Plán európskych automobiliek s elektromobilmi nefunguje. Zosmiešňujú ich aj čínske značky
Situácia na európskom automobilovom trhu prechádza seizmickou zmenou a čínske elektromobily naberajú čoraz väčší vplyv. Do finále súťaže Európske auto roka sa po prvýkrát dostalo čínske auto – konkrétne elektromobil značky BYD, čo poukazuje na transformáciu celého automobilového priemyslu na starom kontinente. Na tému upozornil český portál Aktuálně.
Svoju úlohu zohrala aj pandémia
Po pandémii čelili európski výrobcovia automobilov narušeniu výroby a predaja, zatiaľ čo čínske spoločnosti, najmä tie v sektore elektrických vozidiel, získali na sile. Napriek 30 % poklesu výroby a predaja automobilov v EÚ počas pandémie sa Čína, najväčší svetový výrobca automobilov, rýchlo zotavila a prekročila úroveň výroby spred pandémie.
Čínske automobilky, ktoré sa tradične zameriavali na domáci trh, teraz agresívne expandujú do Európy. V roku 2022 sa Čína stala najväčším dovozcom automobilov do Európskej únie, čo je výrazný posun oproti deviatemu miestu v roku 2019. V prvej polovici roka 2023 navyše došlo k historickému momentu, keď sa čínska automobilka BYD dostala do prvej desiatky najväčších svetových výrobcov automobilov.
Úspech spoločnosti BYD sa pripisuje jej zameraniu na elektrické a hybridné vozidlá, ktoré sú v súlade s rastúcim dopytom po ekologickejšej doprave. Cenová dostupnosť a slušná kvalita týchto vozidiel prispievajú k rastúcemu prílevu čínskych automobilov do Európy, čo predstavuje výzvu pre miestnych výrobcov automobilov.
Tradičné európske automobilky majú veľký problém
Prudký nárast čínskych elektrických vozidiel v Európe mení dynamiku trhu. Americká spoločnosť Tesla a automobilka MG, ktorú vlastní čínska štátna spoločnosť SAIC Motor, dosahujú v Európe významné úspechy v predaji nových automobilov. To predstavuje výzvu pre tradičných európskych výrobcov automobilov, ako je Volkswagen, ktorý zápasí s vysokými nákladmi, nízkou ziskovosťou a potrebou prechodu na elektrické vozidlá.
Konkurenčná výhoda Číny spočíva v jej agresívnej cenovej stratégii, ktorá ponúka cenovo dostupné elektrické vozidlá v čase, keď európski spotrebitelia začínajú viac dbať na náklady. Okrem toho čínske automobilky plánujú výstavbu tovární v Európe, čím si zabezpečia miestnu prítomnosť a obídu potenciálne obchodné prekážky.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
EÚ sa táto zmena nezdá
Európska únia vyjadrila obavy z prílevu čínskych automobilov a skúma, či štátne dotácie neposkytujú čínskym výrobcom nespravodlivú výhodu. Výsledok tohto vyšetrovania by mohol mať ďalekosiahle dôsledky na obchodné vzťahy.
Keďže európski výrobcovia automobilov čelia výzvam vrátane hospodárskeho poklesu v mnohých krajinách a zvýšenej konkurencii zo strany amerických a čínskych značiek, priemysel sa nachádza na rázcestí. Prechod na elektromobily neprebieha podľa očakávaní, keďže spotrebitelia čakajú na cenovo dostupnejšie modely a znižovanie vládnych dotácií ovplyvňuje dopyt po elektrických vozidlách.
Cenová dostupnosť a zvyšujúca sa kvalita čínskych elektrických vozidiel ich stavia do pozície silných konkurentov v Európe. Zatiaľ čo európski výrobcovia automobilov pripravujú stratégiu, ako sa zorientovať v tejto novej realite, zdá sa, že invázia čínskych automobilov na kontinent sa ešte len začína. S vývojom automobilového prostredia bude v nasledujúcich rokoch prítomnosť čínskych značiek na európskom automobilovom trhu pravdepodobne ešte výraznejšia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Muskov sen sa rozpadá. Až 98 % majiteľov Tesly odmieta jeho „geniálny“ vynález
Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
Dojazd 1000 km a šokujúco nízka cena. Do Európy prichádza „čínsky Model Y”
Spaľováky mu nedokážu konkurovať. Do Európy ešte tento rok príde výrobca ultralacných elektromobilov
Cybertruck je nepoužiteľný, hlási majiteľ. Z milovníka Tesly urobil odporcu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší problém elektromobilov. Vďaka tejto technológii ľudstvo navždy zabudne na spaľováky
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Cybertruck je nepoužiteľný, hlási majiteľ. Z milovníka Tesly urobil odporcu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Dojazd 1000 km a šokujúco nízka cena. Do Európy prichádza „čínsky Model Y”
-
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Cybertruck je nepoužiteľný, hlási majiteľ. Z milovníka Tesly urobil odporcu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Dojazd 1000 km a šokujúco nízka cena. Do Európy prichádza „čínsky Model Y”
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Cybertruck je nepoužiteľný, hlási majiteľ. Z milovníka Tesly urobil odporcu
Čína začne z komerčnými vesmírnymi letmi do pár rokov, toto je ich plán
Aktuálne: Unikla prvá fotka nového Zaklínača, takto vyzerá náhrada Henry Cavilla
Výdrž batérií už nebude problém. Táto technológia zmení elektromobily
Prehľad výbuchov vesmírnych telies v atmosfére a ich dopadov na Zem
Americká Meta čelí vyšetrovaniu zo strany EÚ kvôli návykovým algoritmom
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené