Čerpacie stanice sa zatvárať nebudú. Zákazy EÚ prežijú vďaka zásadnej výhode, no čakajú ich zmeny
Zákaz predaja spaľovákov v Európe od roku 2035 je už nezvratný. Transformácia automobilového priemyslu naberie v nasledujúcich rokoch ešte väčšie tempo a spaľovákov bude prirodzene ubúdať. Čo ale bude s čerpacími stanicami, ktoré v podstate stratia svoj súčasný význam? Túto otázku si položili aj redaktori z portálu Focus.de.
Herbert W. Rabl, hovorca združenia čerpacích staníc v nemecky hovoriacich krajinách, si je istý, že čerpacie stanice tu budú aj po tom, čo bude v Európe zakázaný predaj áut so spaľovacími motormi. Čerpacie stanice totiž podľa jeho slov podporujú mobilitu a tá tu bude aj po roku 2035, len bude existovať v inej forme.
Čerpacie stanice sa musia transformovať
Rabl tvrdí, že na nemeckých čerpacích staniciach tvorí predaj pohonných hmôt v priemere iba 20 % tržieb. Až 60 % pritom tvorí predaj potravín, nápojov, cigariet a v podstate všetkého, čo sa dá na benzínke bežne kúpiť. Zvyšných 20 % tvoria zisky zo služieb, napríklad za umývanie auta či doručovanie balíkov. Tamojšie stanice totiž fungujú aj ako výdajné miesta doručovacích služieb.
Niektorí prevádzkovatelia čerpacích staníc sa už dokonca začali transformovať a na svojich parkoviskách budujú nabíjacie stanice. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku a prevádzkovatelia čerpacích staníc nám prezradili svoje budúce plány s prípravami na elektrickú budúcnosť.
Benzínky sa jednoducho budú musieť adaptovať na budúcnosť bez spaľovacích motorov. Rabl uviedol, že jednou z možností sú aj syntetické e-palivá, no obáva sa toho, že výrobcovia palív premeškajú správny moment na ich výrobu a nasadenie. Takéto palivá by totiž podľa mnohých odborníkov mohli sekundovať čistým elektromobilom a zároveň by zvýšili šancu na prežitie klasických čerpačiek.
Otázkou je, či bude dôvod ich navštevovať
Predstava hovorcu združenia čerpacích staníc je síce pekná, no otázne je, či ich ľudia budú navštevovať aj po tom, čo už viac ich návšteva nebude nutná. Predsa len, primárnym dôvodom, prečo ideme na čerpaciu stanicu, je dotankovať palivo. Len veľmi málo ľudí ich využíva na nakupovanie, kvôli tomu tu máme obchody, na kávu zase kaviarne.
Elektromobil si radšej v budúcnosti nabijeme na veľkom parkovisku pred nákupným centrom, kde si môžeme nakúpiť, zájsť do kina či vybaviť úradné záležitosti. Podľa viacerých odborníkov je teda väčšina čerpacích staníc odsúdená na zánik a prežijú iba tie, ktoré sa nachádzajú na dôležitých dopravných uzloch, kde vodiči elektromobilov zastavia z dôvodu nabíjania na dlhej ceste.
„Variabilita nabíjacích staníc je omnoho väčšia ako tomu je pri benzínových pumpách. Nabíjaciu stanicu chcete postaviť v lokalite, kde môže človek stráviť nejaký ten čas, napríklad si nakúpiť.
To síce robíme aj na pumpách, chodíme tam a nakupujeme, no primárne tam nejdeme kvôli nákupu, ale kvôli tankovaniu. Pri nabíjacích HUB-och to bude pestrejšie, budú rásť tam, kde ľudia idú napríklad primárne kvôli nakupovaniu a počas toho si svoje auto nabijú.
Určite ale vzniknú aj také, kde si pôjdem primárne nabiť auto a počas toho si nakúpim, no takéto nabíjačky majú význam prevažne na diaľnici a podobne. Čo sa ale týka púmp, tak spoločnosti, ktoré ich prevádzkujú, majú ambíciu uchádzať sa o budovanie nabíjacích staníc a postupne prebudovávať niektoré stanice.
Avšak pumpy, ktoré sa nachádzajú na vhodných lokalitách, aby sa z nich mohli stať nabíjacie HUB-y, takých je asi iba 20 %. Zatiaľ je však stále pre prevádzkovateľov čerpacích staníc nerentabilné prerobiť celú čerpačku na nabíjaciu stanicu. Dokonca aj keď prerobia iba jeden čerpací stojan na nabíjanie elektromobilu, tak to, čo budú mať z toho nabíjacieho stojanu za deň, im zarobí ten čerpací stojan za pol hodinu.
Z tohto pohľadu je teda budúcnosť taká, že áno, niektoré pumpy sa transformujú, ale veľká väčšina nebude vhodná na to, aby sa na nich postavili nabíjačky. Napríklad keď máte pumpu a oproti nej máte obchodné stredisko, kde sú dve kaviarne a veľké potraviny a je tam tiež obrovské parkovisko, tak na čo by ste robili nabíjačku na tej pumpe, keď to môžete urobiť pred tým obchodom.
Princíp je teda taký, že vybaviť parkovacie miesta nabíjačkou je jednoduché, kdežto vybaviť parkovacie miesto stojanom na tankovanie nejde, preto na to potrebujeme pumpy,“ uviedol v rozhovore Peter Badík, riaditeľ GreenWay Infrastructrure.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Najdrahšie krajiny sveta: Život v niektorých stojí tisíce dolárov mesačne. Európa má až päť zástupcov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP