Trh so smartfónmi je nekompromisným bojiskom, na ktorom zvádzajú súboje mnohé zvučné mená z rôznych kútov sveta. Na samotný vrchol sa už pred rokmi prebojoval kórejský Samsung, ktorý si v globálnom meradle drží pozíciu lídra. Hneď za ním sa však ocitlo Xiaomi, spoločnosť, ktorá behom 11 rokov dokázala poraziť aj reštrikciami zasiahnutý Huawei, či americký Apple.

A druhé miesto v rebríčku získava…Xiaomi

Je to práve Xiaomi, ktoré si v tomto roku len nedávno vybojovalo titul druhého najväčšieho výrobcu smartfónov na svete. Hoci sa tento gigant túži stať dominantou celého odvetvia chytrej domácnosti, sú to práve smartfóny, ktoré ho vyniesli na pomyselný piedestál u stoviek miliónov fanúšikov po celom svete.

Jednou z kľúčových vecí, ktoré pomohla Xiaomi dostať sa tam, kde je dnes, je nesmierne agresívna stratégia, v ktorej ponúka svoje produkty s prémiovými vlastnosťami zákazníkovi za cenu, ktorej sa jednoducho nedá odolať. Už od svojich počiatkov stavala spoločnosť svoje základy práve na dôležitom pomere výkonu a ceny, ktorý jeho smartfóny preslávil aj ďaleko za hranicami Číny.

Zobraziť celú galériu (2)
Dávid Igaz / FonTech

Niet sa čomu diviť, kúpiť ekvivalent drahého iPhonu alebo Samsungu za výrazne nižšiu cenu pritiahlo pozornosť zákazníkov z celého sveta. A hoci sa v posledných rokoch Xiaomi odvážilo zvýšiť cenovky svojich smartfónov, jednu z najviac mätúcich vlastností nezmenila. Pravedpodobne ani nezmení. Poďme však pekne poporiadku.

Xiaomi, Redmi, POCO, Blackshark. Počkať, čo?!

Zarytý fanúšik tohto čínskeho výrobcu vie, že Xiaomi, to nie sú len samotné smartfóny, či ikonický fitnes náramok Mi Band. Spoločnosť pod svoje krídla zobrala celý rad ďalších startupov a firiem, s ktorými predáva pod vlastným názvom enormné množstvo produktov zameraných na domácnosť, či lifestyle. A potom sú tu dcérske značky, ktoré operujú práve na trhu smartfónov.

V jednoduchosti povedané, pod Xiaomi patrí aj čoraz obľúbenejšie POCO, známe Redmi, ale aj u nás menej známy BlackShark. Teda rovnako, ako má Oppo svoje OnePlus (hoci to dlhodobo vystupuje na trhu viac „samostatne“), ako mal aj Huawei svoj Honor (než sa rozdelili), tak aj Xiaomi ponúka zákazníkom smartfóny svojich dcérskych značiek, ktoré s nim ťahajú za jeden koniec. Vo výsledku je to vidieť v mnohých aspektoch výbavy i dizajnu, ktorý majú neraz spoločný.

NEPREHLIADNI
Snapdragon upadá. Samsung bude vyrábať procesory už aj pre Xiaomi

Tento fakt je pritom kľúčovou súčasťou spomenutej agresívnej súčasti celého Xiaomi, ktoré týmto spôsobom dokáže bleskovou rýchlosťou reagovať na kroky konkurencie, no prekonať ju lepšou cenou alebo inou pridanou hodnotou. Aj to je teda dôvod, prečo je ikonické „Mi“ svetovou dvojkou v predajoch smartfónov.

V označovaní smartfónov vládne absolútny chaos

Každý, kto si niekedy kúpil, alebo len prezeral modely Xiaomi a jeho dcérskych značiek, mohol ostať zaskočený nielen nič nehovoriacim modelovým označením, ktoré je pre laika absolútne chaotické. Doteraz sme si už aj u mnohých iných značiek zvykli na prívlastky ako „Pro“, „Plus“, „S“, „Lite“, „Max“, „Note“ a podobne.

Xiaomi, POCO a Redmi však ponúkajú dokonalý neporiadok, ktorý bežný zákazník nemá šancu rozlúštiť. Nejeden by si pomyslel, že smartfón s písmenom „S“ na konci názvu značí vylepšenú verziu svojho predchodcu. Omyl. Teda aspoň v tomto prípade. Uvediem jednoduchý príklad.

Redmi Note 9S bol vylepšený kúsok predošlého modelu. Logika zatiaľ dáva zmysel. Výpoveď však dostane pri príklade, v ktorom je také Redmi 3S paradoxne slabšou „Lite“ verziou sesterského modelu Redmi 3. A to hovoríme stále o jednom, pomerne staršom modeli. Medzi tými novšími, akým bol Redmi 9, dokázalo Xiaomi prívlastkami v názve vytvoriť z jedného jediného smartfónu 8 rôznych verzií. Áno, osem! Stačilo písmeno, či slovíčko navyše.

Freepik (úprava redakcie)

Okrem Redmi 9 sa do sveta dostalo aj Redmi 9C, Redmi 9C NFC, Redmi Note 9 Pro, Redmi Note 9, Redmi Note 9S, Redmi 9T a Redmi Note 9T. Možno sme nejakú ďalšiu verziu aj prehliadli. Tak čo, stále má logika zmysel? Zrejme nie. Rovnako tak Xiaomi vytvorilo množstvo verzií totižto aj zo svojich vlastných modelov série Mi 10. Menovať ich už ale nemá zmysel.

Podľa vyššie spomenutého by si si bol pomyslel, že Xiaomi, Redmi, či POCO majú v pomenovaní smartfónov extrémne komplikovaný „systém“, no opak je pravdou. Je to absolútny CHAOS, ktorý platí najmä pri cenovo dostupnejších smartfónoch, ako séria Redmi. Stále nechápeš, ako a prečo to Xiaomi robí? Super, ani my nie (smiech).

NEPREHLIADNI
Xiaomi vyhralo nad USA. Firmu definitívne odstránili z čiernej listiny a zrušili voči nej obmedzenia

Aby sme ho pochopili detailne, pozrime sa najprv, aké označovanie Xiaomi využíva pri svojich modeloch a dcérskych značkách. Pre prehľad sme ich zoradili do zoznamu.

Lacnejšie verzie vybraných modelov mávajú označenia:

  • „Lite“
  • „i“
  • „A“
  • „c“
  • „C“
  • „Youth Edition“
  • „Youth“
  • „SE“
  • „e“
  • „s“

Pro verzie vybraných modelov mávajú označenia“

  • „Pro“
  • „S“
  • „Prime“
  • „Max“
  • „X“
  • „Ultra“
  • „Premium Edition“
  • „Alpha“

Vylepšené verzie predošlých modelov mávajú označenia“

  • „S“
  • „s“
  • „T“

Väčšie verzie vybraných modelov mávajú označenia:

  • „Max“
  • „Note“
  • „Plus“

Ak si si v zozname všimol, že niektoré označenia sa používajú pre viaceré diametrálne odlišné verzie smartfónov, nejde o chybu. Niekedy ani „Max“ nemusí značiť väčšiu variantu rovnakého modelu alebo „S“ vylepšenú verziu. Hoci niektoré pomenovania výrobca používa už len zriedkavejšie, ojedinele alebo iba na vybraných trhoch (napríklad v Indii), stále sú dostatočne mätúce a vo výsledku zákazníkovi nemusia nič hovoriť. V prípade smartfónov POCO potom prichádzajú do úvahy pomenovania ako „GT“, či dokonca „Reloaded“.

Prečo to však Xiaomi vôbec robí a aký to má zmysel? Všetko hľadaj za agresívnou stratégiou. Aby sa mohla spoločnosť dostať tam, kde je dnes, musela staviť na extrémne rýchle reakcie na konkurenčné smartfóny. Kde Samsung predstavil nový model so slušnou výbavou, tam Xiaomi reagovalo odvetou napríklad v podobe Redmi smartfónu s obdobnou výbavou, no výhodnejšou cenou a absolútne nevydareným názvom.

Stratégia Xiaomi konečne dáva zmysel. Teda skoro.

Celý biznis model firmy je založený na princípe vysokej agility a schopnosti bleskovo priniesť na trh smartfón, ktorý by bol priamym konkurentom pre smartfóny iných značiek a mohol ich vďaka výhodnejšej cene poraziť v predajoch.

A takéto reakcie robí Xiaomi na jednotlivých trhoch osobitne, čo následne vedie aj ku chaotickému označovaniu jeho smartfónov a modelov dcérskych značiek. Pre Indiu si vezme napríklad model predstavený v Číne, hodí mu iný názov, ktorý do systému absolútne nezapadá, a hor sa do predaja.

NEPREHLIADNI
Netešme sa, Xiaomi to nezvláda. 200 W nabíjanie extrémne zničí batériu už po prvých mesiacoch

Spoločnosť sa jednoducho snaží za každú cenu reagovať na konkurenciu a nepoddať sa, nestratiť príležitosť a ponúknuť zákazníkovi skvelú alternatívu za lepší peniaz. A čo teda to označovanie modelov? Nuž, to si zrejme volí zástupca pre každý trh sám, pričom je jedno, že názov nebude zapadať do akéhosi „portfólia“ a logiky.

Xiaomi

Opäť si môžeme ako skvelý príklad vziať jeden takmer totožný smartfón. POCO F3 GT, hráčska verzia známeho POCO F3, je totiž skoro identickým dvojníkom pre Redmi K40 Gaming. Ten bol však predstavený koncom apríla 2021 pre čínsky trh a POCO F3 GT malo svoju premiéru len nedávno v júli, avšak pre trh v Indii.

Rovnaké rozmery, rovnaká batéria, fotoaparáty, procesor, pamäť aj zvyšok výbavy, no odlišný názov. Práve takýto príklad dokonale charakterizuje chaos, ktorý Xiaomi nastolilo.

Keď teda najbližšie uvidíš na slovenskom trhu nejaké POCO F3, ver, že niekde v cudzine sa rovnaký smartfón predáva ako Xiaomi Mi 11X alebo ako Xiaomi Mi 11X Pro, či Mi 11i s lepším foťákom. Áno, aj nepatrná zmena výbavy totiž u Xiaomi stačí na to, aby jeden model od druhého odlíšilo akýmkoľvek písmenkom, ktoré príde práve vhod, a začalo predaj na vybranom trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú