V článku boli použité aj materiály TASR.

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters.

Dokument má byť základom pre diskusie o hospodárskej bezpečnosti Európy na vrcholnej schôdzke Európske politického spoločenstva, ktorá sa uskutoční 5. októbra v španielskej Granade.

Konštatuje sa v ňom, že vzhľadom na nestály charakter veternej a slnečnej energie bude Európa potrebovať spôsoby ukladania energie, aby splnila svoj cieľ nulových emisií skleníkových plynov do roku 2050. To zvýši dopyt EÚ po lítium-iónových batériách, palivových článkoch a elektrolyzéroch v nadchádzajúcich rokoch desať- až tridsaťkrát.

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Lítium-iónové batérie a palivové články však nie sú jedinými oblasťami, kde je EÚ zraniteľná. Podobný scenár by mohol nastať v oblasti digitálnych technológií. Prognózy naznačujú, že dopyt po senzoroch, dronoch, serveroch, úložných zariadeniach a sieťach na prenos dát v tomto desaťročí prudko vzrastie. Pokiaľ ide o siete, EÚ má pomerne silnú pozíciu, no v iných oblastiach má výrazné slabiny.

V EÚ začal platiť nový zákon pre batérie

Európska komisia (EK) pripomenula, že minulý mesiac vstúpilo do platnosti nariadenie EÚ o batériách, ktoré zabezpečí, že budú mať nízku uhlíkovú stopu, používať minimum škodlivých látok, vyžadovať si menej surovín a že sa budú zbierať, opätovne používať a recyklovať všade v Európe, o čom sme informovali v samostatnom článku.

Komisia spresnila, že od roku 2025 budú zavedené opatrenia na zlepšenie výkonu a zníženie uhlíkovej stopy batérií v elektrických vozidlách, ľahkých dopravných prostriedkoch a batériách na priemyselné využitie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú