Nový autopilot najväčšieho výrobcu elektrických automobilov prináša neuveriteľnú štatistiku, píše Electrek. Tento systém autonómneho riadenia údajne nemal za uplynulý rok jediné zranenie pasažiera či nehodu, má to však jeden háčik.

Štatistika je otázna

Používateľ Twitteru Ross Berger upozornil na to, že systém autonómneho riadenia Tesly, známy pod názvom FSD Beta (naďalej sa nachádza vo fáze rozšíreného testovania zákazníkmi), za vyše jedného roka v prevádzke nemá na konte ani jednu jedinú autonehodu.

Túto skvelú štatistiku potvrdil aj Elon Musk, nie všetky zásluhy však patria samotnému systému. Je totiž nutné podotknúť, že vodiči sú vo všeobecnosti pri používaní tohto experimentálneho systému oveľa opatrnejší, než zvyčajne.

Ďalším faktom je, že túto funkciu nemajú k dispozícii všetci majitelia automobilov značky Tesla. Systém si vodičov vyberá na základe ich správania a jazdného štýlu – štatisticky je tak už od základu funkcia FSD Beta prístupná pozornejším a „poslušnejším“ vodičom. Ako sa však neskôr ukázalo, systém má svoje chyby a experimentálnu softvérovú výbavu nedávno odomkol aj katastrofálnemu vodičovi.

Flickr/Twitter @jasondebolt (úprava redakcie)

Neustále sa zlepšuje

Ako sa už v minulosti vyjadril Musk, vývoj špičkového autopilota je neuveriteľne zložitý a jeho aktualizácie sú „dva kroky vpred, jeden vzad“, pričom vyzýval na opatrnosť. Neustálymi aktualizáciami sa ale systém intenzívne zlepšuje a pokročilejšie autonómne riadenie zatiaľ, v takejto podobe, iná automobilka nemá.

Naďalej je však nutná neustála pozornosť vodiča, ktorý musí pomerne často do jazdy zasahovať. Vozidlá Tesla sa totiž občas rozhodnú urobiť skutočné „psie kusy“. Nedávno sa napríklad ukázalo, že niekedy nezastavujú na značkách STOP.

„Jedná sa o situáciu „zatiaľ dobre“, vieme však, že nehody sú nevyhnutné. Keď sa to raz stane, očakávam signifikantný nárast kritiky Tesly kvôli tomu, ako pristupuje k systému svojho systému autonómneho riadenia,“ píše pre Electrek Fred Lambert.

Darí sa jej viac než len dobre

Napriek množstvu kritiky a kontroverziám Tesla ako značka intenzívne napreduje a jej predaje dosahujú neuveriteľné výšiny. Nielenže sa jej najlacnejší Model 3 stal najpredávanejším autom v Európe, a to nielen medzi elektromobilmi, ale je po jej luxusných Modeloch S a X tak vysoký dopyt, že ich nestíha vyrábať a Európa si na nové kusy počká viac ako rok.

Tesla

Jej popularita však pramení v inováciách, ktoré prináša. Okrem špičkového autopilota je to napríklad aj nová metóda výroby karosérií, v rámci ktorej chce spoločnosť pomocou gigantických lisov vyrábať celé karosérie v jednom kuse – technológiu už preberajú aj iné automobilky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú