Česko chystá najväčšie dotácie na elektromobily. Prekvapí ťa, odkiaľ zoberie takmer 39 miliónov eur
Prakticky všetky štáty Európskej únie, ale už aj väčšina vo zvyšku sveta, sa hlási k boju proti globálnemu otepľovaniu. Najambicióznejším cieľom je dosiahnutie tzv. uhlíkovej neutrality do roku 2050, ktorá zahŕňa aj zákaz predaja osobných vozidiel so spaľovacími motormi.
Podľa britského ministerstva dopravy sú totiž autá najväčšími producentami uhlíkových plynov po prepočte na 1 kilometer cesty, ak nerátame lety na extrémne dlhé vzdialenosti.
Elektromobily sú však stále výrazne drahšie, ako tradičné vozidlá. Preto je prechod na ne vo väčšine krajín pomerne pomalý, čo zas brzdí rozvoj nabíjacej infraštruktúry a naopak, málo nabíjačiek zas odrádza potenciálnych záujemcov.
Výnimkou je napríklad Nórsko, kde tvoria elektromobily väčšinu, dokonca vyše 75 % predaných áut. Dôvod je jasný, krajina ich oproti spaľovákom výrazne zvýhodňuje, napríklad odpustením 25 % dane z pridanej hodnoty pri nákupe.
Elbil.no dokonca uvádza príklad, kedy je vďaka takejto podpore elektrický Volkswagen e-Golf lacnejší než ten na benzín či naftu. A to ešte nehovoríme o polovičných poplatkoch za parkovanie a mýto, alebo možnosť využívať BUS pruhy. Zdá sa teda, že podobné „dotácie“, aj keď v tomto prípade skôr úľavy, sú jedinou cestou, ako predaje elektromobilov naozaj naštartovať.
Susedné Česko do toho ide naplno
Doteraz najväčšie dotácie na elektromobily aktuálne chystá aj Česká republika, s ktorou sa vo viacerých ohľadoch porovnávame ako prví. A peniaze na ne štát nebude míňať vlastné, ale použije tie z Narodného plánu obnovy, o ktorý EÚ žiadalo aj Slovensko, píše fdrive.cz.
Z celkového balíka 940 miliónov českých korún (38 643 417 eur) chce štát podporiť nákup 3 525 elektromobilov, ale aj 30 vodíkových osobných aút a 1 000 nákladných cargo e-bicyklov. Peniaze by sa mali rozdávať až do konca roka 2025, Češi však prvé žiadosti budú môcť posielať v januári alebo februári tohto roka.
Pripomenúť však treba, že české dotácie sú určené len pre podnikateľov a živnostníkov, nie pre bežné fyzické osoby. Ani tu sa však podpora nezdá ako cielená mimo. Stačí sa totiž pozrieť na Slovensko a zistíme, že napr. 91 % elektrických vozidiel Škoda Enyaq u nás kúpili práve podnikatelia.
Koniec-koncov, pre tých môže ísť o skvelú podporu po pandémii, vytvárajú v krajine nové pracovné miesta a nepochybne najazdia viac kilometrov, ako bežný osobák parkujúci pred sídliskom, čím sa opäť vraciame k téme ekológie. Na Slovensku sme vlani mali 481 584 živnostníkov, z čoho aktívne vykonáva činnosť 356 903, uvádza SITA. K tomu si prirátaj ešte klasické firmy a dostaneme približné počty, koľkým Slovákom by podobná podpora pomohla u nás.
Samotná výška podpory závisí od veľkosti firmy, krajina bude preplácať rozdiel medzi cenou konkrétneho elektroauta a porovnateľného vozidila so spaľovacím motorom. Živnostníci a firmy do 50 zamestnancov dostanú preplatených 60 % z rozdielu cien, väčšie firmy 50 % a tie nad 250 zamestnancov 40 %.
Ako je to na Slovensku?
U nás sa zatiaľ nič podobné nechystá. Minister hospodárska Richard Sulík proti dotáciám na elektromobily nie je, no hoci o nich v rozhovore pre FonTech hovoril v súvislosti s nadchádzajúcimi 12 mesiacmi, v roku 2022 sa podľa najnovších správ podpory zrejme nedočkáme.
NEPREHLIADNI:
Dotácie na elektromobily v SR sú katastrofou, odložili ich o ďalší rok a vláda ani nemá vypracovaný návrh
Aj u nás za uvažuje o podpore z fondov EÚ, aktuálne je ale zrejme stále preferovaný vodík a jeho využitie napríklad v hromadnej doprave.
Za predchádzajúcej vlády už Slovensko prvé kolo dotácií na elektromobily zažilo, no skončilo slovensky – absolútnym fiaskom. Šesť milióinov eur (povšimni si tu čiastku oproti českým v prepočte 38,6 miliónom eur) bolo po štarte systému preč za štyri minúty.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
Z 500 € na 50 €. Štát odpúšťa Slovákom absurdný poplatok za staré autá, ktoré už ani neexistujú
Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nebezpečná baktéria číha v mori, ktoré vyhľadáva tisíce Slovákov: Hrozí nekróza aj sepsa
Drobné bobule ničia až 94 % predrakovinových buniek v čreve. Zároveň odďaľujú starnutie o niekoľko rokov
Každodenné sprchovanie ničí imunitu a spúšťa zápalové reakcie. Odborníci prezrádzajú, ako často sa umývať
Neurovedec varuje: Umelé svetlo ti potichu rozkladá imunitu a mozog. 5 jednoduchých zmien potlačí škodlivé účinky
Nemocnica na východe Slovenska zakázala návštevy. Dôvodom je zhoršená situácia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Tento pohon áut vôbec nie je taký čistý, ako si mysleli. V novej štúdii ho elektromobily rozdupali
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
-
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Výnimočný motor posunie elektromobily vpred. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý zamotá trh
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Našiel som dokonalé rodinné auto. Na novej Dacii som prešiel 1 400 km do Chorvátska, otvorila mi oči
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Slovensko napoja na recyklované palivo. Európska mocnosť má so Slovenskom veľké plány
Elektrobus v Šali prepravil už viac ako milión cestujúcich a získava si čoraz väčšiu obľubu
Slovensko sa nemá čím pochváliť. V umelej inteligencii v EÚ značne zaostáva
Fico opäť cúva pred Bruselom. Slovensko blokuje sankcie a riskuje miliardové žaloby
Kataster sa konečne spamätal. Oddnes si dôležitý dokument vybavíš aj na pošte
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP