Definitívny úder? Tesla Model S má lepší dojazd s novým prototypom batérie ako spaľovák
Dojazd elektromobilov je jednou z kľúčových vlastnosti širšej adaptácie týchto vozidiel medzi motoristami. Aj keď už dojazd súčasných elektromobilov strednej triedy je dostatočný na denné používanie, niektorí vodiči budú spokojní až vtedy, keď elektromobilom prejdú bez zastávky toľko ako na naftovom diaľničnom krížniku. Ako píše Caranddriver, Tesla práve takúto batériu otestovala v Modeli S.
Všetka veda za týmto ohromným dojazdom sa ukrýva v batérii. Startup s názvom Our Next Energy vyrobil batériu, ktorá disponuje zhruba dvojnásobnou kapacitou oproti originálnym batériám, ktoré Tesla používa v Modeli S.
S vyššou kapacitou prichádza aj vyšší dojazd a ak sa dvojnásobná kapacita vtesná do rovnako veľkého a rovnako ťažkého obalu aký mala originálna batéria, aj samotný dojazd bude dvojnásobný.
Cez 1 200 km na jedno nabitie už nebude problém
Tesla s revolučnou batériou prešla na jedno nabitie ohromných 1 210 km, čím definitívne prekonala aj tie najlepšie naftové „diaľničné krížniky“. Tesla Model S s originálnou batériou mala pritom dojazd cca 650 km, nárast teda predstavuje až 90 %.
Prototyp batérie startupu ONE má kapacitu 207,3 kWh, pričom originálna batéria disponovala kapacitou 103,9 kWh. Energetická hustota teda výrazne narástla, nakoľko prototyp batérie sa skutočne vtesnal do rovnakého obalu ako pôvodný akumulátor. Test bol navyše vykonaný v decembri, čiže v chladných podmienkach, ktoré sú pre elektromobil náročnejšie. Model S prešiel 1 200 km za 15 hodín a priemerná rýchlosť dosahovala 88,5 km/h.
Produkčne batérie už budúci rok
Startup ONE plánuje dotiahnuť prototyp tejto batérie do produkčnej verzie už budúci rok. Revolučný akumulátor pomenovali Gemini a ako sa uvádza na webe výrobcu, elektromobilom by mal zabezpečiť dojazd na jedno nabitie cez 965 km, pričom kapacita presiahne 185 kWh. Energetická hustota presahuje 450 Wh/l.
Za ohromnou energetickou hustotou stojí technológia dvojitej chémie batérií, ktorá pozostáva z LFP článkov a takzvaných bezanódových článkov, ktoré majú podstatne vyššiu energetickú hustotu.
Tím výskumníkov z Dalhousie University dokázal, že batériové články bez anód, teda elektród, ktoré odvádzajú z priestoru záporné častice elektrického náboja, majú tendenciu ukladať viac energie na objem ako tradičné lítium-iónové batérie.
Rýchlosť nabíjania či vyššia kapacita?
Ako sme už naznačili v úvode, súčasné elektromobily s reálnym diaľničným dojazdom od 300 km do 400 km už úplne stačia aj na akékoľvek diaľničné cestovanie. Problém spočíva jedine v tom, že doplnenie batérie zaberie zhruba 30 minút, no ak by si chcel elektromobil nabiť úplne doplna, na nabíjačke stráviš aj hodinu.
Vývojári batérií sa preto aktuálne zameriavajú aj na tento aspekt a prvé výsledky sa už dostavili. Sme pritom iba krôčik od toho, kedy sa konečne do prevádzky dostanú akumulátory novej generácie s vyššou energetickou hustotou a rýchlejším nabíjaním. Jednu takúto batériu vyvinul aj čínsky startup Greater Bay Technology. Ako píše InsideEVs, ich batéria Phoenix sa nabije za 6 minút pri akejkoľvek vonkajšej teplote.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Spoločnosť Greater Bay Technology počas svojej krátkej existencie dokázala nadobudnúť trhovú hodnotu až 900 miliónov eur. Niet sa čomu diviť, nakoľko ako jeden z mála startupov sa pri vývoji batérií nezameriava iba na jeden aspekt, ale proti súčasným akumulátorom prináša ich batéria Phoenix vylepšenia vo všetkých smeroch.
Ako píše ArenaEV, prvým zásadným vylepšením je rýchlosť nabíjania. Zatiaľ čo súčasné akumulátory sa z 0 % na 80 % nabijú pri najlepšom za 20 až 30 minút, batéria Phoenix to zvládne len za 6 minút.
Ideálnu funkčnosť v akýchkoľvek teplotách zasa zabezpečuje využitie supravodivých materiálov, ktoré v kombinácii s prepracovaným tepelným manažmentom dokážu batériu veľmi rýchlo zohriať na ideálnu teplotu. Napríklad z -20 stupňov Celzia na 25 stupňov Celzia sa akumulátor zohreje za 5 minút a následne doň môže nabíjačka tlačiť plný výkon.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
30 dní bez populárneho nápoja Slovákov: Tvoje telo zníži riziko rakoviny, mozog sa reštartuje. 13 zmien, ktoré ťa prekvapia
Prírodná „prvá pomoc“ z kuchyne, ktorá prekonáva antibiotiká a lieky: Týchto 5 potravín konkurujú tvojej lekárničke
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Ničivé tornádo spustošilo obec pri slovenských hraniciach a strhávalo strechy desiatkam domov
„Kvapka“, ktorá ťa môže stáť 1 150 eur: Za banálnu chybu u susedov zaplatíš účet v hodnote dovolenky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
- Slovensko vraj na tom nie je vôbec zle. Ministerstvo zabúda na najdôležitejšiu vec, ktorá brzdí elektromobily
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
Na Slovensku vzniká lietadlo budúcnosti. Vodíkový VTOL má nahradiť vrtuľníky a zmeniť mestskú dopravu
Najzamestnávateľ roka v IT prekvapil verejnosť. Prepúšťa 150 ľudí a varuje pred neistotou
Poľsko aj Maďarsko majú svojich prvých vesmírnych hrdinov. Kapsula ISS bezpečne pristála v oceáne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP