130 km/h a hrozivý dojazd: Mnohé elektromobily diaľnica zabije. Tieto modely sú najhoršie a najlepšie
Najväčším zabijakom dojazdu elektrických áut je diaľnica. Elektromobily sú mimoriadne efektívne vozidlá, ktoré dosahujú nízky koeficient odporu vzduchu. Pri vyšších rýchlostiach je ale odpor vzduchu väčší, a preto výrazne narastá aj spotreba.
Nemecký portál AutoBild sa pozrel na diaľničný dojazd až 36 elektromobilov, niektoré modely milo prekvapili, iné sklamali.
Ako teda narastá rýchlosť jazdy, rastie aj spotreba elektrickej energie a pri diaľničnom tempe 130 km/h sa môže vyšplhať až takmer na dvojnásobok toho, koľko elektromobil spotrebuje v meste.
Pri našich testoch elektromobilov sme zaznamenávali diaľničné spotreby od 24 kWh/100 km až po spomínaných 30 kWh/100 km v závislosti od veľkosti a efektivity daného vozidla.
Diaľničný krížnik niečo stojí
Nemci sa rozhodli porovnať diaľničný dojazd až 36 elektromobilov. Na posledných priečkach sa pochopiteľne umiestnili menšie autá určené primárne do mesta. S niektorými modelmi by si pri konštantnej rýchlosti 130 km/h neprešiel ani 200 km bez zastávky na nabíjanie.
Naopak kráľom testu sa stal Mercedes EQS vo verzii 450+, s ktorým prešli až 482 km, čo je už veľmi slušná hodnota. V kombinácii so 170 kW DC nabíjaním môžeme Mercedes EQS s čistým svedomím nazvať elektrickým diaľničným krížnikom.
EQS je však auto z tej najvyššej cenovej kategórie a rozhodne si ho nemôže dovoliť každý. Veľmi dobré výsledky však dosiahli aj podstatne lacnejšie modely, ako Hyundai Kona Electric či Škoda Enyaq iV 80. Obe tieto autá hravo prešli cez 300 km.
Na plný plyn by to bolo horšie
Na nemeckej diaľnici sa však dá na niektorých úsekoch jazdiť aj neobmedzenou rýchlosťou a takúto jazdu elektromobilom sme nedávno vyskúšali aj my. Do Nemecka sme sa vybrali na VW ID.4 GTX.
Úvodných 11 kilometrov bolo najrýchlejších, respektíve to bol najdlhší úsek, na ktorom sme dokázali ísť kontinuálne takmer na plný plyn. Priemerná rýchlosť na tomto úseku sa dostala na 160 km/h a spotreba sa šplhala k 45 kWh/100 km.
Už po 50 km jazdy nám priemerná rýchlosť klesla na 150 km/h a rovnako klesla aj spotreba na 36,6 kWh/100 km. Celý diaľničný trip, na ktorom sme spotrebu testovali, meral 140 km. Od odpočívadla k odpočívadlu sme dosiahli priemernú rýchlosť 135 km/h a spotreba sa dostala na 33 kWh/100 km.
Ak by sme mali úplne prázdnu diaľnicu a naozaj by sme mohli ísť väčšinu trasy na plný plyn, na jedno nabitie by sme dokázali prejsť maximálne 170 km. Aj to by sme museli mať auto nabité na 100 % a jazdiť by sme museli do úplného vybitia.
Ako ale ukázala prax, na plný plyn to v bežnej premávke nonstop proste nejde. Prvých 50 km na nemeckej diaľnici oveľa lepšie odráža realitu. So spotrebou 36,6 kWh/100 km by sme dokázali prejsť 210 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP