Pre automobilky je znižovanie emisií veľmi dôležité, keďže za prekročenie limitu 94 gramov CO2 na kilometer (bude platiť v roku 2025) bude za každý gram navyše výrobca platiť 95 eur. Pokuty sa tak môžu vyšplhať na miliardy eur. Pre automobilky ide o náročné obdobie, avšak spotrebitelia z neho zatiaľ profitujú, keďže sa na trh dostávajú čoraz efektívnejšie a lacnejšie elektrické autá.

BYD

SEVA spomína aj stavbu továrne projektu Inobat a Gotion na výrobu batérií na Slovensku. Aj keď je táto továreň terčom ostrej kritiky, pre Slovensko môže byť zároveň kritickou súčasťou priemyslu v budúcnosti. Asociácia tiež vyzdvihuje intenzívny pokles cien batérií a to z 1 400 amerických dolárov na 1 kWh v roku 2010 na len asi 100 USD/kWh dnes.

Infraštruktúra stále nie je hotová

Osobné automobily síce nie sú ani zďaleka tým najekologickejším riešením, avšak práve elektromobily, ak nie sú nezmyselne veľké a výkonné, majú potenciál túto problematiku zmierniť. Pomôže aj možnosť ich recyklácie, keďže podľa SEVA bude vďaka tomuto procesu polovica materiálov v batériách používaná aj o 100 rokov.

Dôležitým argumentom je často tvrdenie, že nemá zmysel hrať sa na ekológiu, keď si následne donesieme elektrické autá z Číny, kde sa na tento faktor nehľadí. Ako však tvrdí SEVA, toto nie je ani zďaleka pravda a práve Čína je svetovým lídrom v investovaní do zelených technológií a transformácie. Podiel elektromobilov a plug-in hybridov navyše v Číne stúpol počas novembra o vyše polovicu v porovnaní s rokom 2023.

Slovenské elektrárne

Tvorili až 51,8 % celkových predajov, pričom za úspech krajina vďačí najmä nákladom na výrobu, ktoré sú v porovnaní s Európou nižšie o 30 % a výsledná cena je nižšia až o polovicu. Úspech Číny v tejto oblasti je síce dobrou správou pre ekologickosť, avšak veľkou výzvou pre európsky priemysel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú