Odporcovia ostali ticho. Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch, tomuto už nemôže veriť nikto
Mýtus, že batérie elektromobilov rýchlo strácajú kapacitu a spôsobujú finančnú katastrofu pre majiteľa, je medzi skeptikmi o elektromobiloch častou témou. Analýza viac ako 7 000 vozidiel, ktorú vykonala konzultačná spoločnosť P3 – na ktorú upozornil portál Electrive – však ukazuje, že skutočnosť je úplne iná.
Fakty namiesto mýtov
Internet je plný mýtov o elektromobiloch – od obáv z detskej práce pri ťažbe kobaltu až po tvrdenia, že elektrická sieť skolabuje, ak sa budú všetky elektromobily nabíjať naraz. Jedným z pretrvávajúcich mýtov je starnutie batérií. Predpokladá sa, že s postupom času batérie strácajú kapacitu natoľko, že použité elektromobily budú nepredajné a majiteľom zostanú len oči pre plač.
Ako pri väčšine mýtov, aj tu sa nájde zrnko pravdy. Batérie totiž naozaj podliehajú tzv. kalendárnemu a cyklickému starnutiu. Tieto procesy spôsobujú postupnú degradáciu, avšak v reálnych podmienkach sa ich vplyv výrazne líši od laboratórnych predpovedí. Práve preto sa P3 rozhodlo analyzovať reálne údaje zo svojho vlastného vozového parku a ďalších 7 000 elektromobilov, ktoré prešli dôkladnými testami spoločnosti Aviloo.
Stav zdravia batérie
Pri hodnotení starnutia batérií je kľúčovým ukazovateľom tzv. „state of health“ (SoH) – teda pomer aktuálnej kapacity batérie k jej pôvodnej kapacite. Ak je batéria nová, má SoH 100 %. Postupom času a používania tento pomer klesá. Výrobcovia zvyčajne garantujú, že SoH neklesne pod 70 – 80 % počas určitého obdobia či nájazdu kilometrov.
P3 vo svojej štúdii zistilo, že degradácia batérií prebieha najrýchlejšie počas prvých 30 000 kilometrov, kedy SoH klesne na približne 95 %. Dobrá správa však je, že po tomto počiatočnom poklese sa miera degradácie spomaľuje. Pri nájazde 100 000 kilometrov dosahujú batérie v priemere 90 % SoH a medzi 200 000 a 300 000 kilometrami sa hodnota pohybuje okolo 87 %.
Čo ovplyvňuje životnosť batérie?
Zaujímavým zistením je, že batérie niektorých vozidiel si aj po 200 000 kilometroch zachovávajú SoH na úrovni 98 %. Dôvodom sú rozdiely v technológii, spôsobe nabíjania a používania vozidiel, ako aj ochranné mechanizmy zabudované výrobcami. Napríklad niektoré značky implementujú softvérové aktualizácie, ktoré optimalizujú predohrev batérií počas rýchlonabíjania, čím minimalizujú ich opotrebovanie.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Zničeným kolesám čoskoro odzvoní. Tesla ukázala disky, ktoré vydržia všetko (VIDEO)
Takýto elektromobil tu ešte nebol. BYD pripravuje prekvapenie s viac ako 3 000 koňmi
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Fyziologička: 6 „zdravých“ trendov, ktoré ženám poškodzujú hormóny, metabolizmus aj psychiku
Renomovaný kardiochirurg odporúča 6 superpotravín, ktoré nahradia mäso: Zlepšia výkon mozgu a dodajú energiu
Najväčšiu banku Slovenska preberá do rúk Michaela Bauer. V bankovníctve je už 25 rokov
MIMORIADNE: Šéf Operačného strediska ZZS SR náhle odstúpil z funkcie
„Biznis som postavil za týždeň. Dnes mi zarába 36 800 eur mesačne.“ Prvé 2 roky však nevedel zaplatiť ani nájom a nik mu neveril
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
Pokuty až 18-tisíc eur. Taliansko ide po vodičoch bez kompromisov
Americké čipové legendy ustúpili vláde. Čína ich bude stáť 15 % príjmov
Fico varuje pred skokovým zdražením plynu, tepla aj elektriny. Tvrdí, že má plán, ako to zastaviť
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP