Sen realitou. Tesla Semi je u prvých majiteľov, video ukázalo 800 km jazdy bez prestávky
Dnes v noci prebehla zrejme najväčšia udalosť roka pre spoločnosť Tesla a celú elektromobilu. Po rokoch vývoja automobilka konečne odovzdala v Nevade svoje prvé elektrické ťahače Tesla Semi s dojazdom neuveriteľných 800 km na jedno nabitie.
Spoločnosť priniesla na odovzdávací ceremoniál Tesla Delivery Event dokopy päticu ťahačov, pričom dva z nich boli „zabalené“ do farieb prvých veľkých odberateľov, spoločností PepsiCo a FritoLay.
Za ohromnou efektivitou stojí viacero faktorov
Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Tesle sa to pár dní pred odovzdávacím ceremoniálom podarilo a v noci spoločnosť zverejnila video z celej tejto cesty.
Za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.
Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.
Semi is built like a bullet, not a barn wall—optimized for efficiency pic.twitter.com/VeHue9gcaE
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.
Semi has a tri-motor system & carbon-sleeved rotors just like Plaid. 1 unit for efficiency, 2 acceleration units for torque pic.twitter.com/MDn4cj0jzO
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače.
Completed at highway speed, without charging on the way & over 4,000 ft of elevation https://t.co/nZomwI7DbY pic.twitter.com/9MB0ejk2o6
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:
Päť rokov vývoja – presne toľko spoločnosti trvalo, než bol Tesla Semi pripravený vyraziť na cesty. Elektrický ťahač spoločnosť testovala v rôznych najextrémnejších podmienkach, výsledkom čoho by mala byť vysoká odolnosť a životnosť vozidla.
Tesla engineers tested Semi in a variety of harsh conditions to maximize reliability & durability pic.twitter.com/qjctWZSWvQ
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
V interiéri vozidla sa nachádza dvojica 15″ obrazoviek, ktoré vďaka kamerám okolo celého ťahača zvyšujú prehľad.
The best driver experience: max road visibility, space to stand up, 2x 15-inch touch screens, wireless phone charging & more pic.twitter.com/ktrh602Krd
— Tesla (@Tesla) December 2, 2022
Elektrické ťahače podporujú až 1 MW nabíjanie. Sieť takýchto utravýkonných nabíjačiek zatiaľ chýba, no bude len otázkou pár mesiacov, kým sa takéto nabíjačky rozosejú po celej USA a neskôr aj Európe.
Tesla na tejto udalosti navyše potvrdila, že 1 MW nabíjanie bude podporovať aj elektrický pickup Tesla Cybertruck, uvádza Electrek.
Pre Európu ide o ideálny dojazd
Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.
To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45-minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.
Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
Veľká sieť čerpacích staníc na Slovensku končí. Toto bude náhrada
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Na nabitie prejde iba 80 km. Česi testujú nový vlak na baterky
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Efektivitou preráža strop. Postavili ničiteľa spaľovákov, ktorý rozprášil aj monopost F1
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Platforma Voice of Europe sa dostane na sankčný zoznam EÚ
Televízia al-Džazíra spoznala svoj osud v štáte Izrael. Vláda rozhodla takto
Na budove fakulty záhradníctva SPU vznikla zelená strecha
Pád vetroňa v Martine podľa záchranárov neprežil zhruba 60-ročný muž
Leteckú nehodu v Martine vyšetruje polícia, začala trestné stíhanie
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené