Počas včerajška inžinieri skúšali vybranú verziu vesmírnej lode a otestovali ju pri statickom štarte motora. Starship SN6 v tejto časti testovania uspel a na podstavci zvládol zážeh Raptora SN29. Už koncom tohto týždňa pritom môže vyletieť do vzduchu, informuje NASASpaceFlight.

Spoločnosť Elona Muska len pred pár týždňami poprvýkrát vzlietla s prototypom Starshipu do vzduchu a krátko na to začala pripravovať na nový test takmer identickú verziu ďalšieho prototypu. SpaceX totiž vyrobil dva veľmi podobné prototypy SN5 a SN6. Práve prvý menovaný bol taktiež vôbec prvým, ktorý vzlietol do vzduchu pri známom „hop“ teste.

S týmto testovaním začali inžinieri prvýkrát pri vývoji tejto lode ešte v auguste minulého roka, keď do výšky 150 m vyletela zmenšená verzia lode pomenovaná ako Starhopper.

Vtedy boli taktiež otestované možnosti motora Raptor, ktorý však v tom čase dosahoval počas testu svoje limity. Od tej doby ale SpaceX výrazne pokročil.

Nielenže vylepšil Raptor, ale aj samotný Starship, z ktorého pri testoch zničil už niekoľko prototypov, no vo výsledku sa mu podarilo dostať vo vývoji ešte ďalej. Vlastný raketový motor bol zdokonalený a nedávno sa počas jeho testov podarilo dosiahnuť vysoký tlak v komore až 330 barov, čím SpaceX prekonal aj 40-ročný rekord z Ruska.

Ďalší prototyp Starshipu úspešne zvládol testovanie motora pred „hop“ testom

Z týchto raketových motorov už pritom spoločnosť vyrobila desiatky prototypov a aktuálne sa zdá, že každý ďalší dokáže vyrobiť už zhruba za týždeň. Počas včerajšej skúšky bol totiž využitý Raptor s označením SN29, zatiaľ čo ešte pri „hop“ teste prototypu SN5 bol využitý Raptor SN27. V nedeľu inžinieri vylepšovali celý proces prípravy na statickú skúšku a spočiatku sa zdalo, že k testovaniu ani nedôjde.

Po prvotnom natankovaní a prípravách prototypu totiž došlo k vypusteniu nádrže, pričom to vyzeralo tak, že SpaceX testovanie odloží. Neskôr však bol Starship SN6 opäť natankovaný a došlo k štartu motora Raptor SN29, ktorý zvládol statickú skúšku na výbornú.

Štart ale trval len niekoľko sekúnd. Práve po takomto teste má spoločnosť tento prototyp poslať do vzduchu, kedy vyletí do výšky 150 metrov a opätovne pristane na neďalekej plošine. Rovnaké podmienky „hop“ testu mal aj Starship SN5.

Zdá sa však, že časové okno medzi statickým testom motora a „hop“ testom sa predĺžilo kvôli zlému počasiu a podľa dostupných informácií sa má takáto skúška začať najskôr v piatok 28. augusta. Môžeme ale predpokladať, že v prípade nepriaznivých podmienok SpaceX let prototypu SN6 ešte odloží na 29. alebo 30. august, informuje Tesmanian.

Na rade sú ďalšie prototypy. SpaceX otestuje kvalitu novej ocele a neskôr vyletí s doteraz najlepšou verziou lode

Zatiaľ čo prototypy SN5 a SN6 sú určené práve pre letovú skúšku, SpaceX má vyrábať aj prototyp nádrže s označením SN7.1, ktorá bude určená na zničenie. Týmto testom sa chce spoločnosť uistiť pred samotným testom prototypu SN8, ktorý bude taktiež rovnako ako prototyp nádrže vyrobený z novej ocele 304L. Vyrobená nádrž teda bude počas skúšky zničená, no výsledky testu majú potvrdiť kvalitu využitého materiálu a zvarov.

Až po otestovaní týchto prototypov by mala prísť na rad skúška prototypu Starship SN8, ktorý vyzerá byť doteraz najsľubnejším a najlepším testovacím kusom, aký v SpaceX vyrobili. Ako prvý by mal byť totiž vybavený aj aerodynamickým krytom, teda nosom, a riadiacimi klapkami.

Podľa Muskových vyjadrení je aktuálnym cieľom spoločnosti pri vývoji tejto vesmírnej lode vykonať niekoľko „hop“ testov, aby bol celý proces príprav a vývoja prototypov až po let vo vzduchu vyladený. Potom už ale má SpaceX pristúpiť k ďalším letovým skúškam, kedy prototyp Starshipu vyletí do výšky až 20 km nad zemou.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda