Automobilky nieže nespĺňajú emisné ciele EÚ, dokonca sa od nich čoraz viac vzďaľujú
Európska únia už dlhšiu dobu tlačí automobilky prijímať opatrenia na postupné znižovanie emisií CO2 a ich dopadu na životné prostredie, pričom ide najmä o pretláčanie a výrobu nových elektromobilov, ktorých je na cestách každým rokom viac. Podľa údajov z Európskej enviromentálnej agentúry však automobilky ciele EÚ nesplnia a už tretí rok po sebe idú emisie stále hore, píše InsideEVs.
Európska komisia straší prísnejšími normami
Ako informovala agentúra Reuters, emisie CO2 z nových automobilov v Európe vzrástli podľa nových údajov z Európskej enviromentálnej agentúry za minulý rok už tretí rok po sebe.
Európska komisia uviedla, že výrobcovia budú musieť výrazne znížiť emisie nových automobilov a urýchliť prísun vozidiel s nulovými emisiami alebo riskovať, že v tomto roku vstúpia do platnosti ešte prísnejšie ciele EÚ.
Priemerné emisie nových automobilov registrovaných v 27 členských štátoch EÚ plus vo Veľkej Británii, na Islande a v Nórsku dosiahli za minulý rok 122,4 g CO2/km, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 1,6 gramu.
To bolo síce postačujúce na dosiahnutie minuloročného cieľu EÚ, ktorý predstavoval 130 g CO2/km, avšak ďaleko od nových noriem na úrovni 95 g CO2/km, ktoré nadobudnú účinnosť tento rok. Na splnenie týchto požiadaviek by automobilky museli znížiť svoje emisie až o 22 % oproti minulému roku.
Predaje elektromobilov stúpajú, emisie však tiež
Napriek tomu, že väčšina automobiliek tlačí posledný rok do svojich radov čo najviac elektifikovaných vozidiel, zdá sa, že na radikálne zníženie emisií to ani zďaleka nestačí.
Elektromobily a hybridy tvorili v roku 2019 približne 3,5 % zo všetkých predajov nových automobilov, pričom 56 % týchto registrácii zaznamenalo Nórsko. Až 38 % všetkých predajov však tvorili SUV modely so spaľovacími motormi, ktoré znižovaniu emisií veľmi nepomáhajú.
Predaj áut v EÚ sa tento rok tiež prudko prepadol, pričom v apríli klesol o rekordných 76 %, keďže opatrenia proti šíreniu koronavírusu na celý mesiac uzavreli väčšinu predajní áut na kontinente.
Elektromobily sú často považované za autá budúcnosti najmä preto, že ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Názorov je samozrejme mnoho a existujú aj štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú.
Do porovnávania elektomobilov s klasickými autami so spaľovacími motormi sa nedávno zapojila aj Európska federácia pre dopravu a prostredie, ktorá priniesla užitočný nástroj s najaktuálnejšími údajmi o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu.
Známym spôsobom, ako priniesť čo najviac elektromobilov na cesty, sú aj štátne dotácie. Ďalšiu hŕstku peňazí na podporu kúpy elektrických vozidiel nedávno schválili aj u nás, avšak spomedzi európskych krajín sú momentálne najaktívnejší Nemci a Francúzi, ktorí chcú prostredníctvom dotácií na elektromobily pomôcť naštartovať ekonomiku po kríze spojenej s koronavírusom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Odborník: Tridsiatnici majú v rukách niečo, o čom sa ich rodičom ani nesnívalo – totálnu slobodu a dostupnosť investovatovania (ROZHOVOR)
Infostat dal výhru Smeru: Výsledky štátneho prieskumu sa líšia od ostatných agentúr
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
Do Prahy len za 4 eurá: Leo Express spúšťa nové vlakové spojenie s rekordne nízkymi cenami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP