Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nie je žiadnym tajomstvom, že čínske automobilky uchopili elektromobilitu naozaj pevne a pomaly začínajú vstupovať aj na trhy, kde kedysi nemali žiadnu šancu. Dôkazom ich dominancie je aj štatistika portálu CleanTechnica. Do TOP 10 najväčších automobiliek z hľadiska predajov nabíjateľných áut sa prebojovali iba štyria tradiční výrobcovia.

Na úvod je treba zdôrazniť, že táto štatistika sleduje predaje „áut do zásuvky“, teda aj plug-in hybridov a  elektromobilov. Aj vďaka tomuto sa od začiatku roku do konca októbra usadila na prvom mieste čínska automobilka BYD. Ak sa ale pozrieme iba na predaje čistých elektromobilov, v tomto smere aj naďalej dominuje Tesla s výrazným náskokom.

Európske automobilky zaostávajú

Od januára do konca októbra automobilka BYD predala celkom viac ako 1 390 000 nabíjateľných vozidiel. Hneď za ňou sa umiestnila Tesla, ktorá predala takmer milión elektromobilov.

Steve Jurvetson - Flickr, NIO

Z tradičných automobiliek sa najvyššie umiestnil VW s počtom 319 000 predaných plug-in hybridov a elektromobilov. Do najlepšej desiatky sa dostalo ešte BMW (268 000), Mercedes (225 000) a Kia (185 000).

Čínskej automobilke BYD tak patrí na poli nabíjateľných vozidiel až 18 % podiel. Takmer každé piate elektrifikované auto je teda od nich.

V predajoch elektromobilov sú rozdiely menšie

Je pravda, že európske automobilky, respektíve tradiční výrobcovia, sa už viac sústreďujú na vývoj a predaje čistých elektromobilov. Plug-in hybridná éra už pre Európu nie je zaujímavá a preto výrobcovia pôsobiaci na starom kontinente zaostávajú najmä v predajoch nabíjateľných hybridov.

Ak sa totiž pozrieme na rozdiely v predajoch čistých elektromobilov, zistíme, že rozdiely nie sú zasa až také markantné. V tejto kategórii aj naďalej dominuje Tesla s počtom takmer 1 milióna predaných elektromobilov od začiatku tohto roka.

Druhý je čínsky BYD s počtom 584 000 predaných elektromobilov a až na štvrtom mieste sa umiestnil koncern VW s počtom 366 000 predaných elektromobilov. Piata je skupina Hyundai-Kia s počtom 247 000 predaných čisto elektrických vozidiel.

Odborníci v tom majú jasno

Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.

Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.

Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.

Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.

Michal Varga/FonTech

Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.

Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť

Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.

Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.

Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú