Európska únia už dlhšiu dobu tlačí automobilky prijímať opatrenia na postupné znižovanie emisií CO2 a ich dopadu na životné prostredie, pričom ide najmä o pretláčanie a výrobu nových elektromobilov, ktorých je na cestách každým rokom viac. Podľa údajov z Európskej enviromentálnej agentúry však automobilky ciele EÚ nesplnia a už tretí rok po sebe idú emisie stále hore, píše InsideEVs.

Európska komisia straší prísnejšími normami

Ako informovala agentúra Reuters, emisie CO2 z nových automobilov v Európe vzrástli podľa nových údajov z Európskej enviromentálnej agentúry za minulý rok už tretí rok po sebe.

Európska komisia uviedla, že výrobcovia budú musieť výrazne znížiť emisie nových automobilov a urýchliť prísun vozidiel s nulovými emisiami alebo riskovať, že v tomto roku vstúpia do platnosti ešte prísnejšie ciele EÚ.

Priemerné emisie nových automobilov registrovaných v 27 členských štátoch EÚ plus vo Veľkej Británii, na Islande a v Nórsku dosiahli za minulý rok 122,4 g CO2/km, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 1,6 gramu.

To bolo síce postačujúce na dosiahnutie minuloročného cieľu EÚ, ktorý predstavoval 130 g CO2/km, avšak ďaleko od nových noriem na úrovni 95 g CO2/km, ktoré nadobudnú účinnosť tento rok. Na splnenie týchto požiadaviek by automobilky museli znížiť svoje emisie až o 22 % oproti minulému roku.

Predaje elektromobilov stúpajú, emisie však tiež

Napriek tomu, že väčšina automobiliek tlačí posledný rok do svojich radov čo najviac elektifikovaných vozidiel, zdá sa, že na radikálne zníženie emisií to ani zďaleka nestačí.

Elektromobily a hybridy tvorili v roku 2019 približne 3,5 % zo všetkých predajov nových automobilov, pričom 56 % týchto registrácii zaznamenalo Nórsko. Až 38 % všetkých predajov však tvorili SUV modely so spaľovacími motormi, ktoré znižovaniu emisií veľmi nepomáhajú.

Predaj áut v EÚ sa tento rok tiež prudko prepadol, pričom v apríli klesol o rekordných 76 %, keďže opatrenia proti šíreniu koronavírusu na celý mesiac uzavreli väčšinu predajní áut na kontinente.

Elektromobily sú často považované za autá budúcnosti najmä preto, že ich dopad na životné prostredie je výrazne nižší. Názorov je samozrejme mnoho a existujú aj štúdie, ktoré toto tvrdenie vyvracajú.

Do porovnávania elektomobilov s klasickými autami so spaľovacími motormi sa nedávno zapojila aj Európska federácia pre dopravu a prostredie, ktorá priniesla užitočný nástroj s najaktuálnejšími údajmi o emisiách CO2 spojených s používaním elektrického, naftového alebo benzínového automobilu.

Známym spôsobom, ako priniesť čo najviac elektromobilov na cesty, sú aj štátne dotácie. Ďalšiu hŕstku peňazí na podporu kúpy elektrických vozidiel nedávno schválili aj u nás, avšak spomedzi európskych krajín sú momentálne najaktívnejší Nemci a Francúzi, ktorí chcú prostredníctvom dotácií na elektromobily pomôcť naštartovať ekonomiku po kríze spojenej s koronavírusom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú