Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Klimatická kríza je najväčšou výzvou súčasnej mladej generácie, ktorá vážne ovplyvní našu budúcnosť. Obrovské množstvo protichodných, negatívnych či často médiami amplifikovaných informácií však spôsobuje, že mladí ľudia začínajú byť voči klimatickej kríze apatickí.

Vedci dlhodobo apelujú na to, aby sme znižovali nákupy nepotrebných vecí a v prvom rade obnovovali a znovu používali. Bez toho, aby sme videli, ako náš nákup konkrétne ovplyvní životné prostredie, však majú takéto odporúčania len slabý efekt.

Mnoho Slovákov skrátka netuší, aký vplyv má ich spotreba a aj keď by ju chceli obmedziť, v záplave informácií to nedokážu.

Slovensko preto potrebuje konkrétne riešenia založené na presných faktoch, ktoré nám dajú prehľadné informácie o našom individuálnom vplyve na životné prostredie.

unsplash

Do mobilných aplikácií prichádza veľký update

Veľkú novinku ohlásila Tatra banka, ktorá ako prvá banka na Slovensku spúšťa priamo v aplikácii výpočet uhlíkovej stopy, ktorú vygeneruje každý nákup zaplatený platobnou kartou.

Či ide o platbu za taxík, potraviny v supermarkete, donášku jedla, nový smartfón, benzín či iné nákupy, aplikácia Tatra banky k týmto platbám bude priamo v mobilnej aplikácii zobrazovať, s koľkými emisiami oxidu uhličitého sa nákup zaplatený kartou spája.

Využíva na to špeciálnu technológiu, ktorá analyzuje transakcie debetnou kartou, a prostredníctvom špeciálneho algoritmu dokáže presne odhadnúť, aké emisie mohli byť vyprodukované.

Novinka v mobile bankingu: Ako ju naplno využiť?

Nová funkcia dáva Slovákom úplne novú a kriticky dôležitú možnosť – spraviť rozhodnutie medzi viacerými nákupmi nielen na základe ceny, času a potrebnej práce, ale aj vplyvu na životné prostredie –, čo je aspekt, ktorý aktuálne v rozhodovacích procesoch Slovákov akútne chýba.

Samozrejme, číslo v aplikácii má len informačnú hodnotu, no poskytuje dôležitú informáciu, na ktorú by sme pri každom nákupe mali myslieť.

Uvedomujeme si, že je ťažké odhadnúť vplyv našich nákupov na našu planétu. Preto prinášame zobrazovanie pravdepodobne vytvorenej uhlíkovej stopy na transakciách realizovaných vašou debetnou kartou do mobilnej aplikácie. Pretože každá transakcia je dôležitá,“ dopĺňa Peter Angst, vedúci oddelenia platobných kariet.

Ako technológia funguje?

Uhlíkovú stopu pri transakciách debetnými kartami analyzuje zaujímavý algoritmus od nemeckej firmy Ecolytiq, ktorý na podporu životného prostredia začína využívať Tatra banka ako prvá na Slovensku.

Keďže technológia zatiaľ nevie, aké presné potraviny boli v nákupnom košíku pri platbe, využíva sofistikovaný algoritmus založený na referenčných hodnotách špeciálne upravených pre Slovensko. Hodnoty vychádzajú z vedeckých prác vládnych inštitúcií a výskumov mimovládnych organizácií.

Zobrazované hodnoty teda nie sú stopercentne presné, no ide o obdivuhodne kvalitný odhad, ktorý Slovákom do života ponúkne veľmi dôležité informácie z nového a užitočného uhla pohľadu.

Zaujímavé je, že aplikácia bude okrem samotných hodnôt zobrazovať aj užitočné tipy a prirovnania. Emisie vytvorené nákupom potravín napríklad dokáže vizualizovať na jednoduchších príkladoch – ako napríklad prepočet hodnôt na kilometre jazdy autom. Do toho ponúka aj sympatické odporúčania, napríklad na ekologickejšie potraviny, ktoré však neobmedzia štandardný životný štýl.

Novú funkciu pridáva banka zadarmo

Tatra banka novú funkciu automaticky pridá do aplikácií pre klientov s bežnými Účtami pre modrú planétu. Zobrazovanie uhlíkovej stopy je, samozrejme, bezplatné.

Inovatívna slovenská banka chce klientov motivovať aj cashbackom v rámci služby My Benefit #premodruplanetu – u vybraných obchodníkov získa zákazník percentá z nákupu späť, pokiaľ pôjde o produkty a služby z kategórie udržateľné.

Systém bude fungovať podobne, ako dnes napríklad funguje mnoho kreditných kariet s vernostnými programami. Nový cashback sa tak rozšíri aj na bežné účty a k nim vydané debetné karty.

Inovácia z dielne Tatra banky je dobrou ukážkou toho, ako banky môžu vystúpiť z čisto finančného sveta, edukovať klientov a zároveň im ponúknuť možnosť robiť zodpovednejšie rozhodnutia.

Nikdy nebolo dôležitejšie držať si presný prehľad o priamom osobnom vplyve jednotlivca v boji proti klimatickej kríze a podobná symbióza mobile bankingu s pozitívnym environmentálnym vplyvom nepochybne zaujme veľa mladých Slovákov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú