Automobilový svet presedláva z vozidiel so spaľovacími motormi na elektromobily, z čoho má najväčšiu radosť planéta. Elektrické autá však majú ešte čo dolaďovať, najmä čo sa týka batérie a jej nabíjania či dojazdu, keďže jej životnosť už v blízkej budúcnosti problémom zrejme určite nebude.

Lenže ešte by sme potrebovali zrýchliť nabitie tejto batérie a pritom nedegradovať jej životnosť. V tejto oblasti už vedci naplno zarezávajú niekoľko rokov, no až teraz sa zdá, že by sme mohli byť naozaj blízko prelomu. Tím výskumníkov z University of Science and Technology of China predstavil novú technológiu, ktorá môže zmeniť budúcnosť elektromobility, upozorňuje portál InterestingEngineering.

Nová éra elektrokatalýzy v batériách

Vývoj v oblasti batérií pre elektromobily napreduje míľovými krokmi, čo potvrdili aj výskumníci v Číne. Ich inovatívna batéria využíva anódu z čierneho fosforu s prímesou síry, vďaka čomu dokáže dobiť 80 % svojej kapacity už za neuveriteľných 9 minút. Táto prelomová technológia zároveň sľubuje výdrž viac ako 300 nabíjacích cyklov bez výraznej straty výkonu.

Významným prvkom tejto technológie je využitie elektrokatalýzy v tuhom stave. Doteraz bola elektrokatalýza v lítium-iónových batériách obmedzená na rozhrania medzi kvapalinou a pevnou látkou, alebo plynmi a pevnou látkou. Tím čínskych vedcov však posunul tieto hranice a umožnil ultrarýchle nabíjanie pomocou pokročilej anódy z čierneho fosforu „dopovanej“ sírou, ktorá spolupracuje s katódou z oxidu lítneho kobaltu.

ACS Publications

Tento technologický posun znamená veľký krok vpred pre batérie s vysokou energetickou hustotou a ultrarýchlym nabíjaním, čo má obrovský potenciál pre priemyselné aplikácie, predovšetkým v oblasti elektromobility.

Inovácia v materiáloch batérií

V tradičných lítium-iónových batériách sú najčastejšie používané anódy z grafitu. Nové materiály, ako sú kremík a fosfor, ponúkajú vyššiu špecifickú kapacitu, avšak majú problémy s rýchlosťou nabíjania kvôli pomalému pohybu lítiových iónov. Nová technológia „dopovania“, kde sú do štruktúry anódy zámerne zavádzané cudzie atómy, tieto problémy rieši.

V prípade novej batérie boli použité atómy síry, ktoré výrazne zlepšujú vodivosť a stabilitu anódy. Výsledkom je zvýšenie počtu reaktívnych miest v anódovom materiáli a zlepšenie kinetiky reakcie, čo umožňuje rýchlejšie a efektívnejšie nabíjanie.

Výhody pre elektromobily

Batéria vyvinutá tímom vedcov ponúka hustotu energie 302 Wh/kg, čo je vynikajúci výkon pre lítium-iónové batérie. S takouto technológiou by nabíjanie elektromobilu mohlo trvať len niekoľko minút, čo by výrazne zlepšilo používateľský komfort a zvýšilo atraktivitu elektrických vozidiel na trhu.

Okrem toho, stabilita batérie počas viac ako 300 nabíjacích cyklov zaručuje dlhodobú životnosť, čo je ďalší kľúčový faktor pre rozvoj elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú