stovky kilometrov a keď im dôjde nafta, jednoducho si ju za pár minút natankujú a pokračujú ďalej. Pri batériou poháňanom ťahači nastáva problém, dobitie batérie trvá rádovo niekoľko desiatok minút v závislosti od jej kapacity a rýchlosti nabíjania.
Batériové ťahače navyše nedokážu prejsť na „jednu nádrž“ toľko, čo zvládnu dieselové ťahače, čiže v tomto smere majú zatiaľ elektrické nákladné vozidlá značné medze. Nová štúdia zo Štokholmu však naznačuje, že aj nákladný segment cestnej dopravy by sa mal čoskoro začať transformovať a elektrické ťahače začnú plnohodnotne konkurovať tým naftovým.
Cenová dostupnosť je základom
Štúdia tvrdí, že batérie sa pomaly blížia k zlomovému bodu, kedy bude ich cena natoľko nízka, že sa ekonomicky vyplatí ich integrácia do nákladných vozidiel. Následne už bude potrebné doriešiť len jednu vec, ktorou je rýchle nabíjanie.
Vďaka tomu môžu byť batérie menšie a ľahšie. Ak sa batéria nabije za 10 minút a poskytne dojazd napríklad 500 km, nie je nutné, aby disponovala kapacitou, ktorá by umožnila prejsť 1 000 km alebo 1 500 km na jeden záťah. Vodiči kamiónov totiž majú povinné zastávky na oddych, počas ktorých by sa ich ťahač mohol nabíjať.
Ako informuje aj portál BBC, nateraz by sa spoločnosti mali sústrediť na budovanie ultrarýchlej nabíjacej siete. Transformácia nákladného odvetvia stojí podľa štúdie už iba na tomto jedinom bode.
Ako je na tom vodík?
Štúdia sa samozrejme týka aj otázky vodíkových ťahačov a vodíkovej technológie. V tomto smere však odborníci nateraz vidia problém, že ceny vodíkových článkov neklesajú tak rýchlo, ako články batériové. Vodíkový ťahač je tak stále príliš drahý oproti tomu elektrickému či naftovému. Aj v tomto smere sa však bude cena postupom času iba zlepšovať.
Dôkazom, že vodík a nákladná doprava si spolu rozumejú, je aj úspešný vodíkový ťahač od Hyundai. Prvých 50 kusov kamióna Xcient sa už dostalo k zákazníkom do Švajčiarska, informuje Reuters. Vlastné vodíkové impérium plánuje vytvoriť aj spoločnosť Daimler v spolupráci so švédskym Volvom.
Palivové články na vodík od Volva a Daimleru by si mali nájsť svoje využitie v prvom rade v nákladnej doprave, napríklad v koncepte ťahača Mercedes GenH2, no dvaja giganti uvažujú o ich využití aj v prípade stacionárnych generátorov. Vodíkové generátory by mohli nahradiť dieselové, vďaka čomu by mohli byť ekologickejšie aj ďalšie odvetvia priemyslu.
V rámci vývoja palivových článkov budú obe spoločnosti vyvíjať aj samotný systém pohonu, ktorý bude dostupný v niekoľkých výkonnostných verziách. Pre ťažký priemysel a nákladnú dopravu to má byť pohon, ktorý poskytne nepretržitý výkon 300 kW, informuje Daimler v tlačovej správe.
Tesla Semi ako priekopník segmentu
Tesla Semi je už tak trochu „nekonečný príbeh“. Jej sériová výroba sa už niekoľkokrát odložila a nový plánovaný termín spustenia výroby je koniec roka 2021. Tesla Semi sa bude vyrábať v továrni Giga Texas, ktorá je aktuálne vo výstavbe, píše InsideEVs.
Neustále odkladanie výroby však nie je spojené s tým, že by sa ťahače nemali kde vyrábať. Na štvrťročnej schôdzi akcionárov Musk povedal, že automobilka aktuálne trpí na nedostatkom batérií. Pre svoje osobné vozidlá ich teda má ešte dosť, no veľký kamión potrebuje väčšiu batériu a výrobné kapacity vlastných batériových článkov Tesla 4680 by zatiaľ ani pre potreby ťahača Semi nestačili.
Musk totiž v podcaste prezradil, aká veľká bude batéria základného modelu s cenovkou 150 000 dolárov (124 000 €). Jej kapacita má byť až prekvapivo nízka, iba 500 kWh, no stále je to 5-násobne viac ako kapacita batérií v Modeloch S a X. Táto verzia by mala zabezpečiť dojazd na jedno nabitie na úrovni 482 km.
Netreba zabúdať, že neskôr príde aj drahšia verzia s cenovkou 180 000 dolárov (148 500 €) a dojazdom cez 800 km na jedno nabitie. K veľkosti tejto batérie sa však Musk nevyjadril. Pri takmer dvojnásobnom dojazde oproti klasickej verzii však môžeme hádať, že aj batéria bude takmer dvojnásobne veľká, zrejme okolo 800 až 900 kWh.
Objednala si ho aj Alza
Rezervácie Tesle poslalo doteraz veľa firiem zvučných mien, medzi inými aj taká Pepsi, Budweiser, kuriérske služby ako FedEx či UPS a ďalší giganti. Medzi nimi si pár kusov tohto elektrického ťahača objednal aj e-shop Alza.
E-shop už aktuálne využíva aj elektromobily tejto automobilky. V prevádzke je niekoľko elektrických áut Tesla Model 3, ktoré firma ponúka zamestnancom ako služobné vozidlá a taktiež elektrické dodávky Maxus EV 80, ktoré využíva na zásobovanie AlzaBoxov a predajní.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Virálny liek na chudnutie „spôsobil ošiaľ“ aj na Slovensku. Na Tyršáku o ňom prehovoria 3 známe tváre
Štefan Hríb: „Slovensko je v podobnej situácii ako v roku 1998. Nasledujúce voľby budú osudové“
Smutná správa z NÚDCH: Jedenásťročný chlapec podľahol zákernej nákaze
Riziko jadrovej apokalypsy je najvyššie od konca studenej vojny: Odborníci varujú pred štyrmi spúšťačmi
Vedci objavili kľúč k vytrvalosti: Jednoduchý trik ti 7-násobne zvýši šance a môže zmeniť život
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Je až prekvapivo lacná. Čína spustila predpredaj lietajúcej motorky, má slušný dojazd aj dolet
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Elektromobily „padli do pasce“, ktorej uverili aj samotní majitelia. Tieto bludy ich môžu zničiť
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
Susednú krajinu bude „strážiť“ umelá inteligencia. Štát spúšta revolúciu
Amerika zvyšuje tlak. Vietnam musí obmedziť čínske súčiastky vo výrobe
Trhy tlačia ceny nahor. Elektrina a plyn zaznamenali najvyššie hodnoty týždňa
Zosuvy pôdy aj prerušené zápasy. Zemetrasenie zasiahol miliónové mesto
USA zatriasli automobilovým gigantom. Jaguar Land Rover mení plány na tento rok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Virálny liek na chudnutie „spôsobil ošiaľ“ aj na Slovensku. Na Tyršáku o ňom prehovoria 3 známe tváre
Štefan Hríb: „Slovensko je v podobnej situácii ako v roku 1998. Nasledujúce voľby budú osudové“
Smutná správa z NÚDCH: Jedenásťročný chlapec podľahol zákernej nákaze
Riziko jadrovej apokalypsy je najvyššie od konca studenej vojny: Odborníci varujú pred štyrmi spúšťačmi
Vedci objavili kľúč k vytrvalosti: Jednoduchý trik ti 7-násobne zvýši šance a môže zmeniť život
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené