Dakar po prvý raz vyhralo elektrické auto. Pri pohľade na pohon však má jeden veľký háčik
Rally Dakar má prvého elektrického víťaza, ktorým sa stalo vozidlo Audi RS Q e-tron s Carlosom Sainzom, čoby trojnásobným šampiónom, za volantom, informuje Motorsport. Vozidlo má síce elektrický pohon, no s jedným zásadným prvkom navyše.
Spaľuje benzín
Audi RS Q-etron, ktoré zvíťazilo v skrátenej tretej etape s dĺžkou 255 km, je vybavené vysokonapäťovou batériou s kapacitou 50 kWh (priemerná hodnota bežných elektromobilov strednej triedy), avšak pre auto jazdiace šialenými rýchlosťami v púšti je takáto kapacita nezmyselne malá a vozidlo je z toho dôvodu vybavené aj spaľovacím motorom, vysvetľuje Audi.
HT Auto však podotýka, že nejde o žiadnu obrovskú výhru a vozidlo vyhralo zatiaľ len jednu z etáp. Trať s dĺžkou 255 km dokončilo o 55 sekúnd rýchlejšie, než protivník Henk Lategan z tímu Toyota GAZOO Racing.
Známa automobilka sa chváli tým, že zvolila inovatívny spôsob nabíjania batérie. Ako si však mohli ľudia v posledných dvoch desaťročiach všimnúť, tento inovatívny koncept nazývame „hybrid“. Je nutné uznať, že prístup nemeckej značky je predsa len oveľa efektívnejší, pretože na rozdiel od klasických hybridov neprenáša motor žiadnu silu na kolesá vozidla a vyhýba sa tak veľkému množstvu energetických strát.
Spaľovací motor TFSI, ktorý nabíja batériu na palube, operuje pri ideálnych otáčkach, od 4 500 do 6 000 ot./min a dosahuje spotrebu pod 200 g paliva na 1 kWh elektrickej energie.
Až tak efektívny nie je
Ako informuje The Driven, prémiový elektrický sedan Tesla Model 3 spotrebuje na 100 km 11,9 kWh. Motor Audi by teda pri takejto efektivite vozidla spotreboval približne 2 380 g benzínu, no liter benzínu váži zhruba 0,73 kg, čo znamená, že objemovo by spotreboval niečo cez 3,2 l benzínu.
V aute, ktoré sa radí medzi tie energeticky najefektívnejšie elektromobily. Pri reálnejšej udávanej spotrebe Modelu 3 (15 kWh/100 km) to môžu byť viac než 4 l benzínu a pri oveľa menej efektívnych elektromobiloch, ako napríklad SUV Audi e-Tron až cez 6,5 l benzínu.
Audi tiež udáva 200 g/kWh ako stropnú hodnotu a tvrdí, že je rozhodne nižšia, ekvivalentná benzínová spotreba tak môže byť, predsa len, o niekoľko % prijateľnejšia. Presné hodnoty ale k dispozícii zatiaľ nie sú.
Rozhodne sa jedná o zníženie spotreby, ostáva však otázkou, či dostatočne veľké, aby obhájilo množstvo dodatočných komponentov. Pre špičkové púštne preteky môže ísť o skutočne skvelé a inovatívne riešenie, v porovnaní s klasickými hybridmi na cestách však nie práve prevratné.
A tricky day for @s_peterhansel and Edouard Boulanger…#Dakar2022 pic.twitter.com/JCSrjon6ho
— DAKAR RALLY (@dakar) January 2, 2022
Audi RS Q e-tron je monštrum
Nech už je efektivita akákoľvek, nemožno pochybovať o skutočnosti, že sa jedná o majestátny stroj – koniec koncov, preteká na Dakare. Elektrický pohon totiž dosahuje, bez softvérového obmedzenia, výkon 500 kW a je vybavený dvomi elektromotormi, jedným pre každú nápravu.
Rovnaký systém pritom používa aj elektrická Formula E a pre použitie na Rally Dakar boli potrebné len minimálne úpravy. Z 0 na 100 km/h dokáže Audi RS Q e-tron vystreliť za 4,5 sekundy na sypkom teréne a jeho maximálne rýchlosť je 170 km/h.
Vzhľadom na vysoký výkon, ktorý musí takýto pretekársky špeciál v teréne podať, je vysoký výkon a využitie hneď dvoch elektromotorov dobrým krokom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP