Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály SITA.

Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na urýchlené uzavretie diskusie o zákaze predaja spaľovacích áut od roku 2035.

Ako upozorňuje Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), európske, ako aj národné klimatické ciele by sa nemali spochybňovať.

Kompetentným taktiež odkazuje, že transformácia európskeho automobilového priemyslu si vyžaduje istotu plánovania.

Členské štáty pod taktovkou švédskeho predsedníctva Európskej únie sa totiž nateraz rozhodli odložiť konečné schválenie návrhu, ktorý by znemožnil kúpiť si od roku 2035 nový automobil na benzín či naftu.

Volkswagen

Automobilky žiadajú riešiť aj emisie z existujúceho vozového parku na cestách. „Hromadná elektrifikácia je hlavnou súčasťou riešenia, ktoré všetci presadzujeme, ale nie je to všeliek,“ uviedol prezident ACEA Luca de Meo. Nepriateľom je podľa neho energia založená na fosílnych palivách, nie konkrétna technológia.

Automobilový priemysel masívne investuje do elektrifikácie, aby boli zachované pracovné miesta a únia mohla zostať konkurencieschopnou, na oplátku však žiada prístup k potrebným surovinám a najmä hustú sieť infraštruktúry nabíjania.

Mocnosti začínajú proti zákazu otáčať

Európska únia (EÚ) minulý týždeň v piatok odložila hlasovanie o zákaze predaja nových áut s benzínovým alebo naftovým motorom od roku 2035 po tom, ako Nemecko na poslednú chvíľu požiadalo o výnimku pre syntetické palivá.

Schválenie legislatívy na rutinnom stretnutí Rady EÚ v utorok 7. marca malo byť len formálnym krokom, keďže Európsky parlament ju už minulý mesiac schválil. Ale Švédsko, ktoré zastáva rotujúce predsedníctvo EÚ, v piatok oznámilo, že veľvyslanci sa rozhodli posunúť hlasovanie na neskoršie stretnutie a „v pravý čas sa k tejto otázke vrátia“.

Wikimedia / steevven1.com (koláž redakcia)

Najväčšia ekonomika bloku Nemecko, ktoré má veľký automobilový priemysel, požaduje od Bruselu záruky, že autá používajúce syntetické palivá budú mať výnimku.

Nemecký minister dopravy Volker Wissing v utorok 28.2. povedal, že jeho krajina nepodporí zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi od roku 2035, ak Európska komisia nepríde s návrhom, ako možno takéto autá registrovať aj po roku 2035, ak budú jazdiť výlučne na klimaticky neutrálne syntetické palivá.

Automobilky nevedia na čom sú

Zrušenie zákazu predaja spaľovákov by bolo obrovskou ranou pre automobilky, ktoré so zákazom už takpovediac počítajú. Do elektromobility investovali miliardy eur a teraz očakávajú, že sa im tieto investície vrátia. Na to však potrebujú čas a určité predaje elektrických áut.

Idea emisne neutrálnych e-palív, ktorú presadzuje Nemecko, je síce pekná, no z dlhodobého hľadiska zrejme nie je udržateľná, nakoľko od roku 2050 chce byť Európa stopercentne uhlíkovo neutrálna. To sa týka nie len dopravy, ale aj priemyslu. E-palivá síce nahrádzajú ropu, ale ich spaľovanie v aute vyrába rovnaké lokálne emisie.

Výrobcovia (paliva) by tak museli prísť na spôsob, ako e-palivá vyrábať ekologicky neutrálne a skleníkové plyny pri ich produkcii z atmosféry odoberať. Vzhľadom na to, že táto technológia je ešte v plienkach, to nateraz nie je reálne.

freepik / Unsplash

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú