Batérie v elektromobiloch sú kľúčovým komponentom, ktorý určuje ich výkon, dojazd a celkovú efektívnosť vozidla. Tieto batérie sú zvyčajne lítium-iónové a sú populárne pre svoju vysokú energetickú hustotu, dlhú životnosť a schopnosť rýchlo sa nabíjať. Lenže tieto batérie obsahujú nie príliš „eco friendly“ materiály.
Na pretrase v súvislosti s týmito batériami je recyklácia a ťažba surovín. Často sa totiž nedeje za vhodných podmienok (napr. sociálnych a etických) preto vytvára ďalšie dôležité otázky v oblasti batérií elektromobilov.
Snažia sa o revolúciu
Nie je žiadnym tajomstvom, že obzvlášť materiály ako lítium, kobalt a nikel sa ťažia často v podmienkach, ktoré môžu byť škodlivé pre životné prostredie. To je presným opakom toho, o čo sa elektromobilita snaží. Preto sa vedci, ale aj automobilky so svojimi inžiniermi snažia vyvinúť výnimočnú batériu.
Stellantis pôsobí aj na Slovensku – spoločnosť sa radí do zástupu tých, ktorí sa aktívne snažia vyvinúť novú batériu pre elektrické vozidlá. Tá by mala byť výnimočná a neobsahovať „pochybné“ materiály.
Nové chemické zloženie
Cieľom Stellantisu je vyvinúť technológiu batérií, ktoré budú lacnejšie, ekologickejšie a etickejšie priaznivejšie. Firma hľadá alternatívy k tradičným materiálom používaným v batériách, čo by mohlo zahŕňať nové chemické zloženia a inovatívne technológie výroby batérií.
Preto urobila v tomto smere za posledných pár rokov niekoľko zaujímavých krokov a aktuálne vylepšila túto svoju iniciatívu o nový faktor. Ide o uzavretie partnerstva s CEA, francúzskou komisiou pre atómovú energiu a jej alternatívy.
Táto francúzska agentúra zastrešuje okrem atómovej energie aj technológie obnoviteľnej energie a jej súčasné portfólio je zamerané na rôzne kombinácie týchto dvoch zdrojov na skladovanie energie, ako aj na jej výrobu.
Ako vysvetlil vedúci divízie CEA Energy Philippe Stohr, nové partnerstvo so Stellantisom využíva viac ako 25-ročné skúsenosti inštitúcie vo výskume lítium-iónových batérií. „Vieme, že technológia batérií je pripravená na zmenu. Aj keď presne nevieme, ako presne sa zmení, sme odhodlaní byť v popredí tejto transformácie,“ uviedol Ned Curic, Chief Engineering and Technology Officer Stellantisu.
Chcú vystužiť portfólio
Curic tiež zdôraznil, že spoločnosť zaviedla stratégiu batérií pre elektromobily s názvom „uzatváranie viacerých stávok a skúmanie rôznych technológií“, vrátane výskumných partnerstiev s inými inštitúciami. Možno sa v portfóliu Stellantisu objaví niekoľko nových vzorcov batérií pre elektromobily. Isté je, že v budúcnosti to rozhodne bude ľudstvo potrebovať.
Táto snaha je dôležitá nielen z hľadiska etiky a ekológie, ale aj z pohľadu ekonomiky, pretože závislosť na vzácnych materiáloch môže zvýšiť výrobné náklady a znížiť dostupnosť týchto materiálov v budúcnosti.
Stellantis spolupracuje s rôznymi partnermi a investuje do výskumu a vývoja, aby urýchlila tento prechod na nové technológie batérií, ktoré budú bezpečné, efektívne a udržateľné.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Potravina, ktorú mnohí Slováci nenávidia, je prírodným liekom na vysoký tlak. Stačia dva poháre denne, tvrdia experti
7 destinácií, kam ťa so slovenským pasom nepustia bez víz a byrokracie. V jednej zaplatíš 85 € za deň
Bežný prvok v našej strave môže zastaviť Alzheimerovu chorobu. Chráni mozog pred starnutím, tvrdia vedci
Banky na Slovensku vo veľkom zatvárajú pobočky. Experti varujú aj pred nárastom falošných peňazí
Záhadný ústav v Rusku skúmal stroje času a teleportáciu: Náhle ukončil činnosť, univerzita mlčí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- V USA ich odpísali, v Číne stále žiari. „Zabudnutá“ automobilka ukázala EV ako z vesmírneho sci‑fi
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
Ruská vláda mení klimatické ciele. Putinove nové rozhodnutie môže drasticky poškodiť celú planétu
Dobrá správa pre slovenské domácnosti: Ceny energií sa nebudú zvyšovať, Saková chce využiť tajnú zbraň
Slováci pocítia tvrdé zdražovanie. Vo veľkom kupujeme ojazdené autá, Česi už narazili na realitu
Trpká príchuť digitálnej doby. Slováci nevedia existovať bez sociálnych sietí, táto skupina je na tom najhoršie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP