Elektrické autá ostávajú naďalej tŕňom v oku z hľadiska bezpečnosti a to kvôli batériám, ktoré po vážnejších nehodách môžu zachvátiť takmer neuhasiteľné plamene. Elektromobily sú napriek tomu populárne a v skutočnosti prekvapivo bezpečné, čo dokazujú mnohé nezávislé štatistiky. Ich požiare ale ostávajú jednou z nevýhod, ktorá je síce vzácna, avšak napriek tomu môže niektorých odradiť.

K rade tragických nehôd sa pritom pridala ďalšia, ku ktorej došlo v Spojených štátoch, upozorňuje Jalopnik. Prémiový elektrický sedan americkej značky Tesla tam preskočil cez obrubník, zasiahol strom a nakoniec narazil do obytnej budovy. Akoby nehoda nebola desivá sama o sebe, nasledoval požiar veľkej lítium-iónovej batérie, kvôli ktorému podľa záchranárov horela aj samotná budova.

Príčinu už zrejme poznáme

Oficiálna príčina nehody zatiaľ známa nie je, avšak podľa očitých svedkov sa zdalo, že išlo o nechcené zrýchlenie, ktoré je pri elektromobiloch pomerne bežné a je chybou vodiča, ktorý nie je zvyknutý na ovládanie elektrického auta. Podobných prípadov je známych množstvo a viaceré z nich si vyžiadali ľudské životy, ako aj tento, pri ktorom zahynuli dve osoby.

Zaujímavé je však spomenutie výbuchu. Batérie elektrických áut horia rýchlo a často je tento proces nesprávne opisovaný ako výbuch. Tentoraz však záchranné zložky priamo hovoria o výbuchu elektromobilu po tom, čo odtiahli horiaci vrak ďalej od budovy. Šrapnel mal dokonca zraniť jedného zo svedkov a nie je vôbec jasné, ako mohol elektromobil takýmto spôsobom vybuchnúť.

Takýmto spôsobom totiž väčšinou požiar batérie neprebieha, jednou z možností je ale nahromadenie horľavých výparov, ktoré vytvorili zmes so vzduchom schopnú výbuchu. Alternatívou je nebezpečný náklad, ktorý sa mohol nachádzať v samotnom vozidle. Je samozrejme nutné dodať, že elektromobily nie sú jediné vozidlá, ktoré môžu po havárii zachvátiť plamene.

Nádej stále existuje

Budúcnosťou osobnej dopravy však rozhodne nie sú neuhasiteľné požiare elektromobilov. Tie sú nielen vzácne, ale čoskoro môžu byť vecou minulosti vďaka novým materiálom pre batérie elektrických áut. Tie prinášajú rôzne výhody vyvažované nevýhodami, avšak jednou z nich môže byť nehorľavosť. S tou môže pomôcť aj nový grafénový kolektor, ktorému sme sa venovali v samostatnom článku.

Spaľováky horia častejšie

Médiá sú plné nehôd elektrických áut a ich požiarov, avšak podľa dostupných štúdií a štatistík v skutočnosti oveľa častejšie horia autá so spaľovacími motormi a to niekoľkonásobne. Oveľa častejšie horia aj hybridné vozidlá, avšak je tiež nutné dodať, že v porovnaní so spaľovákmi je elektrických áut na cestách oveľa menej a pomer nových kusov k starým je takisto drasticky odlišný.

Celkové množstvo požiarov preto môže problematiku značne skresľovať. Faktom ale je, že ak je batéria elektrického auta v poriadku a dobre navrhnutá, predstavuje takéto auto veľa menšie riziko, než spaľovák s komplikovaným motorom a množstvom rôznych komponentov v často horúcom priestore.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP