Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
V tomto texte boli použité materiály TASR.
Európska komisia spravila ďalší výrazný krok smerom k elektrifikovanej budúcnosti dopravy. V Bruseli predstavila komplexný balík opatrení, ktorého cieľom je podporiť prechod automobilového priemyslu na čistú mobilitu, posilniť konkurencieschopnosť európskych výrobcov a zároveň znížiť závislosť Únie od externých dodávateľov technológií a surovín. Ide o jeden z najrozsiahlejších zásahov do pravidiel fungovania automobilového sektora za posledné roky.
Automobilový priemysel má v Európe strategický význam. Zamestnáva milióny ľudí, vytvára vysokú pridanú hodnotu a je motorom technologických inovácií. Práve preto sa EK snaží skĺbiť klimatické ambície s ekonomickou realitou a požiadavkami samotného odvetvia. Nový balík reaguje nielen na potrebu dekarbonizácie, ale aj na tlak výrobcov, ktorí dlhodobo volajú po zjednodušení regulácií a väčšej flexibilite pri plnení emisných cieľov.
Flexibilnejšie pravidlá a menej byrokracie
Jedným z hlavných pilierov balíka je znižovanie administratívnej záťaže. Komisia plánuje obmedziť počet sekundárnych právnych predpisov, ktoré by mali vstúpiť do platnosti v nasledujúcich rokoch, a zároveň zefektívniť testovanie nových osobných vozidiel, dodávok aj nákladných áut. Výsledkom má byť výrazná úspora nákladov, ktorá sa odhaduje na približne 706 miliónov eur ročne.
Zmeny sa dotknú aj elektrických dodávok v domácej doprave. Tie budú po novom postavené na rovnakú úroveň ako vozidlá so spaľovacím motorom, pokiaľ ide o časy odpočinku a pravidlá pre vodičov. To má odstrániť jednu z praktických bariér, ktorá doteraz brzdila širšie nasadzovanie elektrických dodávok v logistike a rozvoze.
Malé dostupné elektromobily a podpora dopytu
Zaujímavou novinkou je zavedenie novej kategórie vozidiel v rámci iniciatívy „Malé dostupné autá“. Ide o elektromobily s dĺžkou do 4,2 metra, ktoré majú potenciál osloviť masového zákazníka, najmä v mestskom prostredí. Členské štáty vďaka tomu získajú priestor na vytváranie cielených stimulov, ktoré podporia dopyt po malých elektromobiloch vyrobených priamo v EÚ.
Komisia sa pritom nesústredí len na ponuku, ale aj na dopyt. Na strane ponuky prichádza s prehľadom existujúcich noriem emisií CO2 pre osobné autá a dodávky, ako aj s cielenými úpravami pravidiel pre ťažké úžitkové vozidlá. Na strane dopytu navrhuje iniciatívu zameranú na dekarbonizáciu firemných vozidiel, pričom zavádza záväzné národné ciele pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami.
Firemné flotily sú v tomto kontexte mimoriadne dôležité. Najazdia totiž výrazne viac kilometrov než súkromné autá, a ich elektrifikácia tak môže priniesť rýchlejšie a výraznejšie zníženie emisií. Vozidlá s nulovými alebo nízkymi emisiami a s označením „Vyrobené v EÚ“ budú mať výhodu pri čerpaní verejnej finančnej podpory.
Rok 2035 nebude znamenať koniec spaľovacích motorov
Jednou z najdiskutovanejších tém zostáva cieľ pre rok 2035. Podľa nových pravidiel budú musieť výrobcovia automobilov dosiahnuť zníženie emisií o 90 %. Zvyšných 10 % bude možné vykompenzovať použitím nízkouhlíkovej ocele vyrobenej v Únii, ako aj prostredníctvom elektronických palív a biopalív. To v praxi znamená, že ani po roku 2035 nezmiznú zo ciest všetky autá so spaľovacím motorom.
Popri elektromobiloch a vodíkových vozidlách tak budú môcť naďalej fungovať aj plug-in hybridy, vozidlá s predĺžením dojazdu, mild hybridy či autá so spaľovacím motorom, pokiaľ splnia stanovené podmienky. Výrobcovia zároveň získajú možnosť využívať do roku 2035 takzvané super kredity na malé cenovo dostupné elektromobily vyrobené v EÚ, čo má urýchliť ich uvádzanie na trh.
Dodatočná flexibilita sa zavádza aj pre cieľ do roku 2030. Pri osobných autách a dodávkach bude možné využívať pôžičky medzi rokmi 2030 až 2032, zatiaľ čo pri dodávkach sa cieľ zníženia emisií CO2 do roku 2030 upravuje z pôvodných 50 % na 40 %. Zmeny sa dotknú aj ťažkých úžitkových vozidiel, kde Komisia navrhuje cielené úpravy emisných noriem s cieľom uľahčiť dodržiavanie pravidiel.
Dôležitou súčasťou balíka je aj program Battery Booster s rozpočtom 1,8 miliardy eur. Jeho ambíciou je urýchliť rozvoj hodnotového reťazca batérií vyrábaných výlučne v EÚ a posilniť tak technologickú aj strategickú autonómiu Európy v kľúčovej oblasti elektromobility.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší

Legendárna hra prepísala históriu e-športov. 2000 dronov predviedlo epické finále, aké svet ešte nevidel

Lacný iPhone, solídny Samsung a skvelé Xiaomi: Našli sme TOP 5 nadupaných mobilov do 500 €

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Žiješ technológiami a baví ťa písať? Pridaj sa k najväčšiemu technologickému portálu na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
