Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

S príchodom štátnych dotácií na nákup elektromobilu možno viacerí rozmýšľajú nad tým, že ako druhé auto, prípadne prostriedok do mesta to môže byť skvelou voľbou. Stále však ide o pomerne drahú záležitosť, aj keď niekoľko vozidiel je možné zohnať už za cenu okolo 20 000 eur. 

Prečo sú elektromobily drahé? Odpoveď na to je jednoduchá. Súčasná technológia je pomerne nová (nemyslíme tým elektromotor), medzi vozidlami nie je rozšírená a preto je drahá (predovšetkým na výrobu), čo sa prenáša aj do výslednej ceny. Dôležitým faktorom je tiež množstvo výbavy, ktorú elektromobily majú. Tá je v mnohých prípadoch tak bohatá, že výsledná cena je jednoducho vysoká. Pritom sú tam niektoré veci úplne zbytočné a len spotrebujú drahocennú energiu. Zákazníka je však potrebné prilákať.

Pri pohľade na cenníkové ceny vychádza momentálne najlepšie Škoda CITIGOe iV, čím sa potvrdila povesť českej automobilky, ktorej snahou bolo priniesť cenovo prístupné vozidlá. Síce Citigo nie je auto pre každého a vzhľadom na aktuálnu cenu 21 149 € zrejme nebude voľbou číslo jeden, z pohľadu mestského auta ide o zaujímavú voľbu.

Ukazuje to aj prvotný záujem, kedy bola nasadená akciová cena 17 590 € platná do konca novembra. Po započítaní dotácie je navyše výsledok oveľa nižší, no v tomto prípade je nutné dodať, že dotáciu nemusí získať každý, aj preto sa budeme držať radšej oficiálnych cenníkov automobiliek.

Rozdiel len vo farbe

Nová Škoda CITIGOe iV zrejme nebude vozidlom, s ktorým vezmeš rodinu do Chorvátska, no ako mestské vozidlo na nákup či dochádzanie do práce je ideálne. Je malé, má všetko, čo potrebuješ a disponuje aj relatívne vysokým výkonom, ktorý vo vyššie spomenutých podmienkach plne postačuje. Toto malé auto s výkonom 61 kW a 212 Nm dokáže prejsť až 253 km, čo je určité dostatočný dojazd na jazdu v meste. Kapacita batérie je v tomto prípade 36,8 kWh, pričom na 80 % sa primeraným výkonom (40 kW) dobije za 1 hodinu.

Voliteľná výbava je v tomto prípade obmedzená len na výber laku karosérie. Všetky modely sú dostupné len vo výbave iV, ktorá je však poriadne bohatá. Nechýba LED denné svietenie, asistent jazdy v jazdnom pruhu, automatická klimatizácia, parkovacie senzory, tempomat či vyhrievané predné sedadlá. Príjemnou správou je aj záruka 8 rokov na batériu alebo 150 000 kilometrov podľa toho, čo nastane skôr.

Najlacnejší elektromobil na Slovensku
Screenshot/Škoda

Konkurencia z vlastných radov

Priamou konkurenciou pre Škodu môže byť práve materská automobilka Volkswagen, ktorá má v ponuke elektrický VW e-UP. Ten je z pohľadu pohonu totožný, avšak podobne ako v prípade Škody, aj tu je možnosť využiť aktuálnu zľavu 4200 €, ktorá stiahne cenu vozidla na príjemných 17 970. VW navyše ponúka širšie možnosti doplnkovej výbavy a dostupné sú aj akciové balíčky, ktoré obsahujú prvky výbavy za nižšie sumy.

Po zarátaní bonusu od štátu (ktorý je vyplácaný spätne) sa môže cena dostať aj tesne pod hranicu 10 000 eur a to už je ponuka, nad ktorou by mal zvažovať nejeden zo záujemcov. e-UP navyše pôsobí viac učesane, aj keď ide v podstate o totožné vozidlá, ktoré sa líšia len kozmetickými úpravami.

Ako prebieha žiadanie o dotáciu? 

Žiadosti o dotáciu bude možné predkladať od 17.12.2019. Po vyplnení kontaktných údajov dostane žiadateľ jedinečný kód, pričom sa mu zarezervuje požadovaná výška dotácie. Výzvu na oficiálne podanie žiadosti však zaregistrovaní žiadatelia dostanú až po 17. decembri 2019. Z bezpečnostných a technických dôvodov bude elektronická online registrácia možná iba v pracovných dňoch od 12:00 do 20:00 hod.

Zoznam vyhodnotených žiadostí sa bude priebežne zverejňovať a úspešní žiadatelia budú mať po podpise zmluvy 12 mesiacov na to, aby si auto kúpili a následne im štát refunduje dotáciu. Automobil budú musieť vlastniť minimálne dva roky a nebudú môcť využiť leasing. Fyzická osoba nepodnikateľ a subjekty verejnej samosprávy budú mať možnosť získať podporu na maximálne jedno vozidlo, podnikateľov bude obmedzovať maximálna povolená výška dotácií od štátu v súlade s legislatívou EÚ.

Príspevok bude vyplácaný postupne v troch splátkach. Dôvodom je zábezpeka, aby vozidlá zostali v SR a zabránilo sa ich cezhraničnému vývozu. Výška dotácie bude teda oficiálne 8000 € na elektromobily a 5000 € na plug-in hybridy kategórie M1 a N1, pričom platí, že maximálna obstarávacia cena vozidla môže byť 50 000 € vrátane DPH. Dotácia bude následne vyplatená v jednej splátke ako refundácia. 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú