Prišlo varovanie. Trh s autami skolabuje, ak neznížime cenu elektromobilov
Elektromobily sú drahé. V porovnaní so spaľovákmi je priemerný elektromobil drahší aj o 10 000 eur, preto sa pre mnohých stáva nedostupný či cenovo neatraktívny.
Uvedomuje si to aj výrobný šéf koncernu Stellantis Arnaud Deboeuf. Tvrdí, že ak neznížime ceny nových elektromobilov, trh s autami skolabuje, píše InsideEVs.
Lacné auto na batérie? Zabudni
Nájsť cenovo dostupný elektromobil na našom trhu je v súčasnosti prakticky nemožné. S cenou do 30 000 € tu máme zrejme iba Citroën e-C4 a malú Daciu Spring, no tu ponuka „relatívne dostupných“ elektromobilov končí.
VW ID.3 ako elektrická alternatíva k populárnemu Golfu začína na sume cez 43 000 €. Nová Kia Niro ako elektromobil začína až na 44 000 €, zatiaľ čo hybridná verzia štartuje na 27 500 €, čo je o 16 500 € menej prakticky za rovnaké auto.
Ceny elektromobilov musia klesnúť
Zákaz predaja áut so spaľovacími motormi je definitívny a od roku 2035 si auto so spaľovacím motorom ako nové nekúpiš. Európska únia totiž bude akceptovať iba autá s nulovou produkciou emisií a za každý jeden gram nad tento limit budú výrobcovia platiť pokutu, čo autá predraží.
Teoreticky tak automobilky budú môcť vyrábať autá so spaľovacími motormi aj naďalej, no priemerný nafťák so spotrebou 4,3 l/100 km produkuje zhruba 100 g CO2/km. Ak by platila súčasná výška pokuty 95 € za každý prekročený gram CO2, výrobca by musel za každé auto zaplatiť pokutu 9 500 €, čo by sa, pochopiteľne, prejavilo na jeho cene.
Takto to nepojde
To je však nie je scenár, ktorým chceme dosiahnuť cenovú partitu elektromobilov a spaľovákov.
Chceme, aby sa znížili výrobné náklady elektromobilov a aby ich cena klesla, nie, aby sa na ne spaľováky cenovo dorovnali zdražením.
Ako povedal Deboeuf pre Bloomberg, tieto náklady musíme do roku 2035 jednoznačne znížiť, inak trh s autami skolabuje. Stellantis robí všetko pre to, aby na trh prinášal čo najlacnejšie elektromobily.
Koncern chce do roku 2030 znížiť cenu elektromobilov až o 40 %, čím by sa prakticky vyrovnali cenám nových spaľovákov rovnakej triedy. Všetko sa ale bude odvíjať od ceny lítia, respektíve ceny batérií, ktorá je stále najdrahšou súčiastkou elektromobilu.
Nemci to povedali jasne
Rapídny nárast počtu elektromobilov na cestách môžeme očakávať vtedy, keď sa ich cena vyrovná či dokonca podlezie cenu áut so spaľovacími motormi.
Markus Schäfer, technický riaditeľ automobilky Mercedes, však v rozhovore pre portál Road and Truck povedal, že tento moment je ešte v nedohľadne.
Za všetkým stojí najzákladnejší a najdôležitejší komponent elektromobilov – batérie. Ich cena síce v poslednom desaťročí výrazne klesla, no stále sme sa nedostali pod magickú hodnotu 100 dolárov za 1 kWh kapacity batérie, ktorá má byť, podľa viacerých odborníkov, „zlomová“ a zapríčiní, že elektromobily budú konečne lacnejšie než spaľováky.
Podľa Schäfera by sme sa s cenou za 1 kWh kapacity museli dostať pod hodnotu 50 dolárov, teda asi 46 €, aby sa elektromobily vyrovnali cene áut so spaľovacími motormi. Toto štádium je však ešte v nedohľadne, tvrdí technický riaditeľ automobilky Mercedes. Súčasné batériové technológie totiž nič takéto zatiaľ neumožňujú.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dopravu na D1 paralyzovala zrážka kamiónov. Diaľnica je neprejazdná
V populárnom letovisku Slovákov zúri masívny požiar. Evakuujú tisíce miestnych aj dovolenkárov
Michal Sabo podáva žalobu na Daniela Bombica. Zverejnil jeho kontroverznú fotografiu
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Náročný diktát potrápi až 99 % Slovákov: Zisti, či by bol Štúr na teba pyšný (KVÍZ)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP