Výška špeciálnych ciel závisí od úrovne narušenia hospodárskej súťaže, ktorá bola identifikovaná.

„USA zaviedli 100-percentné clá, aby zabránili čínskym elektrickým vozidlám vstúpiť na trh. My to v EÚ nerobíme. Chceme len spravodlivú súťaž,“ povedal Lange.

„Európske zákony nám umožňujú zavádzať protiopatrenia v prípade, že existujú opatrenia proti vývozu alebo nezákonné dotácie. Vidíme to v mnohých prípadoch. Momentálne máme necelých 200 produktov, na ktoré sa vzťahujú protiopatrenia.“

Väčšina z týchto produktov pochádza z Číny, aj keď nie všetky, niektoré sú z USA alebo Spojených arabských emirátov – avšak nejde o elektrické vozidlá.

BYD

Rokovania sa chýlia ku koncu

Aj keď špeciálne clá na čínske elektromobily sú v platnosti už takmer mesiac, rokovania pokračujú z niekoľkých dôvodov. Čína chce, aby jej automobilky boli úspešné v Európe, a vyvíja tlak na EÚ. Tento mesiac dokonca podala žalobu na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO), v nádeji, že zvráti zavedené špeciálne clá.

Automobilka SAIC, ktorá podlieha najvyšším clám, sa nedávno rozhodla konať a oznámila, že podá žalobu na Súdny dvor Európskej únie, aby ochránila svoje práva a záujmy.

clá na čínske elektromobily
BYD/TASR (úprava redakcie)

Okrem toho je tu aj tlak zvnútra EÚ. Nemecký kancelár Olaf Scholz bol proti týmto clám od začiatku. „Olaf Scholz má iný názor na clá na čínske elektrické vozidlá, pretože nemeckí výrobcovia majú trh v Číne,“ povedal Lange. Nemecký politik sa obával, že by sa mohli prijať protiopatrenia, ktoré by zasiahli nemeckých výrobcov automobilov. Peking skutočne pohrozil, že by sa mohli prijať protiopatrenia.

Lange však na túto tému nahlas premýšľa trochu inak. „Napríklad už máme protiopatrenia medzi 40 a 80 percentami na čínske elektrobicykle. Čínska strana si na to síce sťažovala, ale nakoniec to prijala,“ uviedol Lange v rozhovore. Kedy alebo či budú špeciálne clá nakoniec zrušené, zatiaľ nie je jasné, ale Lange naznačil, že dohoda je blízko.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú