Americká automobilka Tesla je stále jednoznačným lídrom v oblasti elektromobility, no pri pohľade na čísla za minulý rok to už v roku 2023 môže byť inak.

Na päty jej totiž šliape čínsky BYD, ktorý predal takmer milión elektromobilov. Ako upozornil InsideEVs, v celkových predajoch áut do zásuvky dokonca poradil aj Teslu, a to s výrazným náskokom.

Do kategórie nabíjateľných vozidiel sa totiž nerátajú iba čisté elektromobily, ale aj lacnejšie plug-in hybridy, ktoré pre zákazníkov vďaka prítomnosti spaľovacieho motora nie sú až takou radikálnou zmenou. Tesla ale žiadne plug-in hybridy nevyrába a tak je nefér porovnávať ju s automobilkami, pri ktorých tvorí väčšinu predajov práve tento typ motorizácie.

V čistých elektromobiloch je stále lídrom Tesla

V segmente čistých elektromobilov Tesla stále kraľuje rebríčku najväčšej automobilky sveta. V roku 2022 dodala zákazníkom celkovo 1,31 milióna vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o 40 %. Najsilnejší bol pritom práve posledný štvrtý kvartál, kedy sa automobilke podarilo vyrobiť a dodať takmer pol milióna elektromobilov, píše CNBc.

BYD lod

Na päty jej ale výrazne šliape prekvapivý hráč. Čínska automobilka BYD, ktorá už expandovala aj na trhy mimo domácej krajiny v roku 2022 dodala zákazníkom až niečo vyše 911 00 čistých elektromobilov. Medziročný nárast dosahuje famóznych 184 %. Ak si takéto tempo udrží automobilka aj počas nasledujúceho roka, jednoznačne môže Teslu zosadiť z pomyselného trónu. V Európe sa pritom BYD ešte len rozbieha.

Ak by sme už dnes brali do úvahy aj predaje plug-in hybridov, ktoré rovnako dokážu jazdiť v čisto elektrickom režime a ktoré sa tiež môžu nabíjať z elektrickej siete, BYD by už bol dávno ďaleko pred Teslou. Ako sme informovali dávnejšie, už v októbri boli predaje nabíjateľných áut v podaní čínskej automobilky vyššie ako v podaní Tesly. To naznačuje, že BYD môže vyrábať viac EV, keďže kapacity na to pravdepodobne má.

BYD túto pozíciu udržal až do konca roka, nakoľko za celý rok 2022 zákazníkom dodal takmer 950 000 plug-in hybridov. Dokopy teda čínska automobilka vyrobila a dodala vyše 1 850 000 „áut do zásuvky“.

Rok 2023 vyzerá pre BYD dobre

Aktuálny rok sa bude pre automobilky BYD niesť v znamení širšej expanzie aj na európskych trhoch. Okrem toho spoločnosť na nedávnej konferencii CES v Las Vegas predstavila dva nové luxusné modely pod novou značkou YangWang. Jedným z nich čisto elektrický superšport U9 a plug-in hybridné SUV U8., píše NikkeiAsia.

Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.

Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.

Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.

Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.

Fontech

Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.

Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť

Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.

Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.

Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú