SpaceX pripravuje pre vesmírnu loď Starship motor, ktorý má svojimi vlastnosťami prekonávať aj doteraz najsilnejšie raketové motory sveta. Zdá sa, že spoločnosť napreduje správnym tempom aj v tomto smere. Motor Raptor pre Starship prešiel skúškou, v ktorej dosiahol ohromný tlak v komore bez explózie. Stále je však čo zlepšovať, informuje Teslarati.

Výsledkami posledných testov tohto raketového motora prekvapil aj Elon Musk na Twitteri, ktorý zverejnil detailný graf s maximálnym tlakom v komore, ktorý sa podarilo na vylepšenom Raptore dosiahnuť. Nejde pritom iba o menšie vylepšenie pohonu, ale o veľký skok vpred, ktorý prinesie ďalšie možnosti aj pre samotný SpaceX a Starship.

SpaceX vylepšuje pohon vesmírnej lode už niekoľko rokov

Raptor pritom ešte pred rokom a pol prekonal tlakom v komore ruský raketový motor RD-270. V tom čase ho tromfol len o 2 bary, no netrvalo dlho a inžinierom sa podarilo hodnotu tlaku zvýšiť ešte viac až na 268 barov. S tak vysokým tlakom ale nemohol fungovať príliš dlho. SpaceX potom motor vylepšoval ešte ďalší rok, pokým sa mu podarilo docieliť dlhšieho zážehu.

Veľký debut mal Raptor už v minulom roku, keď pri „hop“ teste zmenšenej verzie lode pomenovanej ako Starhopper dokázal fungovať počas testu zhruba celú minútu pri lete do výšky 150 m, no takmer došlo k jeho zničeniu. Stačilo len pár sekúnd a celý test mohol skončiť s úplne iným výsledkom.

Od tej doby však SpaceX značne pokročil a výsledok sme mohli vidieť prednedávnom počas prvého „hop“ testu prototypu Starship SN5, ktorý aj s motorom Raptor vo verzii SN27 vyletel do výšky 150 m a následne úspešne pristál na neďalekej plošine. Pri tejto skúške navyše všetko prebiehalo hladšie ako pri teste Starhoppera a motor tento krátky vzlet zvládol bez väčších ťažkostí.

Raptor prekonal rekordy. Bez poškodenia vyvinul ohromný tlak v korome

Pred pár dňami však inžinieri posunuli jeho limity ešte ďalej a tlak v komore sa im podarilo zvýšiť až na 330 barov. Touto hodnotou tak Raptor nielenže prekonal ruský motor RD-701 z roku 1980, ktorý dokázal dosiahnuť tlak 300 barov, ale zároveň stanovil nový rekord v tomto odvetví. Dostať sa na takúto hodnotu tlaku v raketovom motore bez jeho deštrukcie je skutočne veľký úspech.

Vďaka tomu môže byť Starship schopný vyniesť na orbitu a do vesmíru ešte o zhruba 10 % viac nákladu. Stále je však veľkou neznámou jeho výdrž počas takéhoto letu. Dosiahnuť vysoký tlak v komore je jedna vec, ale udržať funkčnosť motora počas zážehu trvajúceho aj 10 minút je už náročnejšie.

Podľa grafu totiž motor pri tlaku 330 barov fungoval zhruba minútu aj niekoľko sekúnd. SpaceX však bude potrebovať, aby tento motor dokázal zvládnuť dlhšie časy a aj opakované štarty počas letov.

Kľúčom je totiž vyvinúť spoľahlivý a účinný pohon, ktorý by bol schopný opakovane vynášať Starship do vesmíru a dostať ho späť na Zem tak, ako je to v prípade Falconu 9 a jeho motorov Merlin. Celkovo bude mať vesmírna loď 6 takýchto motorov Raptor, pričom raketa Super Heavy, na ktorej bude Starship umiestnený, dostane až 31 Raptorov.

Na ďalší „hop“ test zrejme nebudeme dlho čakať

Už onedlho by sme mali pritom vidieť v akcii hneď trojicu týchto motorov, ktoré budú poháňať počas letovej skúšky Starship SN8. Ten by mohol vyletieť do výšky 20 km nad zemou, pričom zrejme bude už vybavený aj klapkami a nosom na vrchu konštrukcie, informuje Tesmanian.

Ešte predtým by mal vzlietnuť Starship SN6, ktorý je takmer identický s prototypom SN5, a teda by s ním mala spoločnosť zopakovať „hop“ test do výšky 150 m.

Podľa všetkého je len otázkou času, pokým SpaceX vylepší Raptor natoľko, aby pri vysokom tlaku dokázal účinne fungovať dlhšiu dobu a mohol tak poháňať vesmírnu loď, s ktorou sa chce spoločnosť dostať opäť na Mesiac a neskôr poprvýkrát aj na Mars.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda