Diesel v EÚ naďalej padá. Predaje má horšie ako ďalší druh „eko-pohonu“
V článku boli použité materiály TASR.
Naftové auto chce už len málokto. Najprv diesel dostal ranu v emisných kauzách a potom začali prichádzať maloobjemové benzínové turbomotory, ktoré ho cenou a spotrebou paliva ostavili na druhú koľaj.
Ak si k tomu prirátaš všeobecnú mantru o tom, že dieselové motory majú vyššie servisné náklady a v meste sú vďaka dlhšiemu zohrievaniu sa neefektívne, výsledkom je to, že po nich siahajú už takmer iba vodiči s obrovským ročným nájazdom a podnikatelia.
Čísla hovoria jasne
Predaje naftových vozidiel teda strmo padajú a benzín sa na prvej priečke štatistík (40 %) poriadne vzďaľuje. Naftu však už preskočili aj hybridné vozidlá, teda tie, kde (takmer výhradne) benzínovému motoru pri rozjazde a mestských presunoch na krátke vzdialenosti dopomáha elektromotor a batérie.
Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov sa v roku 2021 hybridné elektrické vozidlá podieľali 19,6 % na celkovom počte zaregistrovaných nových osobných automobilov v Európskej únii (EÚ). Oproti roku 2020 je to značný nárast, vtedy totiž hybridy mali iba 11,9 % podiel. Diesel mal v roku 2021 približne rovnakých 19 %, no trend je jasný a k obratu už zrejme nikdy nepríde. EÚ totiž smeruje k úplnému zákazu spaľovacích motorov.
Automobilky vyrábajú aj tzv. plug-in hybridy, ktorých batériu je možné dobíjať z klasickej zásuvky alebo nabíjačky, čím si majiteľ zabezpečí maximálny elektrický dojazd a minimalizuje čas, kedy beží samotný spaľovací motor. Ich trhový podiel vlani vzrástol na 8,9 %.
NEPREHLIADNI:
Slovensko má pred EÚ veľký problém. Ľudia stále nechcú elektromobily, predaje medziročne stúpli smiešne málo
Slepá ulička? Ako pre koho
Keďže hybridy stále využívajú aj tradičný agregát, zákaz predaja v EÚ sa im zrejme nevyhne a napríklad Veľká Británia v tom má jasno. V roku 2035 príde stopka aj pre nich. Prečo teda ich predaje stúpajú?
Zákazníkom naozaj ponúkajú nižšiu spotrebu a oproti čistým elektromobilom ich ceny nie sú nijako „šialené“. Hlavným argumentom však môže byť fakt, že výrobcom znižujú priemerné emisie celej ich modelovej palety a mnohí tak šetria milióny či miliardy na vysokých pokutách.
Elektromobily získavajú prevahu
V minulom roku sa v EÚ predalo takmer 880.000 plne elektrických áut na batérie, čo predstavuje 9,1 % z celkového počtu zaregistrovaných nových vozidiel – viac ako v prípade plug-in hybridov, no menej ako v prípade klasických a obvykle trochu lacnejších „obyčajných“ hybridov.
Predaj elektrických áut vlani masívne vzrástol vďaka vládnym stimulom na ich nákup (hoci nie na Slovensku), stúpajúcej produkcii automobiliek a čoraz agresívnejšiemu marketingu. V roku 2019 ešte mali menej ako 2 % podiel na trhu a v roku 2020 to bolo 5,4 % zo všetkých novopredaných vozidiel za 12 mesiacov.
V poslednom štvrťroku 2021 dokonca predaje elektromobilov v EÚ prekonali aj predaje áut s konvenčným pohonom, čo je masívny míľnik a bude dôležité sledovať, ako začne rok 2022. Je totiž možné, že štatistiky len mierne zdeformovala čipová kríza a obrovské výpadky vo výrobe mnohých značiek. V Nórsku bolo 19 z 20 najpredávanejších modelov v januári elektrických, čo predstavuje 83,7 % podiel na trhu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci ich „hltajú“ ako lentilky: Kardiológ odhalil doplnky, ktoré vedú k neplodnosti, zlyhaniu pečene a predčasnej smrti
Smrteľný vírus v populárnej destinácii Slovákov: Krajina hlási prvé úmrtie, 25 ľudí je v karanténe
Dopravu na D1 paralyzovala zrážka kamiónov. Diaľnica je neprejazdná
V populárnom letovisku Slovákov zúri masívny požiar. Evakuujú tisíce miestnych aj dovolenkárov
Súčasná vláda by dnes nevznikla: SLOVENSKO a Republika rastú, Hlas padá na dno (PRIESKUM)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP