Hrozí nám blackout? Štúdia ukazuje, čo stane, keď začneme nabíjať 100 miliónov elektromobilov
V súvislosti s väčším rozmachom elektromobility sa vynára otázka, či exponenciálny nárast počtu elektrických áut zvládne súčasná elektrická sieť. Nová štúdia EY-Eurelectric odhaľuje, že v tomto smere sa absolútne nemáme čoho obávať, súčasná sieť dokáže bezpečne nabíjať cez 100 miliónov elektrických áut.
Problémom podľa novej štúdie nie je sieť ako taká, ako skôr infraštruktúra nabíjacích staníc, ktorá bude musieť v najbližších rokoch rásť podstatne rýchlejším tempom, než tomu bolo doteraz.
Štúdia odhaľuje, že v roku 2035 bude po cestách v Európe jazdiť zhruba 130 miliónov elektrických áut oproti súčasným 3,3 miliónom. Rozmach nabíjacích staníc má nastať predovšetkým v rezidenčných oblastiach.

Podľa štúdie je potrebné do roku 2035 vybudovať až 65 miliónov nabíjačiek, z čoho má byť až 85 % v obytných zónach a iba 4 % pozdĺž diaľnic.
Plánovanie je dôležité
Aj keď podľa odborníkov súčasná sieť nápor elektromobilov znesie, práve rozumné plánovanie nabíjacej infraštruktúry bude nevyhnutné. Tú je potrebné navrhovať tak, aby vedela regulovať zvýšené dopyty pri vyššom počte súčasne sa nabíjacích elektromobilov.
Nekontrolované nabíjanie totiž môže viesť k veľkým odchýlkam napätia a tým narušiť stabilitu elektrickej siete. Eurelectric vo svojej štúdii prináša niekoľko tipov, ako správne postupovať pri budovaní nových nabíjačiek.
Odporúča inštalovať inteligentné nabíjačky, ktoré by boli medzi sebou prepojené a dokázali by tak medzi sebou komunikovať a riadiť nabíjací výkon tak, aby nedošlo k deformácii siete.
Rozumným riešením je tiež inštalácia zariadení na skladovanie energie, kde by sa energia mimo špičky mohla ukladať a následne, počas maximálnej záťaže, by sa z tejto energie čerpalo.
Slovensko sa na elektrickú budúcnosť pripravuje
A ako je to u nás? Spoločnosť ZSE Energia plánuje v obci Nižná v okrese Piešťany vybudovať veľkokapacitné batériové úložisko. Jeho úlohou bude v každom momente dňa zachovávať rovnováhu medzi energetickou výrobou a spotrebou a eliminovať tak výkyvy v energetickej sieti.
Celkové investičné náklady na vybudovanie energetického batériového úložiska odhaduje spoločnosť na 24 až 32 miliónov eur. ZSE Energia ráta s výstavbou úložiska v roku 2024 a s jeho využívaním od roku 2025.

„Vďaka flexibilite a rýchlej reakcii batériového úložiska je možné pomáhať eliminovať výkyvy v energetickej sieti a zachovávať tak jej bezpečný chod. Riešenie dokáže plniť viacero funkcií, akými sú podporné služby, optimalizácia odchýlky v sieti či podpora rozvoja obnoviteľných zdrojov,“ uvádza sa v zámere pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Batériové úložisko bude mať inštalovaný výkon 35 MW a kapacitu 35 MWh.
Nárast celkovej spotreby energie je zanedbateľný
K téme preťaženia elektrickej siete sa nám v rozhovore vyjadril aj Marek Rolinec, HSE manažér spoločnosti InoBat:
Pri téme preťaženia siete uvediem príklad: ak by sme v roku 2030 mali na Slovensku zaregistrovaných 140 000 elektrických vozidiel, ktoré najazdia ročne priemerne 12 000 kilometrov, znamenalo by to vyššiu spotrebu elektrickej energie o približne 1,1 %, čo nie je žiadnym ohrozením pre bezpečnosť energetickej siete.
Marek Rolinec je takisto zástancom toho, že rozvoj elektrickej siete musí ísť ruka v ruke s rozvojom elektromobility ako takej:
Boli prípady, kedy niektoré krajiny ako napríklad Nemecko či Francúzsko avizovali ohrozenie stability energetickej siete z dôvodu rozmachu elektromobility. Našťastie sa to zaobišlo bez „blackoutu“. Osobne vnímam tieto „nebezpečné udalosti“ pozitívne, pretože vyvolali širokú diskusiu v odborných kruhoch a bolo vypracovaných množstvo štúdii, ako zabezpečiť rozmach elektromobility a neohroziť stabilitu energetickej siete.
Ak bude rozvoj elektromobility postupovať systémovo, ruka v ruke s rozvojom infraštruktúry a v odôvodnených prípadoch posilňovaním energetických zdrojov, pričom sa pristúpi aj k flexibilnému spôsobu nabíjania elektrických vozidiel, blackoutu sa neobávam.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe

Zelenskyj sa vyjadril k územným požiadavkám. Sme pripravení stiahnuť vojakov, vyhlásil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Katastrofa je zabudnutá. Ázijsky štát znova spustí najväčšiu jadrovú elektráreň na svete
Slováci dôverujú umelej inteligencii viac než expertom. Výsledky prieskumu šokovali
Známa sociálna sieť má zarobené na problém. Jej algoritmy vraj spôsobili tragédiu v Poľsku
Budú mať lasery, rakety a hypersonické zbrane. USA vyvinie najsmrteľnejšie hladinové bojové lode
Zvolili prešibanú stratégiu. Obľúbené značky Slovákov si udržali silnú pozíciu na automobilovom trhu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kardiológovia dvíhajú varovný prst: Jedna nevinná vec po Štedrej večeri spôsobuje búšenie srdca a poškodzuje cievy

Karlos Vémola je obvinený zo závažnej trestnej činnosti. Hrozí mu až 18 rokov za mrežami

Špičková neurovedkyňa opísala svoju rannú rutinu, ktorá „naštartuje“ mozog. Pár minút tejto aktivity zvládne každý

Vo veku 27 rokov zomrel elitný biatlonista. Našli ho mŕtveho v hotelovej izbe

