Aktualizované 28. marca 2023: Ministri členských štátov EÚ dnes definitívne schválili návrh zákazu predaja spaľovákov od roku 2035, upozornilo Politico.

Za dnes hlasovalo aj Nemecko, ktoré proces v poslednej fáze vetovalo. Nemci totiž celkom racionálne požadovali, aby sa po tomto termíne mohli naďalej predávať spaľováky poháňané e-palivami.

Európska komisia sa s Nemeckom dohodla, pričom predložila návrh, ako by sa predmetné spaľováky predávať a kontrolovať po roku 2035. Implementácia ešte bude vyžadovať úpravu emisných noriem a zrejme aj implementáciu systému, ktorý autu v prípade, že namiesto e-paliva natankuješ to klasické, znemožní štartovanie.

V dnešnom hlasovaní boli proti iba Taliansko a Poľsko, ktoré už dlhodobo zákaz predaja spaľovákov od roku 2035 odsudzujú. Ich nesúhlas ale nestačil a návrh prešiel posledným schvaľovacím procesom. Z toho vyplýva, že Slovensko taktiež hlasovalo za, hoci odpor rástol aj u nás.

Treba pripomenúť, že e-palivá dnes nie sú zďaleka pripravené na bežné používanie, hoci by ich pravdepodobne mohla tankovať väčšina dnes jazdiacich spaľovákov. Zatiaľ tak nič nenasvedčuje tomu, že po roku 2035 si už kúpiš len nový elektromobil.

Schválenie výnimky v EÚ však nepochybne masívne naštartuje vývoj v tejto oblasti a do konečného zákazu predaja áut na bežné palivá zažijú tie uhlíkovo neutrálne ešte masívne vylepšenia vo všetkých smeroch.

Pôvodný článok 21.3.2023:

„Jedno veľké Kocúrkovo“. Asi tak by sme mohli nazvať dianie okolo zákazu predaja spaľovákov od roku 2035. Zákon už bol iba krôčik od finálneho schválenia, no Nemecko za zrazu postavilo za zachovanie áut so spaľovacími motormi, ak budú jazdiť na uhlíkovo neutrálne palivá.

Portál Reuters teraz informuje, že Európska komisia predložila návrh, ktorý by spaľováky predsa len zachránil aj po roku 2035.

Riešením má byť vytvorenie novej skupiny spaľovacích áut, ktoré by boli schopné jazdiť iba na uhlíkovo neutrálne palivá. Komisia to chce docieliť tak, že tieto vozidlá budú vybavené špeciálnym, doposiaľ bližšie nedefinovaným systémom. Ten dokáže rozlíšiť, či majiteľ do auta natankoval bežné palivo, alebo e-palivo.

Wikimedia / steevven1.com (koláž redakcia)

Pri natankovaní obyčajného paliva by systém vozidlu nedovolil naštartovať. Je totiž takmer isté, že klasické fosílne palivá sa budú vo veľkom predávať aj po roku 2035. Tie ale budú môcť tankovať len vozidlá, ktoré boli kúpené pred rokom 2035.

Facka pre automobilky v Európe?

Ak by nový návrh Európskej komisie v takomto znení prešiel, znamenalo by to poriadnu facku pre automobilky, ktoré v posledných rokoch vo veľkom investovali do rozvoja elektromobility.

Výrobcovia áut totiž urgovali Európsku komisiu, aby definitívne schválenie zákazu predaja spaľovákov od roku 2035 neodkladala. Pre automobilky by teda bolo aktuálne najvýhodnejšie, aby sa mohli sústrediť iba na vývoj jednej technológie. Ak by sa totiž zákazníci rozhodli pre radšej nový spaľovák na e-palivá akko pre elektromobil, bol by to zásadný problém.

Unsplash/sippakorn yamkasikorn/CHUTTERSNAP/pngtree (Úprava redakcie)

Otázka syntetických e-palív je však poriadne nejasná. Ako píše portál Euractiv, podľa štúdie, ktorú zverejnil Postupimský inštitút pre výskum klímy, by dokázali všetky plánované projekty na výrobu e-paliv na celom svete v najbližších rokoch pokryť iba 10 % spotreby paliva v letectve, lodnej doprave a chemickom priemysle Nemecka. Výroba tohto typu paliva je teda nesmierne náročná a „nízkoobjemová“.

Do roku 2035 je však ešte dosť času a keď bude výnimka definitívne schválená, nepochybne uvidíme masívne investície do tejto technológie. Pozerať sa tak na e-palivá dnešnými očami nie je správne. Veď si len zober, kde boli pred 12 rokmi elektromobily.

Výsledok sporu by sme mohli spoznať už vo štvtvrtok

Nemecká vláda očakáva skoré urovnanie sporu o zákaz spaľovacích motorov v EÚ. Ministerka pre európske záležitosti Anna Lührmannová v utorok uviedla, že riešenie by mohol priniesť už nadchádzajúci samit EÚ, ktorý sa začína vo štvrtok (23. 3). TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

Lührmannová zastupovala Nemecko na ministerskej schôdzke, ktorá predchádzala stretnutiam hláv štátov a vlád v EÚ. Vyjednávači Európskeho parlamentu (EP) a členských štátov sa už vlani na jeseň dohodli, že od roku 2035 sa budú môcť v Únii registrovať iba nové autá bez emisií.

Unsplash / FonTech

Dohodu malo potvrdiť zasadnutie Rady EÚ pôvodne plánované na začiatok marca, pre dodatočné požiadavky najmä z Nemecka však bolo zrušené. Berlín s podporu viacerých členských štátov vrátane Slovenska požaduje, aby boli zo zákazu vyňaté vozidlá používajúce syntetické palivá.

Lührmannová, ktorá vo vláde zastupuje ekologickú stranu Zelení, uviedla, že výsledky dialógu by mali platiť.

„Predpokladám, že tieto rokovania budú uzavreté ešte pred samitom,“ povedala ministerka. Jej francúzska rezortná kolegyňa Laurence Booneová v utorok zopakovala, že z pohľadu Paríža dohoda už existuje. „Myslím si, že by sme sa mali držať toho, čo bolo dohodnuté,“ zdôraznila ministerka.

Plánovaný zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v tzv. Európskej zelenej dohode. EÚ si v rámci nej predsavzala znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 % v porovnaní s rokom 1990. Do roku 2050 by sa EÚ mala stať klimaticky neutrálnou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú