Španielska lodná spoločnosť Baleària predstavila ambiciózny projekt prvého zeleného koridoru medzi Španielskom a Marokom, ktorý budú obsluhovať dva 100% elektrické vysokorýchlostné trajekty bez lokálnych emisií. Táto dvojica katamaránov bude spájať mestá Tarifa v Španielsku a Tangier v Maroku, čím vytvoria prvé udržateľné spojenie medzi Európou a Afrikou. Na tému upozornil portál offshore-energy.biz.

Monumentálny výkon a kapacita batérií

Každý z katamaránov bude mať výkon 16 MW, ktorý zabezpečia štyri elektrické pohonné jednotky napájané batériami s kapacitou 11 500 kWh. Táto kapacita umožní lodiam prekonať celú 18-míľovú trasu (približne 29 km) výlučne na elektrický pohon. Pre prípad nepredvídaných okolností budú lode vybavené aj štyrmi záložnými dieselovými generátormi s celkovým výkonom 11 200 kW.

Nabíjanie batérií bude prebiehať počas jednohodinových zastávok v každom prístave pomocou autonómnych robotických ramien, ktoré sa pripoja k lodiam po zakotvení. Pre potreby nabíjania budú v prístavoch nainštalované veľkokapacitné úložiská energie s kapacitou 8 MWh, ktoré spolu s pripojením na pevninský zdroj energie umožnia úplné nabitie lodných batérií za približne 40 minút.

Pre zaujímavosť, celý systém na palube lodí a v prístave bude mať súhrnnú kapacitu 39 MWh, čo predstavuje ekvivalent 765 elektrickým vozidlám.

Overený dizajn

Lode budú mať dĺžku 87 metrov, šírku 25 metrov a budú schopné prepraviť 804 pasažierov a 225 vozidiel pri maximálnej rýchlosti 26 uzlov (približne 48 km/h). Tieto vlastnosti vychádzajú z pôvodného dizajnu, ktorý spoločnosť už využíva pre lode so spaľovacím motorom. Elektrické verzie však budú mierne optimalizované pre prístavy v Tarife a Tangieri.

Výstavba týchto katamaránov prebehne v lodenici Armon v Gijóne počas nasledujúcich 2 a pol roka. Projekt je výsledkom verejno-súkromnej spolupráce, do ktorej sú zapojené španielske spoločnosti z oblasti lodiarstva, energetiky a inžinierstva.

Tento projekt predstavuje významný krok smerom k dekarbonizácii námornej dopravy a posilneniu udržateľných spojení medzi Európou a Afrikou. Predpokladaný počet prepravených pasažierov sa totiž odhaduje na 4 milióny za rok.

Spoločnosť Baleària týmto projektom pokračuje vo svojej stratégii budovania ekologicky efektívnych a inteligentných lodí s cieľom dosiahnuť nulové emisie do roku 2050.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP