Jazda elektromobilom po diaľnici je pre niektoré modely ešte stále problémom. Odpor vzduchu pri vyšších rýchlostiach znamená  vyššiu spotrebu a tak elektrické autá pri rýchlosti 130 km/h prejdú podstatne menej, než udáva hodnota WLTP.

Nemecký portál Autobild preto zostavil rebríček tých najlepších diaľničných krížnikov na baterku.

Pri elektromobiloch zohráva aerodynamika a čo najnižší možný odpor podstatne vyššiu úlohu, než pri autách so spaľovacími motormi. Aj preto výrobcovia elektrických áut častokrát zdôrazňujú, že ich elektromobil má skvelý koeficient odporu vzduchu.

Vďaka tomu majú takéto vozidlá nižšiu spotrebu aj pri jazde na diaľnici, kde vzduch predstavuje akúsi neviditeľnú bariéru či brzdu. Veľkosť batérie elektrického auta teda nie je najdôležitejšia a ako ukazujú výsledky testu Autobild, aj elektromobily s veľkou batériou môžu mať pri diaľničnom tempe problém.

Víťaz nikoho neprekvapil

Titulom „najlepší elektrický diaľničný krížnik“ sa podľa Nemcov môže pýšiť Mercedes EQS, ktorý pri rýchlosti 130 km/h zvládol prejsť na jedno nabitie 444 km. Vďačí za to skvelej aerodynamike, ktorá je v segmente elektromobilov najlepšia, ale aj masívnej 108 kWh batérii.

Dávid Igaz / FonTech

EQS sa navyše dobije na 80 % už za 30 minút, takže cestovanie na dlhé trasy je s týmto elektromobilom „malina“. Problémom zostáva už iba cena, ktorá štartuje na sume cez 135 000 € v prípade výkonnejšej verzie EQS 580 4matic.

Milým prekvapením je nové BMW iX xDrive 50, ktoré napriek svojej hmotnosti 2,5 tony a karosérii typu SUV zvládne na diaľnici prejsť bez zastávky na nabíjanie až 434 km. Vďaka 195 kW nabíjaniu nabiješ 105 kWh batériu na 80 % už do 40 minút, takže ak hľadáš elektrické SUV na dlhé trasy, BMW iX za zhruba 100 000 € môže byť to „pravé orechové“.

Luxusné Porsche Taycan 4S a Audi RS e-tron GT sa umiestnili pri sebe. Obe autá zdieľajú rovnakú platformu a v prípade Porsche zabezpečí 83 kWh batéria dojazd 352 km, v prípade Audi je to 367 km.

Michal Varga/FonTech

Z noviniek spomedzi strednej triedy, kam patrí Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Škoda Enyaq a VW ID.4 GTX, sa najlepšie umiestnil práve najvýkonnejší elektrický VW, ktorý zvládne prejsť diaľničným tempom 332 km. S cenou do 50 000 € ide o pomerne rozumnú voľbu.

Rovnako totiž stojí aj Ioniq 5 s pohonom všetkých štyroch kolies, no ten prejde po diaľnici iba 290 km. Nižší dojazd ale vynahrádza ultrarýchle nabíjanie. Ioniq 5, rovnako ako sesterská Kia EV6, sa nabije na 80 % už do 18 minút. Ako sme ale zistili v našom nedávnom teste, toto platí iba pri ideálne teplotné podmienky a v zime trvá nabíjanie podstatne dlhšie.

Michal Varga/FonTech

Podľa očakávania dopadli v teste “stotridsiatky” najhoršie tie najväčšie autá. Opel Zafira e-Life a Mercedes EQV prešli 250 km, respektíve 273 km pri rýchlosti 130 km/h.

Výhodou týchto dvoch áut je ale to, že sa do nich zmestí až 8 ľudí, čiže pre početné rodiny sú ideálnym riešením. Pri našom nedávnom teste Mercedesu e-Vito sme navyše zistili, že plná záťaž prakticky nijak nevplýva na výslednú spotrebu takto veľkého elektromobilu.

Prehľad všetkých testovaných elektromobilov:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP