Dakar po prvý raz vyhralo elektrické auto. Pri pohľade na pohon však má jeden veľký háčik
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s Carlosom Sainzom, čoby trojnásobným šampiónom, za volantom, informuje Motorsport. Vozidlo má síce elektrický pohon, no s jedným zásadným prvkom navyše.
Spaľuje benzín
Audi RS Q-etron, ktoré zvíťazilo v skrátenej tretej etape s dĺžkou 255 km, je vybavené vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh (priemerná hodnota bežných elektromobilov strednej triedy), avšak pre auto jazdiace šialenými rýchlosťami v púšti je takáto kapacita nezmyselne malá a vozidlo je z toho dôvodu vybavené aj spaľovacím motorom, vysvetľuje Audi.
HT Auto však podotýka, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing.
Známa automobilka sa chváli tým, že zvolila inovatívny spôsob nabíjania batérie. Ako si však mohli ľudia v posledných dvoch desaťročiach všimnúť, tento inovatívny koncept nazývame „hybrid“. Je nutné uznať, že prístup nemeckej značky je predsa len oveľa efektívnejší, pretože na rozdiel od klasických hybridov neprenáša motor žiadnu silu na kolesá vozidla a vyhýba sa tak veľkému množstvu energetických strát.
Spaľovací motor TFSI, ktorý nabíja batériu na palube, operuje pri ideálnych otáčkach, od 4 500 do 6 000 ot./min a dosahuje spotrebu pod 200 g paliva na 1 kWh elektrickej energie.
Až tak efektívny nie je
Ako informuje The Driven, prémiový elektrický sedan Tesla Model 3 spotrebuje na 100 km 11,9 kWh. Motor Audi by teda pri takejto efektivite vozidla spotreboval približne 2 380 g benzínu, no liter benzínu váži zhruba 0,73 kg, čo znamená, že objemovo by spotreboval niečo cez 3,2 l benzínu.
V aute, ktoré sa radí medzi tie energeticky najefektívnejšie elektromobily. Pri reálnejšej udávanej spotrebe Modelu 3 (15 kWh/100 km) to môžu byť viac než 4 l benzínu a pri oveľa menej efektívnych elektromobiloch, ako napríklad SUV Audi e-Tron až cez 6,5 l benzínu.
Audi tiež udáva 200 g/kWh ako stropnú hodnotu a tvrdí, že je rozhodne nižšia, ekvivalentná benzínová spotreba tak môže byť, predsa len, o niekoľko % prijateľnejšia. Presné hodnoty ale k dispozícii zatiaľ nie sú.
Rozhodne sa jedná o zníženie spotreby, ostáva však otázkou, či dostatočne veľké, aby obhájilo množstvo dodatočných komponentov. Pre špičkové púštne preteky môže ísť o skutočne skvelé a inovatívne riešenie, v porovnaní s klasickými hybridmi na cestách však nie práve prevratné.
A tricky day for @s_peterhansel and Edouard Boulanger…#Dakar2022 pic.twitter.com/JCSrjon6ho
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Audi RS Q e-tron je monštrum
Nech už je efektivita akákoľvek, nemožno pochybovať o skutočnosti, že sa jedná o majestátny stroj – koniec koncov, preteká na Dakare. Elektrický pohon totiž dosahuje, bez softvérového obmedzenia, výkon 500 kW a je vybavený dvomi elektromotormi, jedným pre každú nápravu.
Rovnaký systém pritom používa aj elektrická Formula E a pre použitie na Rally Dakar boli potrebné len minimálne úpravy. Z 0 na 100 km/h dokáže Audi RS Q e-tron vystreliť za 4,5 sekundy na sypkom teréne a jeho maximálne rýchlosť je 170 km/h.
Vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí takýto pretekársky špeciál v teréne podať, je vysoký výkon a využitie hneď dvoch elektromotorov dobrým krokom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
EÚ pod tlakom: Veľké automobilky varujú pred obchodnou vojnou, ak clá neskončia
Dôležitý komponent môže vystreliť počas jazdy. Veľká automobilka zvoláva 80-tisíc vozidiel
Ultimátny obojživelník medzi autami. Ikonické Audi dostane pohon budúcnosti, výkonom vyráža dych
Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
-
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Nabiješ ho rekordne rýchlo, do Európy už čoskoro príde revolučný elektromobil s dojazdom 870 km
-
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Prelomový test nadzvukového lietadla naznačuje návrat letov. Úspešne prekonalo rýchlosť zvuku
Štát zmrazil ceny tepla pre domácnosti. Slováci sa nemusia báť zdražovania, má to ale háčik
V kľúčovom teste neuspela. Najdesivejšia zbraň súčasnosti sa zrútila k zemi, príčina je záhadou
Európa bude trpieť. Vedci varujú pred extrémnymi teplotami, v ohrození sú milióny ľudí
AKTUÁLNE: Univerzity opäť čelia vyhrážkam o bombových útokoch, polícia situáciu vyšetruje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené