Dakar po prvý raz vyhralo elektrické auto. Pri pohľade na pohon však má jeden veľký háčik
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s Carlosom Sainzom, čoby trojnásobným šampiónom, za volantom, informuje Motorsport. Vozidlo má síce elektrický pohon, no s jedným zásadným prvkom navyše.
Spaľuje benzín
Audi RS Q-etron, ktoré zvíťazilo v skrátenej tretej etape s dĺžkou 255 km, je vybavené vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh (priemerná hodnota bežných elektromobilov strednej triedy), avšak pre auto jazdiace šialenými rýchlosťami v púšti je takáto kapacita nezmyselne malá a vozidlo je z toho dôvodu vybavené aj spaľovacím motorom, vysvetľuje Audi.
HT Auto však podotýka, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing.
Známa automobilka sa chváli tým, že zvolila inovatívny spôsob nabíjania batérie. Ako si však mohli ľudia v posledných dvoch desaťročiach všimnúť, tento inovatívny koncept nazývame „hybrid“. Je nutné uznať, že prístup nemeckej značky je predsa len oveľa efektívnejší, pretože na rozdiel od klasických hybridov neprenáša motor žiadnu silu na kolesá vozidla a vyhýba sa tak veľkému množstvu energetických strát.
Spaľovací motor TFSI, ktorý nabíja batériu na palube, operuje pri ideálnych otáčkach, od 4 500 do 6 000 ot./min a dosahuje spotrebu pod 200 g paliva na 1 kWh elektrickej energie.
Až tak efektívny nie je
Ako informuje The Driven, prémiový elektrický sedan Tesla Model 3 spotrebuje na 100 km 11,9 kWh. Motor Audi by teda pri takejto efektivite vozidla spotreboval približne 2 380 g benzínu, no liter benzínu váži zhruba 0,73 kg, čo znamená, že objemovo by spotreboval niečo cez 3,2 l benzínu.
V aute, ktoré sa radí medzi tie energeticky najefektívnejšie elektromobily. Pri reálnejšej udávanej spotrebe Modelu 3 (15 kWh/100 km) to môžu byť viac než 4 l benzínu a pri oveľa menej efektívnych elektromobiloch, ako napríklad SUV Audi e-Tron až cez 6,5 l benzínu.
Audi tiež udáva 200 g/kWh ako stropnú hodnotu a tvrdí, že je rozhodne nižšia, ekvivalentná benzínová spotreba tak môže byť, predsa len, o niekoľko % prijateľnejšia. Presné hodnoty ale k dispozícii zatiaľ nie sú.
Rozhodne sa jedná o zníženie spotreby, ostáva však otázkou, či dostatočne veľké, aby obhájilo množstvo dodatočných komponentov. Pre špičkové púštne preteky môže ísť o skutočne skvelé a inovatívne riešenie, v porovnaní s klasickými hybridmi na cestách však nie práve prevratné.
A tricky day for @s_peterhansel and Edouard Boulanger…#Dakar2022 pic.twitter.com/JCSrjon6ho
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Audi RS Q e-tron je monštrum
Nech už je efektivita akákoľvek, nemožno pochybovať o skutočnosti, že sa jedná o majestátny stroj – koniec koncov, preteká na Dakare. Elektrický pohon totiž dosahuje, bez softvérového obmedzenia, výkon 500 kW a je vybavený dvomi elektromotormi, jedným pre každú nápravu.
Rovnaký systém pritom používa aj elektrická Formula E a pre použitie na Rally Dakar boli potrebné len minimálne úpravy. Z 0 na 100 km/h dokáže Audi RS Q e-tron vystreliť za 4,5 sekundy na sypkom teréne a jeho maximálne rýchlosť je 170 km/h.
Vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí takýto pretekársky špeciál v teréne podať, je vysoký výkon a využitie hneď dvoch elektromotorov dobrým krokom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Experti prehovorili: Toto sú najlepšie zimné pneumatiky na trhu (REBRÍČEK)
Prejde až 1 000 km a dokáže aj lietať. Čínsky elektromobil čaká veľká premiéra, poznáme jeho cenu
Spravili z nich otrokov. Najväčší konkurent Tesly čelí nechutnému škandálu, aký nemá obdoby
Odhalili tajomstvo dlhovekosti batérií. Kľúčová látka pre život im zvýši životnosť o 20 %
V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Deje sa to raz za 100 rokov. Japonskí giganti sa oficiálne spojili, budú vyrábať dostupné elektromobily
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
-
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Má najrýchlejšie nabíjanie a ultimátnu spotrebu. Nemecký elektromobil je kráľom dlhých trás
- V roku 2024 sme otestovali desiatky elektromobilov. Toto je našich TOP 5 modelov, ktoré musíš zvážiť
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
-
- Vyriešili večný problém elektromobilov. BMW vyvinulo revolučnú metódu, naleje do nej 10 miliónov eur
- Stojí menej ako 14-tisíc eur a zvládne akýkoľvek terén. Tento elektrický pickup prekonáva nemožné
- Holanďania majú odvážny plán. Lietadlám dajú pohon budúcnosti už do roku 2026
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
- Má najrýchlejšie nabíjanie a ultimátnu spotrebu. Nemecký elektromobil je kráľom dlhých trás
Vedci odhaľujú nový druh embryí. Majú 500 miliónov rokov a zmenia pohľad na evolúciu života
Japonské aerolínie sa stali terčom kybernetického útoku, lety môžu meškať
Tlak konkurencie a pokles dopytu. Volkswagen znižuje výrobu o stovky tisíc áut ročne
Nenechaj sa oklamať. Týmto bezpečnostným hrozbám čelili Slováci najčastejšie (REBRÍČEK)
Apple pracuje na inteligentnom zariadení s Face ID. Dvere s ním odomkneš jedným pohľadom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jedna z najväčších záhad Stonehenge je po 5 000 rokoch „vyriešená“. Vedci tvrdia, že prišli na jeho účel
Lietajúci Santa Claus a strom želaní: Bola som na vianočných trhoch, ktoré lákajú turistov z celého sveta
Škoda za 1 000 000 eur: Požiar v prevádzke známeho reťazca spôsobil závratné škody. Polícia začala trestné stíhanie
Ježiško si tento rok musí utiahnuť opasok. Vieme, koľko minú Slováci na darčeky, oproti Čechom sú skromnejší
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené