Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nástup autonómnych technológií riadenia má podľa odborníkov zabezpečiť vyššiu bezpečnosť na cestách a predovšetkým dodržiavanie cestných predpisov. Tesla ale odhaľuje úplne opačnú stránku, ich asistent jazdy Full Self-Driving po novom nezastavuje na „STOPke“, informuje portál Engadget.

Tesla totižto s novou aktualizáciou firmvéru vo verzii 10.3 priniesla do vozidiel s predplatenou funkciou FSD možnosť výberu jazdného režimu, akým má „autopilot“ šoférovať.

K dispozícii sú celkovo tri režimy – „Cill“, „Average“ a „Assertive“. Práve asertívny, teda „sebavedomý“ jazdný režim spôsobuje mnohým poriadne vrásky na čele a aj v redakcii sa pýtame, či je toto tá správa cesta a správny prístup k autonómnym technológiám.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Tradičné automobilky dobehli náskok Tesly, v jednej veci však budú ešte dlho zaostávať

Autopilot Tesly je v tomto režime je totižto podstatne „agresívnejší“ a v niektorých prípadoch dokonca úplne nezastavuje na dopravnej značke STOP.

Systém je pohotovejší, no nie neomylný

O novej funkcii sa na svojom Twitteri zmienil aj David Zipper, ktorý zdieľal fotografiu s popisom k novým jazdným režimom autopilota.

Pri asertívnom režime sa píše, že jeho Model X bude udržiavať menšie vzdialenosti od vozidla idúceho pred ním, bude vykonávať častejšie zmeny jazdných pruhov, nebude opúšťať predbiehací jazdný pruh a tiež bude vykonávať takzvané „rolling stops“, čiže auto úplne nezastaví na STOP-ke, ak to samozrejme nebude nutné pre potrebu dať prednosť v jazde.

Práve posledná menovaná funkcia je kontroverzná, nakoľko nezastavenie na značke STOP je porušením dopravných predpisov. Táto funkcia je navyše dostupná aj pri „Priemernom“ režime jazdy, dodáva The Verge. Porovnanie všetkých režimov jazdy si môžeš pozrieť vo videu.

Na druhej strane sa to dá čiastočne chápať a akceptovať. Auto totiž na sledovanie cesty využíva kamery a senzory. Dáta z nich sa spracúvajú niekoľko stokrát za sekundu a v prípade potreby brzdenia má autonómny systém prakticky okamžitý reakčný čas.

Ak teda systémy nevidia na hlavnej ceste žiadne vozidlo, ktorému je treba dať prednosť, dokážu to veľmi rýchlo vyhodnotiť a na STOP-ke auto nemusí úplne zastaviť.

Faktom ale je, že takéto konanie nie je povolené ani v prípade autopilota. Ktovie, ako by v takejto situácii vodič pochodil pred policajnou hliadkou, ktorá by ho za tento čin zastavila. Výhovorka, že nešoféroval on, ale autopilot, by zrejme neprešla.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú