V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Čínsky automobilový trh zaznamenal v januári 2025 výrazný pokles predaja osobných vozidiel, čo predstavuje prvý medziročný prepad od septembra minulého roka a zároveň najväčší pokles za takmer rok. Podľa údajov Čínskeho združenia výrobcov osobných automobilov (CPCA) klesol predaj medziročne o 12 %.

Za týmto vývojom stojí viacero faktorov. Január a február sú na čínskom trhu tradične nestabilné mesiace, keďže predaj áut výrazne ovplyvňuje termín osláv lunárneho nového roka. Tento rok pripadol sviatok na január, zatiaľ čo minulý rok sa slávil vo februári, čo skresľuje medziročné porovnanie. Okrem toho koncom roka 2024 automobilky agresívne ponúkali zľavy a akcie, aby splnili svoje ročné predajné ciele, pričom spotrebitelia sa snažili využiť vládne dotácie pred ich plánovaným ukončením. Napokon však Peking oznámil ich predĺženie, čo mohlo viesť k dočasnému poklesu dopytu v januári.

Elektromobily stále rastú, ale nepredbehli benzínové autá

Zatiaľ čo celkový predaj áut v Číne oslabil, segment tzv. nových energetických vozidiel (NEV), kam patria elektromobily a plug-in hybridy, zaznamenal medziročný nárast o 10,5 %. NEV vozidlá tvorili v januári 41,2 % všetkých predaných áut, no už druhý mesiac po sebe neprekonali predaj benzínových vozidiel.

Podľa CPCA je lunárny nový rok dôležitým obdobím pre predaj áut vo vidieckych oblastiach, kde zákazníci často kupujú svoje prvé vozidlo. V týchto regiónoch stále dominujú benzínové autá, čo môže vysvetľovať, prečo NEV nedokázali dosiahnuť prvenstvo. Očakáva sa však, že v priebehu roka 2025 ich podiel na celkovom predaji vzrastie na 57 %, pričom v roku 2024 to bolo 47 %.

Cenová vojna medzi výrobcami elektrických vozidiel pokračuje

Napriek rastu predaja elektromobilov čínsky automobilový trh čelí výzvam. Predpokladá sa, že tempo predaja v roku 2025 zostane pomalšie, a preto najväčší výrobcovia NEV pokračujú v cenovej vojne, ktorá prebieha už tretí rok po sebe.

Spoločnosť BYD napríklad 10. februára výrazne znížila ceny svojich elektrických áut s pokročilými funkciami autonómnej jazdy, pričom najlacnejší model ponúkla už za 9555 USD (9258,72 eura). Tento krok vytvoril tlak na konkurentov, ako je Tesla, ktorá v reakcii na to rozšírila svoje zľavy a finančné stimuly v Číne. Rovnako sa do cenovej vojny zapojili aj čínske značky Xpeng a Nio, ktoré ponúkajú financovanie s nulovým úrokom až na päť rokov pre vybrané modely.

BYD (Úprava redakcie)

Vývoz čínskych áut rástol len mierne

Čínske automobilky začali rok 2025 pomalším tempom aj v oblasti exportu. V januári vzrástol vývoz áut z Číny medziročne iba o 3 %, pričom sa vyviezlo 380 000 vozidiel. To je spomalenie oproti decembrovému rastu o 6 %.

Hoci čínsky automobilový priemysel naďalej čelí výzvam, rastúca popularita elektrických a hybridných áut naznačuje, že trh smeruje k postupnej elektrifikácii. Výrobcovia však budú musieť pokračovať v cenových súbojoch a inováciách, aby si udržali konkurencieschopnosť na domácom aj zahraničnom trhu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP