Aké je Porsche s plug-in hybridom? Pekelne výkonné a poriadne zaujímavé – zamrzí len pár drobností
Ako luxusné SUV vyniká Porsche Cayenne E-Hybrid na viacerých frontoch. Cayenne je medzi fanúšikmi veľkých a luxusných áut naozaj hodnotný pojem, ktorý rok čo rok zbiera skvelé ohlasy a Porsche sa nebojí výraznejších zmien či inovácií.
Akonáhle prišla plug-in hybridná verzia s navonok poriadne vysokým výkonom a navyše signifikantnou možnosťou úspory paliva, ľady medzi nadšencami značky sa značne pohli.
Najnovší Cayenne je jedným z mnohých vozidiel koncernu Volkswagen, ktorý je postavený na platforme MLB Evo, ktorá je základom áut, ako Audi A4, Bentley Bentayga či Lamborghini Urus. Plug-in hybridný Cayenne rozhodne nie je novinkou roku 2020, no až teraz sa mi dostala možnosť nazrieť do budúcnosti nemeckej automobilky pri elektrifkácii a veľmi ma zaujímalo, ako si plug-in hybridným pohonom poradil tento prémiový výrobca.
Už som mal k dispozícii na recenziu veľmi silných konkurentov Porsche a dávam tak do pozornosti test Mercedesu -Benz GLE či BMW X5 v plug-in hybridnej verzii. Neprehliadni tiež test čistokrvného elektromobilu Taycan, ktorý dokázal, že elektrifkácia v prípade automobilky zo Stuttgartu prichádza s poriadne pokročilými vlastnosťami. Čo sa dozvieš v dnešnom teste na Cayenne E-Hybrid?
- Koľko kilometrov prejde na jedno nabitie elektromotora
- Aká je priemerná spotreba s nabitými a vybitými batériami
- Koľko trvá nabitie na verejnej nabíjačke a domácej 230 V sieti
- Čo sú najväčšie výhody používania plug-in hybridnej verzie
- Ako sa správa pri šoférovaní takmer 500 koňové a vyše 2 tonové SUV
Toto je tretí Cayenne s podporou hybridnej hnacej sústavy. Zatiaľ čo model prvej generácie takýto variant nemal, druhá dostala dokonca dve hybridné verzie – jedna bežná hybridná, druhá plug-in hybridná, teda taká, akú ti dnes predstavím.

Poďme sa však tradične najprv pozrieť na to, čo ponúka hybridný Cayenne pod kapotou. Na testovanie som mal k dispozícii klasickú verziu Cayenne E-Hybrid, ktorej srdcom je 3,0-litrový preplňovaný motor V6 s výkonom 250 kW (340 koní) v kombinácii s 100 kW (136 koní) elektromotorom, ktorých kombináciou je výsledkom systémový výkon na úrovni 340 kW, teda 462 koní a krútiaci moment 700 Nm.

V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h presne za 5,1 sekundy (5,0 sekúnd je to potom so špeciálnym príplatkovým športovým balíkom), pričom maximálna rýchlosť je limitovaná na 253 km/h.

K dispozícii je však ja výkonnejšia verzia Cayenne Turbo S E-Hybrid, ktorý zvládne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, za čo vďačí silnejšej kombinácii 4-litrového benzínového motora V8 s výkonom 404 kW (550 koní) a totožného 100 kW elektrického motora ako v nami testovanom modeli. Tie mu dávajú systémový výkon s hodnotou 500 kW (680 koní). Konverzia na hybridný pridala k základnej hmotnosti Cayenne pridala priblizne 308 kilogramov, vďaka čomu je plug-in hybrid ťažší vo finále o 117 kilogramov ako vrcholný benzínový Cayenne Turbo poháňaný 8 valcovým motorom s výkonom 550 koní.

Jazdných režimov je na výber hneď niekoľko, spomeniem napríklad režim Hybrid Auto, ktorý ponecháva používanie elektrického pohonu a benzínového výhradne na zváženie auta samotného, aby zvolil čo najoptimálnejšie riešenie. Dva sub-režimy hybridného pohonu taktiež umožňujú automobilu nabíjať batériu zo spaľovacieho motora, kde sa však rovno neguje výhoda a ekológia plug-in hybridného pohonu.

Dokáže však aj len udržiavať stav nabitia batérie pre neskoršie použitie, čo je rozhodne praktickejšie ako sa silou mocou snažiť nabiť batérie neprimerane zvýšenou spotrebou spaľovacieho motora v spomínanom špeciálnom režime. Tieto dva špeciálne režimy sa aktivujú prostredníctvom hlavného displeja infotaimentu.

E-Hybrid je vybavený sériovo balíkom Sport Chrono, ktorý obsahuje športové jazdné módy Sport a Sport Plus- Tie sú následne výhradne zamerané na poskytnutie maximálneho výkonu v každom smere. Elektromotor je v tomto prípade situovaný ako „doping“ pre spaľovaciu jednotku a je tak eliminovaná akákoľvek turbodiera či výkonová špička. Samotná výkonová špička je totiž v tomto prípade takmer neobmedzená, maximálny krútiaci moment dosiahneš v akejkoľvek rýchlosti a pri akýchkoľvek otáčkach.

Nemenej dôležitou vlastnosťou je aj adaptívne vzduchové odpruženie, systém ovládania tlmičov s aktívnym regulovaním tlmiacej sily každého kolesa či regulačný systém Porsche Dynamic Chassis Control, ktorý zmenšuje bočný náklon pri jazde v zákrutách. Vyslovene pri viac športovo ladenej jazde je tento systém perfektný a aj s poriadne veľkou hmotnosťou a karosériou ako takou dodáva vodičovi ohromnú istotu pri prechádzaní zákrutami. Auto sa vôbec nenakláňa ako by si si možno myslel a pôsobí veľmi stabilným dojmom. Pri jazde to dodáva naozaj významný pocit bezpečnosti a šoférskej istoty.

„Mozgom“ vozidla je 8-stupňová automatická prevodovka Tiptronic S, ktorá zvláda ako komfortnú, tak aj športovú jazdu svojou veľmi vycibrene nastavenou charakteristikou. Pre úspory paliva je možné v určitých situáciách využiť aj funkciu jazdy na voľnobeh. Motor sa oddelí od prevodovky a spomalí na voľnobežnú rýchlosť, vďaka čomu nedôjde k brzdeniu.

Stále je to však len základ toho, čo hybridný Cayenne ponúka. Samozrejmosťou je adaptívne vzduchové odpruženie, systém ovládania tlmičov s aktívnym regulovaním tlmiacej sily každého kolesa či regulačný systém Porsche Dynamic Chassis Control, ktorý zmenšuje bočný náklon pri jazde v zákrutách.

Najzaujímavejší prvok pre mnohých záujemcov ale predstavuje batéria umiestnená pod podlahou batožinového priestoru s kapacitou 14,1 kWh, ktorá používa klasické 400 V pripojenie so 16-ampérovou poistkou. Vďaka podpore 7,2 kW palubnej nabíjačky (pozor, je za príplatok) sa nabije na verejných nabíjacích staniciach už za 2 hodiny a 24 minút. Z bežnej domácej siete s 230 V a 10 A však trvá plné nabitie až 6 hodín. DC rýchlonabíjanie, žiaľ, nie je v podpore a Porsche na to ide výrazne inak, ako konkurenčný Mercedes, ktorý sa z 0 na 100 % nabije už za 30 minút.

Čisto elektrický dojazd vozidla činí podľa normy WLTP 43 kilometrov a pri reálnych testoch bola táto hodnota skutočná na vlas relevantná. Elektrický pohon je aktívny maximálne do rýchlosti 135 km/h. Priemerná spotreba v elektrickom režime je v priemere okolo 30 kWh / 100 km.

Vzhľadom k veľkým proporciám to rozhodne nie sú zlé hodnoty, avšak opäť pri používaní treba mať na pamäti, že bez neustáleho nabíjania vždy, keď sa to dá, nemá Cayenne E-Hybrid význam. Spotrebu tohto vyše 2 tonového mastodonta vieš správnym nabíjaním udržať pokojne aj pod hodnotami 5-6 l / 100 km. Upozorňujem však, že len s nabitými batériami!

Ak sa batéria náhodou aj vybije, benzínový agregát je vzhľadom k proporciám a výkonu auta relatívne „smädný“ a nemá problém si zobrať spotrebu s hodnotami v rozmedzí 10-15 l / 100 km v závislosti od štýlu jazdy. Stuttgartská automobilka si dala záležať aj na asistenčných systémoch pre vodiča. Tým azda najzaujímavejším pre jazdu je systém Porsche InnoDrive, ktorý vopred rozpoznáva rýchlostné limity a stúpanie na cestách a následne podľa nich prispôsobí stratégiu prepínania prevodov a rýchlosť jazdy.

Porsche Dynamic Light System Plus naopak dokáže nastaviť hlavné svetlomety do zákrut v závislosti od uhla riadenia a rýchlosti jazdy na osvetlenie zákrut a lepší rozhľad pri odbočovaní. Nechýba ani systém automatického brzdenia pri možnej zrážke, asistent udržiavania a zmeny jazdného pruhu či 360-stupňový obraz okolia vozidla pri parkovaní. Je tu teda všetko, čo si len môžeš v dnešnej dobe predstaviť a priať. Je len na tebe, aká bohatá bude príplatková výbava – možností výberu je neúrekom.

Interiéru Cayenne luxus rozhodne nechýba. Ja som mal k dispozícii kombináciu čierno-béžovej farby, ktorá už len z fotografií vyzerá nesmierne hodnotne a cítiť z nej, že práve takáto, možno pre niekoho extravagantnejšia kombinácia, sa pre Porsche hodí vo všeobecnosti najviac.

Azda najviac oči priťahujúcim prvkom je 12,3-palcový dotykový FullHD displej pre infotainment PCM, ktorý predstavuje riadiace centrum pre audio, navigáviu a komunikáciu s vozidlom či okolitým svetom. K dispozícii je aj systém hlasového ovládania a podpora Apple CarPlay (Android Auto chýba a ani nie je ohlásená v budúcnosti podpora). Infotainment je minimalistický a veľmi rýchlo sa zvyká na ovládanie. Klimatizácia, prepínanie audia či rýchle skratky sú situované na dotykových plochách nižšie v stredovej časti. V neposlednom rade treba spomenuť prítomnosť LTE SIM karty na palube vozidla, ktorá umožňuje vzdialené ovládanie auta, komunikáciu s bezpečnostnými službami či prísun dát v reálnom čase do navigácie auta.

Pred vodičom sa potom nachádza takmer kompletne digitálny prístrojový štít a analógová je len stredová časť, kde sa nachádza otáčkomer. Po bokoch má dva displeje s možnosťou prispôsobenia a zobrazovania rôznych prvkov.

Možností je neúrekom, je len na tebe, ktorá kombinácia ti bude vyhovovať najviac.


Porsche integrovalo do Cayennu aj aplikáciu Porsche Connect APP. Umožní prístup k špecifickým dátam a funkciám vozidla, napríklad stav nádrže alebo údaje o poslednej jazde. Pomocou časovača si môžeš nastaviť čas, keď má nastavená klimatizácia alebo kedy má byť vykonané dobíjanie. Okrem toho môžeš priamo komunikovať s Porsche Communication Management (PCM), vďaka ktorému si vie majiteľ skontrolovať detaily auta, naplánovať trasu či nastaviť na diaľku základné vlastnosti, ako uzamknutie dverí / okien či zapnutie / vypnutie svetiel.

Z hľadiska exteriéru je plug-in hybridný Cayenne na vlas rovnaký ako jeho súrodenci. Jedinými odlišnosťami sú druhý otvor v zadnej časti auta, kde sa nachádza nabíjací konektor a znak e-hybrid pod spätnými zrkladlami.

Na prvý, druhý, aj tretí pohľad je Cayenne skutočne krásne spracované a veľmi elegantné SUV. Nehrá sa na nejakého agresívneho chuligána a je skutočne veľké majstrovstvo Porsche, ktoré každýkrát dokáže skombinovať eleganciu a športového ducha do celku, ktorý aj po toľkých rokoch púta pozornosť okoloidúcich.
Zhodnotenie
Asi je každému jasné, že nástup hybridných verzií áut bude najbližšie mesiace a roky veľmi razantný. Automobilky tlačia vysoké emisie, svet je stále v kritických hodnotách znečistenia a technologický pokrok priemyslu si vyžaduje inovácie práve takýmto smerom. Porsche nie je v tomto smere nováčik, no volí trochu odlišnú filozofiu voči iným.
Iné automobilky sa primárne snažia plug-in hybridným / hybridným pohonom znižovať spotrebu. Naopak Porsche dáva túto vlastnosť na sekundárnu koľaj a v prvom rade chce vodičovi dodať ešte unikátnejší jazdný zážitok. Už len špeciálne športové režimy, ktoré využívajú maximum z elektromotora pre ešte lepšiu dynamiku hovoria jasnou rečou, ako nastavili inžinieri celú koncepciu auta.
Skombinovať ekológiu, eleganciu, výkon vyše 460 koní a elektrický dojazd 43 km v takomto štýle nedokáže žiadna iná automobilka. Porsche sa stále darí zdarne držať svojho unikátneho „tajného“ receptu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.






Teraz čítajú

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii

Elon Musk zase vyhral. Kontroverzná technológia Tesly prichádza do Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

90 % ľudí o týchto nástrahách netuší. Nový výskum odhalil prekvapivé riziká tetovaní

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

Slováci neveria štátu, že ich zabezpečí na dôchodku. Najväčšími pesimistami je jedna konkrétna skupina ľudí

Expertka: Svaly sú orgánom dlhovekosti, mnohí ich chybne podceňujú, zlepšujú nielen telo, ale aj náladu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Tesla sa rúti do záhuby. Ani jedna automobilka nechce ich „revolučný produkt“, takto reagoval Musk
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
Študentka vyriešila 89-ročný problém, ktorý trápil vedcov. Kľúčový zdroj energie dostane vylepšenie
Kanada spúšťa projekt, ktorý môže prevrátiť jej energetickú politiku naruby. Odstrihne sa od USA
Európski vedci prerazili cenzúru DeepSeeku. Upravená verzia odhalila veľký problém
Slováci majú tento víkend jedinečnú šancu. Na oblohe uvidíme slávny asteroid
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

7 nenápadných znakov, ktoré dokazujú, že máš vysoké IQ, aj keď sa tak necítiš

90 % ľudí o týchto nástrahách netuší. Nový výskum odhalil prekvapivé riziká tetovaní

Čoskoro zistíme, že mnohé profesie boli len dočasné. Prichádza radikálna zmena sveta, varujú elitní vizionári

Slováci neveria štátu, že ich zabezpečí na dôchodku. Najväčšími pesimistami je jedna konkrétna skupina ľudí


