Spoločnosť Boeing sa dostala do ďalších problémov, ktoré opäť pramenia z jej snahy angažovať sa vo vesmírnom priemysle a výskume. Aj keď má táto americká firma za sebou obrovské technologické úspechy práve z tejto oblasti, nie všetky projekty sú podarené a práve na to doplatili, bohužiaľ, dva najväčšie z nich.

Ako totiž informuje portál Ars Technica, Boeing čelí žalobe zo strany ďalšej americkej spoločnosti Wilson Aerospace, podľa ktorej je Boeing vinný z krádeže intelektuálneho vlastníctva v podobe špecializovaných nástrojov. Tie potrebuje raketa SLS, ktorú chce NASA použiť na transport astronautov k Mesiacu a už teraz čelí ostrej kritike kvôli nesmierne vysokým nákladom.

Bez nich to nejde

Predmetom sporu sa stalo zariadenie, pomocou ktorého je možné montovať príruby a matice vyžadujúce veľký krútiaci moment v stiesnených priestoroch, čo je obzvlášť dôležité v prípade raketových motorov vyvinutých s nízkym ohľadom na minimalizáciu nákladov a zjednodušenie konštrukcie či následnej montáže na raketu.

Ku krádeži intelektuálneho vlastníctva malo dôjsť počas demonštrácie tohto nástroja, ktorého sa podľa spoločnosti Wilson Aerospace zúčastnili aj zamestnanci konkurenčnej firmy, čo si vedenie Wilson Aerospace v tej dobe neuvedomilo. Konkurenčná firma mala následne v spolupráci s Boeingom vyvinúť lacnejšiu alternatívu tohto nástroja, čím došlo ku krádeži intelektuálneho vlastníctva.

NASA

Boeing, pochopiteľne, s obvineniami nesúhlasí a v reakcii na 74-stranovú žalobu tvrdí, že je plná nepresností a firma sa bude na súde odhodlane brániť. Žaloba pritom obsahuje aj ďalšie obvinenia, podľa ktorých sa Boeing pokúsil o čosi podobné viackrát a následne sa snažil chrániť pomocou NASA a Minsterstva obrany USA, pre ktoré plní niekoľko kontraktov.

Posledná raketa NASA

Podľa niektorých odborníkov je raketa SLS poslednou, ktorú NASA postaví, vďaka nástupu komerčného sektoru. Rakety súkromných firiem sú totiž oveľa lacnejšie a ako ukazuje prax, aj oveľa inovatívnejšie.

Katastrofálna implikácia

Či skutočne došlo k tomu, čo opisuje Wilson Aeropace, je zatiaľ otázne. Ak sa to však stalo, samotná krádež je oveľa menším problémom, než jej implikácie. Podľa žaloby boli totiž dôvodom pre únik vodíka a rôzne problémy, kvôli ktorým musela NASA štart rakety SLS viackrát odložiť, práve lacnejšie a menej kvalitné nástroje, ktoré Boeing získal na základe spomínanej krádeže, vysvetľuje SPACE.

NASA/Bill Ingalls

Aj keď boli začiatky testov SLS neisté a mnohí sa obávali katastrofy, nakoniec vykonala misiu Artemis I bezchybne a dopravila kozmickú loď Orion na obežnú dráhu okolo Mesiaca, po čom sa Orion vrátil na Zem. Problémom rakety SLS tak, zdá sa, nie je jej samotná prevádzka, ale nesmierne predražená konštrukcia.

Každý štart tejto rakety má stáť viac ako 4 miliardy amerických dolárov, čo je obzvlášť nepríjemné vzhľadom na fakt, že nedokáže dopraviť astronautov až na povrch Mesiaca a potrebuje dodatočný lunárny modul s vlastnou raketou. Tým sa stane upravená verzia Starship.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú