Vyriešili večný problém elektromobilov. Európa investuje miliardy do ultimátneho „koša na baterky“
S rastúcim záujmom o elektromobily sa automobilky snažia držať krok so zvyšujúcim sa dopytom po čistejších vozidlách. Európa hrá v tomto prechode na elektromobilitu kľúčovú úlohu, pričom viaceré krajiny plánujú zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom už v nasledujúcom desaťročí.
Rastúci trh s EV však prináša aj nový problém – obrovské množstvo lítium-iónových batérií, ktoré bude potrebné recyklovať po skončení ich životnosti. Práve preto sa vlády a výrobné firmy na celom svete zameriavajú na rozvoj recyklačných zariadení, ktoré umožnia získať a znovu použiť kritické suroviny z týchto batérií. Na tému upozornil portál Oilprice.
Donedávna sa o recyklácii batérií veľa nehovorilo, pretože trh s elektromobilmi bol ešte v začiatkoch. Dnes, keď sú elektromobily čoraz populárnejšie, vlády aj automobilky investujú veľké prostriedky do výstavby nových recyklačných závodov. Recyklácia batérií totiž neznamená len zníženie odpadu, ale aj znovuzískanie vzácnych minerálov, ktoré sú nevyhnutné pre výrobu ekologických technológií. Lítium, nikel, kobalt, mangán a grafit, ktoré sa používajú v batériách, sú prechodom na zelenú energiu kľúčové. Ich zdroje sú však obmedzené a globálna ťažba nestačí na uspokojenie rastúceho dopytu. Preto sa recyklácia stáva nevyhnutným krokom k udržateľnému prechodu z vozidiel so spaľovacím motorom na elektromobily.
Recyklačné závody naprieč Európou
V Európe sa už rozbieha výstavba viacerých recyklačných zariadení. Vo Švajčiarsku spoločnosť Librec buduje prvý veľký recyklačný závod na batérie v obci Biberist. Zariadenie bude schopné ročne spracovať 12 000 ton batérií. Librec dokonca využíva technológiu, ktorá umožňuje získať z batérií zvyškovú energiu na napájanie časti svojho vlastného závodu.
Holandská spoločnosť SK otvorila nový závod v Rotterdame, ktorý dokáže spracovať 10 000 ton batérií ročne, s plánom na rozšírenie kapacity až na 40 000 ton. SK sa špecializuje na bezpečnú recykláciu lítia a EV batérií, čím zabezpečuje, že kritické suroviny sa vrátia späť do výroby.
Nemecký startup Cylib, podporovaný Porsche, vyvíja obrovský recyklačný závod v Severnom Porýní-Vestfálsku. Tento závod, s investíciou vo výške 200 miliónov dolárov, bude najväčším zariadením na recykláciu lítium-iónových batérií v Európe, s kapacitou na spracovanie až 30 000 ton batérií ročne. Cylib plánuje rozšíriť svoje aktivity aj na ďalšie európske lokality.
V Poľsku zas spoločnosť Elemental Strategic Metals a Ascend Elements budujú závod, ktorý bude schopný spracovať 12 000 ton batérií ročne. Do roku 2026 plánujú otvoriť druhý závod v Nemecku s kapacitou až 25 000 ton.
S rýchlo rastúcim trhom elektromobilov bude recyklácia batérií hrať čoraz dôležitejšiu úlohu v prechode na zelenú energiu. Európske krajiny už začali budovať robustnú infraštruktúru na spracovanie vyradených batérií, čím pomáhajú zachovať kritické suroviny pre ďalšiu výrobu elektromobilov. Hoci je táto oblasť zatiaľ relatívne malá, očakáva sa, že v nasledujúcich rokoch bude exponenciálne rásť, rovnako ako samotný trh elektromobilov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Luxusná Tesla „vybuchla ako bomba” a zabila 2 ľudí. Experti vysvetlili, čo sa stalo
Aj Ferrari sa pripravuje na koniec spaľovákov. Máme video ich prvého elektromobilu
Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
Čína opäť víťazí: BYD prebral kontrolu nad spoločným podnikom s Mercedes-Benz
1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- 1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
-
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
Vláda chce od operátorov 25 miliónov eur. Tí jej posielajú ostrý odkaz
Kauza „Slovensko IT” graduje: Polícia spustila trestné stíhanie
Veľký operátor šokuje: 5 GB dát a 100 minút volaní rozdáva úplne zadarmo
Väčšina Slovákov ho neuvidí. Vieme, kto odvysiela dnešný zápas Slovanu
Miliardová pokuta sa nekoná. Google vyhral kľúčový súdny spor s EÚ
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené