Európska únia sa rozhodla chrániť svoj automobilový priemysel pred vraj nespravodlivou konkurenciou zo strany Číny. V rámci vyšetrovania, ktoré začala minulý rok, dospela k záveru, že čínski výrobcovia elektromobilov profitujú z nekalých dotácií a rozhodla sa uvaliť devastačné dane, informuje TASR.

Európska komisia už od júla 2024 navrhuje uvaliť clá na dovoz čínskych elektromobilov. Výška týchto ciel sa líši podľa výrobcu, pričom najvyššie clá budú platiť pre spoločnosti SAIC a tie, ktoré sa vyšetrovaniu nepodriadili. Spoločnosti ako BYD a Geely budú platiť nižšie clá. Výnimku dostala Tesla, ktorá bude platiť ešte nižšie clo.

Cieľom týchto opatrení je vytvoriť rovnocenné podmienky pre európskych výrobcov elektromobilov. Európska komisia chce týmto krokom zabezpečiť, aby sa európsky automobilový priemysel mohol ďalej rozvíjať a inovovať.

Colné sadzby pre konkrétne automobilky

Pre čínskeho automobilového giganta BYD je to 17 %, pre automobilku Geely 19,3 % a pre SAIC 36,3 %. Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti budú zaťažené sadzbou 21,3 % a všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti clom vo výške 36,3 %.

Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny je v tomto štádiu stanovené na úrovni 9 %.

Hlavné novinky sa ešte môžu zmeniť na základe podložených pripomienok zainteresovaných strán.

O konečnej výške ciel a ďalších detailoch rozhodne Európska komisia v najbližších týždňoch. Pred prijatím konečného rozhodnutia budú mať zúčastnené strany možnosť vyjadriť sa k návrhu Európskej komisie.

Uvedené opatrenia sú dočasné a budú platiť po dobu piatich rokov. Európska komisia si však vyhradzuje právo toto obdobie predĺžiť.

Záverom možno konštatovať, že Európska únia podniká rozhodné kroky na ochranu svojho trhu a podporu európskeho automobilového priemyslu.

Číne dochádza trpezlivosť

Napätie medzi Čínou a Európskou úniou sa vyostruje. Problémové sú clá uvalené na elektrické vozidlá dovážané z Číny do Európy. Peking prešiel od vyhrážok k činom a rozhodol sa podať sťažnosť na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO).

Toto rozhodnutie prišlo po júlovom kroku Európskej únie, kedy dočasné clá na dovoz elektrických áut z Čínydosahovali až 38 % na dovoz elektrických áut z Číny. Tie v novom návrhu EK znížila o 1,7 %. Európska komisia toto opatrenie odôvodnila výsledkami vyšetrovania, ktoré údajne odhalilo neférové zvýhodňovanie čínskych výrobcov elektromobilov na úkor ich európskych konkurentov.

Ako sme písali v tomto článku, čínske ministerstvo obchodu vo vyhlásení z 9. augusta ostro kritizovalo rozhodnutie EÚ. Podľa Pekingu tento krok „nemá opodstatnenie, porušuje pravidlá WTO a negatívne ovplyvňuje globálne úsilie v boji proti klimatickým zmenám“. Čína zároveň vyzvala Brusel na okamžitú nápravu situácie, argumentujúc potrebou zachovania stabilných obchodných vzťahov a nenarušenia výrobných a dodávateľských reťazcov v sektore elektromobility.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú