Dnes v noci prebehla zrejme najväčšia udalosť roka pre spoločnosť Tesla a celú elektromobilu. Po rokoch vývoja automobilka konečne odovzdala v Nevade svoje prvé elektrické ťahače Tesla Semi s dojazdom neuveriteľných 800 km na jedno nabitie.

Spoločnosť priniesla na odovzdávací ceremoniál Tesla Delivery Event dokopy päticu ťahačov, pričom dva z nich boli „zabalené“ do farieb prvých veľkých odberateľov, spoločností PepsiCo a FritoLay.

Za ohromnou efektivitou stojí viacero faktorov

Odporcovia a dokonca ani mnohí fanúšikovia Tesly neverili, že tento ťahač dokáže prejsť po diaľnici 800 km bez zastávky na nabíjanie. Tesle sa to pár dní pred odovzdávacím ceremoniálom podarilo a v noci spoločnosť zverejnila video z celej tejto cesty.

Za zmienku stojí aj profil trasy, kde bol jeden väčší kopec s výškou cez 1 000 m.n.m a druhá polovica bola mierne zvlnená.

Za týmto skvelým dojazdom stojí predovšetkým mimoriadna efektivita, ktorá je výsledkom skvelej aerodynamiky a prepracovaného pohonu. Tesla Semi je ako náboj. Neštandardný tvar ťahača rapídne znižuje odpor vzduchu, čím znižuje spotrebu vozidla a maximalizuje plachtenie.

Druhým dôležitým prvkom je trojmotorový pohon podobne, ako to majú Plaid verzie osobných elektromobilov Tesla. Jeden mimoriadne efektívny elektromotor poháňa ťahač pri konštantnej jazde na diaľnici, zatiaľ čo dvojica ďalších elektromotorov sa zapája iba pri zrýchľovaní.

Na diaľničnú rýchlosť sa vďaka tomu plne naložený ťahač s nákladom 40 ton dostane už pod 20 sekúnd. Tesla uviedla, že Semi je až trikrát výkonnejší než bežné dieselové ťahače.

Ťahač dokonca dokáže zrýchľovať plne naložený aj pri 6 % stúpaní, čo Tesla ukázala aj na samotnej prezentácii:

Päť rokov vývoja – presne toľko spoločnosti trvalo, než bol Tesla Semi pripravený vyraziť na cesty. Elektrický ťahač spoločnosť testovala v rôznych najextrémnejších podmienkach, výsledkom čoho by mala byť vysoká odolnosť a životnosť vozidla.

V interiéri vozidla sa nachádza dvojica 15″ obrazoviek, ktoré vďaka kamerám okolo celého ťahača zvyšujú prehľad.

Elektrické ťahače podporujú až 1 MW nabíjanie. Sieť takýchto utravýkonných nabíjačiek zatiaľ chýba, no bude len otázkou pár mesiacov, kým sa takéto nabíjačky rozosejú po celej USA a neskôr aj Európe.

Tesla na tejto udalosti navyše potvrdila, že 1 MW nabíjanie bude podporovať aj elektrický pickup Tesla Cybertruck, uvádza Electrek.

Pre Európu ide o ideálny dojazd

Ide o kľúčový míľnik, keďže podľa európskych regulácií môže vodič kamiónu nepretržite viesť vozidlo najviac po dobu 4,5 hodiny, potom musí mať aspoň 45 minútovú prestávku. Zároveň platí, že maximálna rýchlosť kamiónov je zvyčajne obmedzená na 90 km/h.

To znamená, že na „jeden záťah“ môže vodič kamiónu prejsť najviac 405 kilometrov, potom má zo zákona prikázanú 45-minútovú prestávku, ako uvádza Nariadenie (ES) č. 561/2006 o časoch jazdy, prestávkach a dobách odpočinku.

Tesla

Po 45 minútovej prestávke, počas ktorej môže nabíjať, môže v ten istý deň urobiť ešte najviac ďalších 405 kilometrov. Existuje však výnimka, podľa ktorej môže dvakrát v týždni tento limit prekročiť o jednu hodinu jazdy, respektíve 90 kilometrov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú