Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)
Mazda sa rozhodla výraznejšie načrieť do vôd elektromobility a k modelu MX-30 v Európe pridala aj svoju aktuálnu novinku – Mazda6e. Oficiálne odhalenie tohto modelu pre náš trh bolo len nedávno, teraz sme vozidlo dostali aj na redakčný test.
Konkrétne sme testovali verziu Long Range vo výbave Takumi Plus a v naozaj oslňujúcej farbe Melting Copper.
Dizajn exteriéru je desať z desať
Mazda zvolila v rámci dizajnu cestu elegancie, precíznosti a japonskej estetiky. Exteriér Mazda6e má čisté línie, liftback karosériu s delikátnym zadným skosením a výrazný svetelný podpis, ktorý naozaj priťahoval pohľady okoloidúcich. Pri nabíjaní pulzuje predné logo a svetelné animácie ma prinútili auto viackrát za sebou zamknúť, a opäť odomknúť, aby som si to predstavenie mohol vychutnať z viacerých uhlov.

Ďalším elegantným detailom sú zapustené kľučky dverí, ktoré sa automaticky vysúvajú pri priblížení sa k vozidlu. Otvorenie kľučky odhalí ďalší dizajnový prvok, ktorým sú bezrámové okná dverí. Obe riešenia sú síce pekné, ale u konkurencie sú často sprevádzané neduhmi. Tým sa však Mazda bravúrne vyhla. Práca s kľučkami je intuitívna, nič mi pod rukou nepraskalo a naozaj som sa nemusel báť, že by mi auto privrelo prsty o karosériu. Za jazdy sa zas cez bezrámové dvere do interiéru nedostával žiadny hluk.

Kým prejdeme do interiéru, musím spomenúť vysúvateľný zadný spojler, ktorý auto po dizajnovej stránke športovo zakončí a po praktickej stránke zlepšuje stabilitu a prítlak počas jazdy. Auto je inak štandardne v oboch výbavách obuté na 19“ aerodynamických 2-farebných kolesách, ktoré mu síce hanbu nerobia ale osobne by som siahol po príplatkových možnostiach.

Interiér a technológie
Pocit z exteriéru auta umocňuje pohľad do vnútra. Dizajnéri značky uviedli, že kabína vychádza z japonského pojmu „ma“, čo v preklade znamená „krása voľného priestoru“. A to popisuje interiér do bodky. Dvojdielne strešné okno osvetľuje vzdušnú, až minimalistickú kabínu. Nič rušivé v nej nie je, a to čo tam nájdeš, je z kvalitných materiálov a naozaj perfektne spracované.
V testovanej verzii Takumi Plus je všade prítomná koža Nappa a semiš v luxusne vyzerajúcej hnedej farbe, drevený dekor a lišty vo farbe titánu. Sedačky sú veľmi komfortné, samozrejme vyhrievané a ventilované, no pre 190 cm vysokého šoféra by sa hodila nastaviteľná stehenná opora a mierne viac priestoru na hlavu. Po materiálovej stránke však sedačky patria do toho najvyššieho štandardu. A aby som nezabudol, hlavová opierka vodiča obsahuje samostatné reproduktory. Nezistil som však, či spolupracujú s inak excelentne hrajúcim SONY audio systémom. Dokázal som ich pustiť len samostatne a tak vo vzduchu visí otázka ich využiteľnosti.
Kožený a vyhrievaný volant je dvojfarebný, dole skosený a presne padne do ruky. Ponúka fyzické tlačidlá na ovládanie infotainmentu, adaptívneho tempomatu, jazdných režimov či rýchleho zapnutia 360 stupňovej kamery. Tu však fyzické ovládanie v podstate končí. Okej, volič smeru jazdy, ovládanie okien a výstražné svetlo našťastie ešte stále ovláda hardware, určite však vieš, na čo narážam. Interiéru totiž dominuje dvojica displejov – 10,2“ LCD prístrojový štít pred vodičom a 14“ TFT centrálna obrazovka, ktorá slúži ako hlavný ovládací panel celého vozidla.

Digitálny štít pred vodičom je veľmi dobre čitateľný a dá sa v ňom rýchlo zorientovať. Privítal by som však viac možností individualizácie. Malou chybičkou krásy je kamera na sledovanie očí vodiča, ktorá mi opticky mierne zavadzala pri pohľadne na informácie na spodnej hrane displeja. Auto teda sleduje kam sa vodič pozerá a v prípade, že sa začneš hrať s veľkým displejom, začne ťa zvukovo upozorňovať. Systém zároveň umožňuje vodičovi ovládanie hlasom a gestami, no, úprimne, ani jeden spôsob mi nevyhovoval a po pár pokusoch som zostal pri konvenčnom ovládaní.
Centrálny, horizontálne orientovaný displej ponúka opäť výbornú grafiku zobrazovania, rýchlosť odozvy a kontrast aj za slnečných dní. Ovládanie klimatizácie nájdeš vždy na spodnom okraji a potiahnutie ľavého, či horného okraja obrazovky ťa dostane do upraviteľného menu či nastavení, takže tvoje najčastejšie požiadavky si môžeš usporiadať podľa potreby.

Škoda, že samotná základná obrazovka neponúka širšie možnosti individualizácie – nepodarilo sa mi navoliť si zobrazenie navigácie na domovskú stránku. Inak vstavaná navigácia funguje výborne, poskytuje všetky dôležité informácie pre dojazd a prípadné nabíjanie, a navyše navigačné pokyny posiela aj na head-up displej, ktorý je opäť správne jednoduchý a prehľadný. Bezdrôtovému Apple Carplay však toto prepojenie nefunguje.
Mazda6e nie je len pre pasažierov na predných sedačkách – tí zadní sa môžu tešiť z veľkorysého priestoru na nohy bez stredového tunela, vlastného nastavenia klimatizácie či komfortnej lakťovej opierky. Navyše sa všetci zbalíte komfortne do kufra s objemom 466 litrov, čo možno na prvý pohľad nie je veľa, no pod prednou kapotou sa skrýva ďalších praktických 77 litrov úložného priestoru.
Interiér tak skutočne pôsobí luxusne a jeho spracovanie a použité materiály vytvárajú neomylný pocit, že sedíš v aute s cenovkou o niekoľko poschodí vyššie.
Jazda a reálny dojazd
Mazda6e ponúka dve verzie batérií – základnú 68,8 kWh LFP a 80 kWh Long Range s článkami NMC. Obe verzie stoja na 400 V architektúre a poháňajú výhradne zadnú nápravu. Výkon štandardnej verzie dosahuje približne 190 kW (258 koní) a zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za približne 7,6 sekundy. Long Range verzia má zas o 10 kW menej a zrýchlenie o 0,2 sekundy pomalšie a kombinovanú spotrebu 16,5 kWh / 100 km. Mne sa dokonca podarilo túto hodnotu podliezť a jazdiť za 15,1 kWh. Dlhodobý priemer vozidla na takmer 2,5 tisíc kilometrov je však stále skvelých 16,8 kWh / 100 km.

A teraz k samotnej jazde. Podvozok Mazda6e je nastavený komfortne a väčšinu času ťa prísne stráži trakčná kontrola. Pri mokrejšej vozovke a malej dávke odvahy si však túto krásnu „zadokolku“ vieš hodiť bokom. Inak auto pôsobí veľmi distingvovane, výborne tlmí nárazy a v interiéri nič nerezonuje. Volant poskytuje dostatočnú spätnú väzbu no v stredovej polohe by mohol byť mierne tuhší.
Reakcie na pedál akcelerátora sú presné a predvídateľné, rovnako aj brzdy. Auto neváha s rekuperáciou a brzdný účinok je plynulý. Je to jeden z tých elektromobilov, na ktorý si vodiči spaľovákov veľmi rýchlo zvyknú.
Dojazd je oficiálne udávaný na 479 km pri menšej batérii a až 552 km pri verzii Long Range. V praxi však treba rátať s tým, že na diaľnici či v zimných mesiacoch klesne reálna hodnota niekde medzi 350, resp. 450 km. Rozdiel medzi dvomi verziami je aj v nabíjaní – menšia batéria podporuje rýchle DC nabíjanie výkonom až 165 kW, čo znamená doplnenie z 10 na 80 % za približne 25 minút. Long Range verzia má síce väčší dojazd, no nabíjanie je limitované na 90 kW, čo predĺži čas rýchleho nabíjania na približne 45 minút. Úprimne, neviem ako vnímať túto kombináciu, aj vzhľadom na to, že cenový rozdiel medzi verziami je len 1 600 €, ktorý si priplatíš za Long Range verziu.
Cena a konkurencia
A teraz poďme k dôvodu, prečo si myslím, že táto kombinácia sa Mazde naozaj podarila, a prečo by ju zákazníci mali zaradiť na svoj radar.
Základná, no stále bohatá výbava Takumi so základným pohonom/dojazdom začína na sume 44 590 € s DPH. Za vyššiu výbavu Takumi Plus si priplatíš necelých 2 000 €. Testovaná verzia bola s cenovkou 48 890 € s DPH.
Zaujímavou konkurenciou môže byť pre obľúbenú Teslu Model 3, kde Mazda6e padá cenovkou a dojazdom niekde medzi Standard a Long-Range verziu. Kvalitou interiéru sa však môže pasovať skôr s nemeckou konkurenciou Mercedes-Benz EQE alebo BMW i4 alebo Audi A6 Sportback e-tron. Tu však ťahá Mazda za kratší koniec pri možnostiach výkonu alebo miere individualizácie. Samozrejme, cenovky nemeckej trojice sú však ďaleko za hranicou 50 000 €.

Toto auto je takmer nemožné nakonfigurovať na cenu presahujúcu 50 000 € s DPH. Áno, nie je to malá suma, no v kontexte cien dnešných nových áut je to mimoriadne zaujímavá a vizuálne príťažlivá hodnota za peniaze. Nie som si istý, či sa mi podarilo prilákať viac pohľadov okoloidúcich ani s autami, ktoré presahovali cenovku 100 000 €.
TEST Mazda 6e | Fotogaléria
Záver
Mazda6e Takumi Plus s predĺženým dojazdom predstavuje veľmi silnú voľbu pre tých, ktorí chcú vstúpiť do EV sveta bez veľkého kompromisu v komforte, dizajne či dojazde. Ak jazdíš hlavne v meste alebo robíte kombinované trasy, štandardná verzia s 68,8 kWh batériou pravdepodobne poskytne najlepší pomer ceny, výkonu a praktickosti.
Ak však často cestuješ ďaleko a máš k dispozícii spoľahlivé a rýchle nabíjanie, Long Range verzia sa oplatí, aj keď s vedomím, že nabíjanie nebude až také superrýchle ako pri menšej batérii. Mazda6e ti však pomôže vystúpiť zo zástupu ostatných značiek s krásou a japonskou eleganciou.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid

EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)

Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti

Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony

Slováci môžu ušetriť desaťtisíce eur. Tu sú najlepšie jazdené elektroautá, ktoré kúpiš za zlomok ceny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masívny útok na Rusko: Desiatky dronov nad Moskvou, letiská museli uzavrieť
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Zomrel „najkrajší chlapec na svete“. Sláva z ikonického filmu Björnovi Andrésenovi zničila život

„Jedinečná zbraň Burevestnik“ rozhorčila Trumpa: „Je nevhodné, aby Putin toto hovoril“

„Smrť prestane byť istá.“ Legendárny futurológ Kurzweil tvrdí, že do 10 rokov porazíme starnutie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Honda oživila legendu po 25 rokoch: Jeden z najikonickejších modelov sa vracia ako nadupaný hybrid
-
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Tvoj motor sa ničí, ani o tom netušíš. Až 80 % Slovákov robí túto banálnu chybu (+RIEŠENIE)
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Slovensko chystá prelom v jadrovej energii. Veľmoc má s nami tieto veľké plány
Experti bijú na poplach: Umelá inteligencia má novú temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Elektroniku už Slováci nekupujú cez e-shop najčastejšie. Vystriedal ju produkt, ktorý vodiči prestávajú uznávať
Slovensko patrí medzi najohrozenejšie štáty. EÚ zavedie od roku 2026 nové clo, má pomôcť klíme
Umelá inteligencia terorizuje novú skupinu ľudí. Slovenský expert ukázal šialené čísla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Masívny útok na Rusko: Desiatky dronov nad Moskvou, letiská museli uzavrieť
PREMIUMOdborník na investovanie: Kto rýchlo pochopí princíp zloženého úročenia, má obrovský náskok (ROZHOVOR)

Zomrel „najkrajší chlapec na svete“. Sláva z ikonického filmu Björnovi Andrésenovi zničila život

„Jedinečná zbraň Burevestnik“ rozhorčila Trumpa: „Je nevhodné, aby Putin toto hovoril“




