Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
Svet elektromobilov zažíva dramatický zlom, ktorý určuje ďalší vývoj automobilového priemyslu. Čína, ktorá roky investovala do vývoja batérií pre elektromobily, dnes neohrozene dominuje tomuto segmentu. Na podrobný rozbor tejto problematiky sa pozrel portál Autoblog.
Čínsky náskok sa začal pred vyše dvoma dekádami
Čína svoj zámer stať sa lídrom v oblasti batérií oznámila už v roku 2001, keď tento cieľ zahrnula do svojho Päťročného plánu. Uvedomila si, že konkurovať USA a Európe v oblasti spaľovacích motorov bude prakticky nemožné, a preto stavila na technológiu, ktorá v tom čase ešte len čakala na svoj rozmach.
Od roku 2009 do roku 2023 čínska vláda investovala do batériového priemyslu a elektromobilov obrovských 230 miliárd dolárov (219 miliárd eur). Podpora zahŕňala lacné pozemky, daňové úľavy a iné stimuly, čo umožnilo rozmach gigantov ako CATL, BYD, CALB či Gotion. Tí dnes ovládajú nielen čínsky, ale aj svetový trh s batériami.
Absolútna kontrola nad dodávateľským reťazcom
Čína nezastavila svoj vplyv iba pri výrobe batérií. Ovládla aj celý dodávateľský reťazec potrebný na ich produkciu. Dominancia je taká, že čínske firmy budú v nasledujúcom desaťročí ťažiť viac ako 90 % afrického lítia. Navyše, čínska produkcia batérií už teraz prevyšuje svetový dopyt o 400 %.
To všetko prispieva k tomu, že čínske elektromobily sú mimoriadne lacné. Vládne dotácie a prebytočné kapacity umožnili nízke ceny, ktoré otvárajú čínskym EV dvere na exportné trhy po celom svete.
Pevné batérie ako nové preteky o dominanciu
Hoci Spojené štáty v pretekoch o lítium-iónové batérie pohoreli, ešte majú šancu v nasledujúcej generácii technológie – pevných batériách. Tie by mohli priniesť revolúciu v elektromobiloch: rýchlejšie nabíjanie, vyššiu energetickú hustotu, väčšiu bezpečnosť a elimináciu závislosti na grafite, ktorý dnes ovláda Čína.
Predstav si elektromobil s dojazdom 1 600 kilometrov, nabitý za päť minút, ľahší a bez rizika požiaru. Takéto vlastnosti by mohli odstrániť väčšinu prekážok pre masové prijatie EV.
Americká spoločnosť QuantumScape už pracuje na pevných batériách a má kontrakt s Volkswagenom. Čas sa však kráti. Kým Samsung plánuje spustiť výrobu už v roku 2027, Toyota a Nissan ju chcú začať o rok neskôr. Honda navyše buduje výrobnú linku na pevné batérie, ktorá by mohla byť pripravená na masovú produkciu do konca dekády.
Ak chcú nielen Spojené štáty zachovať konkurencieschopnosť svojho automobilového priemyslu, krajiny musia urýchliť investície do vývoja pevných batérií. To zahŕňa nielen podporu výskumu a vývoja, ale aj vytvorenie bezpečného prostredia na ich komercializáciu. Len tak môžu americké automobilky čeliť čínskej dominancii a zachovať si svoje postavenie v globálnom trhu elektromobility.
Najdostupenejší elektromobil Hyundai INSTER
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP