Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vývoj batérií zažíva absolútny boom a rapídny pokrok. Sme pritom iba krôčik od toho, kedy sa konečne do prevádzky dostanú akumulátory novej generácie s vyššou energetickou hustotou a rýchlejším nabíjaním. Jednu takúto batériu vyvinul aj čínsky startup Greater Bay Technology. Ako píše InsideEVs, ich batéria Phoenix sa nabije za 6 minút pri akejkoľvek vonkajšej teplote.

Poveternostné podmienky extrémne vplývajú na dojazd, ale aj rýchlosť nabíjania elektrických áut. Ak je vonku príliš veľká zima a elektromobil navyše nedisponuje technológiou predhrevu batérie, nabíjanie sa môže predĺžiť pokojne aj dvojnásobne.

Batériový manažment vo vozidle totiž nabíjačke nedovolí, aby do akumulátora púšťala plný výkon, keď je podchladený. Jednou z výziev pri vývoji nových batérií je teda zabezpečiť, aby sa elektromobil nabíjal rovnako rýchlo bez ohľadu na to, či je vonku 30 stupňov Celzia nad nulou alebo či mrzne.

Vylepšili všetky aspekty súčasných batérií

Spoločnosť Greater Bay Technology počas svojej krátkej existencie dokázala nadobudnúť trhovú hodnotu až 900 miliónov eur. Niet sa čomu diviť, nakoľko ako jeden z mála startupov sa pri vývoji batérií nezameriava iba na jeden aspekt, ale proti súčasným akumulátorom prináša ich batéria Phoenix vylepšenia vo všetkých smeroch.

Greater Bay Technology

Ako píše ArenaEV, prvým zásadným vylepšením je rýchlosť nabíjania. Zatiaľ čo súčasné akumulátory sa z 0 % na 80 % nabijú pri najlepšom za 20 až 30 minút, batéria Phoenix to zvládne len za 6 minút.

Ideálnu funkčnosť v akýchkoľvek teplotách zasa zabezpečuje využitie supravodivých materiálov, ktoré v kombinácii s prepracovaným tepelným manažmentom dokážu batériu veľmi rýchlo zohriať na ideálnu teplotu. Napríklad z -20 stupňov Celzia na 25 stupňov Celzia sa akumulátor zohreje za 5 minút a následne doň môže nabíjačka tlačiť plný výkon.

Dojazd prekoná 1 000 km a životnosť zahanbí aj naftové motory

Batéria Phoenix prináša malú revolúciu aj z hľadiska energetickej hustoty a životnosti samotných článkov. Vývojári tvrdia, že energetická hustota môže dosahovať až 260 Wh/kg, čo by malo elektromobilom zabezpečiť dojazd cez 1 000 km na jedno nabitie.

FonTech

Nové batériové články pritom disponujú mimoriadnou životnosťou, ktorá sa odhaduje až na 800 000 km. Akumulátor teda niekoľkonásobne prekoná životnosť bežného spaľovacieho auta. Nasadenie týchto batérií tak skutočne spôsobí revolúciu v automobilovom priemysle. Akumulátory spoločnosti Greater Bay Technology už využíva napríklad elektrické SUV Aion V Plus.

Ide však o staršiu generáciu, ktorá zabezpečuje dojazd 500 km na jedno nabitie a z 0 na 80 % sa auto nabije za 15 minút.

Prvý elektromobil s dojazdom cez 1 000 km už jazdí po cestách

Ako sme informovali pred pár dňami, prvý kus elektrického kombi Zeekr 001 s dojazdom cez 1 000 km na jedno nabitie už dorazil do centrály CATL v Číne. CATL je totiž výrobcom revolučných Qilin batérií, ktoré elektromobil Zeekr využíva.

Yangtse

Oficiálny CLTC dojazd novinky je 1 032 km, ten európsky podľa normy WLTP bude teda o niečo nižší. Dobrou správou je, že koncern Geely, ktorý stojí za značkou Zeekr, plánuje expanziu aj na európsky trh. Otázne je, či prinesie aj tento konkrétny elektromobil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú