Sulíkov sen žije ďalej, na cesty prídu tisíce vodíkových áut. Bude nás to stáť poriadnu sumu peňazí
Do roku 2030 by sa mala ročná výroba vodíka z nízkouhlíkových technológií na Slovensku zvýšiť na 45 000 ton. Z toho 20 000 ton sa má vyrobiť v elektrolyzéroch napájaných elektrinou z obnoviteľných alebo jadrových zdrojov a 20 000 má pochádzať z odpadu a biomasy. Náklady na realizáciu týchto cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur.
Vyplýva to z Akčného plánu opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorý ministerstvo hospodárstva (MH) po niekoľkomesačných odkladoch predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
„Vytvorenie vodíkového ekosystému zásadným spôsobom prispeje k naplneniu klimatických cieľov a k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality SR do roku 2050,“ pripomenulo ministerstvo hospodárstva v predkladacej správe k materiálu. Akčný plán predpokladá, že 30 000 ton zeleného a modrého vodíka (vyrobeného z obnoviteľných zdrojov a z jadrovej energie) má spotrebovať priemysel, 5 000 ton bude určených na energetiku a 10 000 ton pre sektor dopravy.
Pribudnú vodíkové autá
Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť 4 000 osobných automobilov na vodík, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel, rovnaký počet ťažkých úžitkových vozidiel, komunálnych vozidiel a pracovných strojov a tiež 12 vlakových súprav s vodíkovým pohonom.
Zvyšovať sa postupne bude aj počet čerpacích staníc na vodík. Zo súčasných dvoch by ich malo do roku 2025 pribudnúť ďalších šesť a do roku 2030 by malo byť k dispozícii 25 takýchto zariadení, z toho minimálne dve na podchladený kvapalný vodík.
Rezort hospodárstva vyčíslil aj náklady spojené s rozvojom vodíkových technológií. „Návrh je členený podľa rokov od 2023 do 2030, keď sa končí čerpanie finančných prostriedkov z aktuálneho programového obdobia Európskej únie. V rámci plnenia opatrení sa vykoná každý rok aktualizácia akčného plánu,“ uviedlo MH.
Výber finančných nástrojov a spôsobu podpory financovania realizácie jednotlivých opatrení akčného plánu má byť uskutočnený v rámci budúcich dotačných výziev a finančných nástrojov pre rozvoj vodíkového ekosystému v SR z prostriedkov Európskej únie.
Investuje sa aj do infraštruktúry
Najväčší balík financií, a to 385 miliónov eur, si podľa akčného plánu vyžiada podpora využívania vodíka. Realizovať sa majú pilotné projekty spotreby vodíka v oblastiach priemyslu, dopravy a energetiky. Nahradiť sa má časť existujúcej priemyselnej spotreby sivého vodíka vyrobeného zo zemného plynu zeleným alebo modrým vodíkom.

Ďalšou úlohou je zriadiť pilotné flotily elektromobilov s palivovými článkami a k nim príslušnú infraštruktúru verejných vodíkových čerpacích staníc, ale aj prispôsobenie časti plynovej distribučnej infraštruktúry pre zásobovania koncových odberateľov plynom s prímesou vodíka do päť percent objemu.
Ďalších 340 miliónov eur bude podľa materiálu potrebných na podporu výroby vodíka, 140 miliónov eur na úlohy výskumu a vývoja a 70 miliónov eur na náklady súvisiace s prepravou, distribúciou a skladovaním vodíka.
Národnú vodíkovú stratégiu schválila vláda vlani v lete a prvý návrh akčného plánu predstavil rezort v apríli tohto roku. Do MPK sa však dostal až tesne pred zmenou vedenia MH po demisii ministra Richarda Sulíka (SaS).
Vodíkové autobusy čoskoro pribudnú aj v Bratislave
Dopravný podnik Bratislava zverejnil na svojom facebookovom profile nové informácie ohľadom flotily vodíkových autobusov, ktoré už čoskoro vyrazia na cesty nášho hlavného mesta. O nových, vodíkových autobusoch sme informovali nedávno v samostatnom článku.
Štvorica nových vodíkových autobusov začne premávať už budúcu jeseň. Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR teraz schválilo projekt nákupu nízkoemisných autobusov pre hlavné mesto a podpísalo s DPB zmluvu o nenávratný finančný príspevok.
Vodíkové autobusy budú schopné na jedno natankovanie uraziť až 350 km, čo bohato stačí pri prevádzke v hlavnom meste. Nové autobusy sa tak stanú plnohodnotnou náhradou bežných dieselových autobusov.
Problém vodíku je nízka efektivita
Z ekologického hľadiska je najväčším problémom vodíku jeho efektivita. Funguje totiž ako energetické médium, do ktorého je energia vložená výrobou a následne je pri, nie veľmi efektívnom spotrebovaní, premenený na vodnú paru a elektrickú energiu pre vozidlo, o čom sme informovali v samostatnom článku.
Nepomáha ani fakt, že len štipka vodíka na celom svete je produkovaná pomocou obnoviteľných zdrojov, teda elektrolýzou za použitia zelenej energie. Transport a skladovanie vodíka je navyše oveľa problematickejšie, než je tomu pri klasických palivách ako je nafta či benzín.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť

Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho

O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

Jedna z TOP cestoviek skolabovala. Ruší všetky zájazdy, dovolenky si u nej objednávali nielen Slováci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
Trump obvinil dve veľmoci z tajných jadrových testov. USA plánujú vlastné skúšky, experti sú zaskočení
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Experti odhalili tajomstvo dlhšieho života: Zabudni na drahé výživové doplnky, stačí jednoduchá zmena jedálnička
PREMIUMŽilinka išiel pre funkciu „cez mŕtvoly“, tvrdí novinár Vagovič a opisuje prekvapivé zákulisie moci (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)

5 krvných testov, ktoré by po štyridsiatke nemal nikto podceniť. Odborníci radia, čo si nechať skontrolovať

Najdlhšie komerčné lety sveta lámu rekordy. Cesta bez prestávky trvá takmer 19 hodín a prekonáva 15-tisíc kilometrov (REBRÍČEK)

