„Poďme zničiť tradičné automobilky.“ Čínsky gigant prišiel s plánom, ktorý má pochovať aj európskych výrobcov áut
Čínski výrobcovia áut už ukázali, že s nástupom elektromobilov s nimi rozhodne treba počítať, a to nie len na domácom trhu, ale aj po celom svete. Zakladateľ automobilky BYD Wang Chuanfu nedávno vyzval ďalších veľkých domácich hráčov, aby sa spojili a porazili spolu staré automobilové značky. Na tému upozornil Reuters.
Vlastenectvo – nijak inak sa nedajú nazvať slová zakladateľa a súčasného riaditeľa predstavenstva automobilky BYD. Ten pri udalosti, kedy sa čínsky výrobca pochválil aj úctyhodným míľnikom 5 miliónov vyrobených elektromobilov, vyzval ďalších 12 významných automobiliek, aby sa spojili v boji proti tradičným výrobcom, ktorí dominujú globálnemu trhu.
Je čas, aby sa čínske automobilky stali globálne
V propagačnom videu, ktoré sa na čínskych sociálnych sieťach stalo ihneď virálne, odzneli rôzne heslá snažiace sa nakopnúť čínske automobilky a startupy v konkurenčnom boji. Mnohí vysokí predstavitelia ostatných automobiliek boli videom spoločnosti BYD inšpirovaní a na sociálnych sieťach zdieľali povzbudivé komentáre.
Našli sa však aj takí, ktorí odvážne slová najväčšieho čínskeho konkurenta Tesly odsúdili. Tesla totiž nedávno začala cenovú vojnu, ktorá robí vrásky na čele aj domácim automobilkám. Niektorí analytici sa zhodujú, že takéto slová by mohli na niektorých zahraničných trhoch vyvolať ešte väčšie regulácie a agresívnejší boj proti čínskym výrobcom. Tí sa totiž často stretávajú práve s regulačnými ťažkosťami, kvôli ktorým sú napríklad v Európe čínske elektromobily podstatne drahšie ako v Číne, píše AutoBlog.
Podľa šéfa automobilky BYD je ale emočnou potrebou pre vyše 1,4 miliardy Číňanov, aby sa z krajiny stala globálna automobilová veľmoc.
BYD už zvalcoval prvý európsky trh
Vo Švédsku sa stal v júni druhým najpredávanejším autom a najpredávanejším elektromobilom čínsky BYD Atto 3, moderne vyzerajúce SUV s dojazdom podľa WLTP až 420 km, ktorého cena v tejto severskej krajine začína len na 445 000 švédskych korún, teda približne 38 000 eur.
Pre porovnanie, aj najlacnejší sedan americkej automobilky Tesla začína na vyše 42 000 eur. Tesla Model 3 síce poskytuje aj v základnej verzii vyšší dojazd (takmer 500 km), avšak ide o oveľa menšie auto s vyššou cenovkou. Jediný model, ktorému sa podarilo BYD Atto 3 za jún poraziť, je domáce Volvo XC60, ktorých sa predalo 807 kusov.
BYD Atto 3 bolo pritom zaregistrovaných až 721 kusov a na treťom mieste sa tesne za čínskym SUV umiestnil Volkswagen ID.4, ktorého bolo zaregistrovaných 710 kusov, píše InsideEVs. Nesmierne úspešná Tesla Model Y skončila až na 8. mieste s 359 novými registráciami. Čínske elektromobily sú v skutočnosti ale problémom skôr pre európske automobilky, ktoré im nedokážu cenovo konkurovať.
Model Atto 3 nie je dostupný len vo Švédsku, automobilka pred časom oznámila jeho dostupnosť aj v ďalších krajinách Európskej únie ako Írsko či Taliansko.
Majú vôbec šancu?
Faktom je, že Čína dokáže vyrábať aj kvalitné produkty. Ako sú na tom elektromobily z Číny v ohľade trvácnosti je zatiaľ otázne a túto vlastnosť otestuje až čas. Ak však nebudú trpieť vážnymi problémami ako napríklad vypadávajúcimi batériami, pre európske automobilky budú nesmierne ostrým tŕňom v oku a vetrom v peňaženkách.
Cenovo totiž európske automobilky tým čínskym konkurovať nedokážu a v dohľade zatiaľ nie sú ani inovácie, ktoré by tak drastické zníženie cien umožnili. Problémy s predajom elektromobilov dokonca aj na domácom trhu má napríklad Volkswagen, ktorého predbehla aj Tesla či MG.
Nemeckej automobilke sa však podarilo situáciu o niečo zlepšiť a v júli už na domácom trhu predala viac elektromobilov, ako Tesla. Je ale nutné dodať, že Tesla má v niektorých mesiacoch nižšie registrácie a zameriava sa na dodávky najmä na konci štvrťrokov, takže čísla z nasledujúcich mesiacov môžu byť opäť iné. Pravdou ale je, že sa spoločnosti BYD podarilo predaje vo Švédsku zdvojnásobiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Číňania opäť posunuli hranice. Skonštruovali gigantický elektrobus, mieri na opačnú stranu sveta
Dva motory mu nestačia. Ford postavil športiak s 1 400 koňmi, chce zlomiť vzácny rekord
Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
Slovenské mesto dalo elektromobilom veľkú výhodu. Vodičom ušetrí peniaze
Populárna čínska automobilka expanduje v Európe. Zamieri do ďalšej krajiny, ceny EV prekvapili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najbohatší muž sveta žije v miniatúrnom dome „za pár drobných“. Elon Musk sa vzdal miliónových rezidencií
Tieto chyby robíš, keď sa snažíš zaspať. Odborníčka vysvetľuje, čo tvoje telo potrebuje pre ideálny spánok
KVÍZ: Tieto otázky zvládne menej než 10 % Slovákov. Poznáš tieto netypické hudobné nástroje?
Navštívili sme útulnú raňajkáreň v srdci Šariša. Podnik ponúka koláče od víťaza Pečie celé Slovensko
V slovenských potravinách našli mŕtve šváby a pokazené mäso. Rekordnú pokutu zaplatí veľký reťazec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európania kupujú luxus, Slováci istotu. Toto sú najpredávanejšie jazdené autá u nás a v Európe
-
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Ponúka dotáciu 9 000 €. Európsky štát chce byť lídrom elektromobility, ľudia ju ignorujú z kuriózneho dôvodu
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
Ministerstvo SR váha, pacienti čakajú. Tento nástroj môže zrýchliť diagnostiku aj liečbu rakoviny
Najväčšou zraniteľnosťou je ľudský faktor. Nemocnice čelia kyberútokom, môže prísť k najhoršiemu
Ak oslabne EÚ, posilní Rusko a Čína. Premiér Fiala vyzval Európsku úniu, aby nečakala na Trumpa
Ceny energií rekordne vystrelili nahor. Plyn prekonáva extrémy, elektrina stúpla o 4 %
Má na to svojský dôvod. Trump sa chystá uvaliť clá na EÚ, jedna európska krajina im môže uniknúť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najbohatší muž sveta žije v miniatúrnom dome „za pár drobných“. Elon Musk sa vzdal miliónových rezidencií
Tieto chyby robíš, keď sa snažíš zaspať. Odborníčka vysvetľuje, čo tvoje telo potrebuje pre ideálny spánok
KVÍZ: Tieto otázky zvládne menej než 10 % Slovákov. Poznáš tieto netypické hudobné nástroje?
Navštívili sme útulnú raňajkáreň v srdci Šariša. Podnik ponúka koláče od víťaza Pečie celé Slovensko
V slovenských potravinách našli mŕtve šváby a pokazené mäso. Rekordnú pokutu zaplatí veľký reťazec
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené