Toto si zamilujú aj vo svete. Slovák prišiel s „tuningom“ najslávnejších Xiaomi e-kolobežiek, ktorý konečne zvýši ich bezpečnosť
Elektrické kolobežky sa stali svetovým fenoménom, ktorý si vo veľkom zamilovali aj Slováci. Rýchly a dostupný spôsob dopravy oslovuje čoraz viac najmä mladých ľudí, ktorí ho môžu využívať pri preprave po preplnených mestách. Jazdenie na takejto kolobežke však prináša aj viaceré riziká, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť vodiča.
S vlastným riešením pre zvýšenie bezpečnosti počas jazdy na e-kolobežke prišiel Slovák Ján Malina, ktorý stojí za e-Shopom GoBerry a Fontechu dával rozhovor ešte v čase, kedy kolobežky opravoval vo vlastnom byte. Teraz svoju firmu presunul do parádnej predajne v Bratislave a kolobežky vylepšuje ešte zásadnejšie.
Vyvinul totiž bezpečnostné prvky, ktoré zásadne zvyšujú bezpečnosť pri jazde a môžu sa stať hitom pre majiteľov kolobežiek. Na trh sa chystá vypustiť zásadnú novinku.
E-kolobežkári mnohokrát nedodržiavajú zákony
Zákon na Slovensku už teraz vyžaduje, aby boli elektrické kolobežky vybavené bezpečnostnými prvkami, medzi ktoré patria nielen svietidlá (červené vzadu, biele vpredu), ale aj reflexné sklíčka. Napriek tomu, že túto minimálnu požiadavku e-kolobežky predávané u nás spĺňajú, mnohokrát sú riešenia výrobcov v oblasti bezpečnosti pri jazde nedostačujúce.
Oproti motorkám či aj bicyklom napríklad chýba možnosť rozumne upozorňovať autá za sebou na výraznejšiu zmenu smeru či zatáčanie. To tak pre vodiča kolobežky prakticky vždy predstavuje riziko a podľa Jána Malinu majú jeho zákazníci množstvo skúseností aj s nerešpektovaním zo strany ďalších účastníkov cestnej premávky.
„Skúšali ste ísť na kolobežke po ceste tých 20-30km/h, pustiť jednu ruku z riadidiel a ukázať, že zatáčate? Čistá samovražda. Obzvlášť za posledné dva-tri roky vidíme ako tento segment raketovo rastie, no nestretáva sa moc s pochopením u každého. Obzvlášť nie na cestách.
Veľmi veľa zákazníkov nám rozpráva historky o vytláčaní z jazdných pruhov až na obrubník, trúbenia, dokonca vyhrážky cez okno auta a podobne. Avšak od kedy tu máme sharing kolobežky, tak sa nie je ani čomu čudovať,“ informoval redakciu FonTech.sk Ján Malina.
Práve služby zdieľaných kolobežiek spôsobili nielen veľkým „boom“ v tomto spôsobe dopravy, ale taktiež priniesli na cesty množstvo problémov, ktoré spôsobujú nezodpovední vodiči. V slovenských mestách, kde sa tieto sharingové služby využívajú, neboli v minulosti žiadnym prekvapením pohodené kolobežky alebo dvaja ľudia jazdiaci na jednej kolobežke, nerešpektovanie pravidiel cestnej premávky a neraz aj jazda v opitosti.
NEPREHLIADNI
Bolt má problémy s nezodpovednými ľuďmi na e-kolobežkách. Len tak ich odhadzujú na ulici, hrozí im pokuta
Každý, kto jazdí na takejto kolobežke, musí rešpektovať zákon, ktorý od januára 2020 vníma používateľa e-kolobežky ako „vodiča nemotorového vozidla“, a napríklad ho vyháňa z bežných chodníkov, ak nejde „rýchlosťou chôdze“.
Zákon nerozlišuje výbavu, výkon či iné vlastnosti, týka všetkých kolobežiek s motorčekom. Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti totožné s cyklistami. Sú považovaní za účastníkov cestnej premávky a mali by jazdiť po cyklochodníkoch či pravom okraji vozovky medzi autami, čo rozhodne na malých kolieskach a slovenských rozbitých cestách nie je príliš bezpečné.
GoBerry prináša na trh jedinečnú novinku. Zásadne zlepší bezpečnosť e-kolobežiek
Pre zodpovedných e-kolobežkárov teraz prináša GoBerry nové bezpečnostné prvky, ktoré zahŕňajú vylepšený dizajn a funkčnosť osvetlenia. Patentované riešenie Jána Malinu umožňuje, aby boli vodiči elektrických kolobežiek dobre viditeľní za každých podmienok.
Nové svetlá v nášľapnej časti kolobežky poskytujú 360° osvetlenie a obsahujú v sebe aj smerové svetlá, vďaka ktorým bude zmena smeru omnoho bezpečnejšia ako doteraz.
Medzi možnosťami riešenia od GoBerry je aj 7 svetelných módov a výstražné svetlá. Vývoj tohto bezpečnostného doplnku začal podľa slov Jána Malinu zhruba pred rokom a ide o najprepracovanejšie vylepšenie, aké jeho firma pre e-kolobežky doteraz priniesla.
„Vývoj, odlaďovanie a výroba prebiehala skoro celý tento rok. Kto pozná GoBerry vie, že to nie je prvá vec, ktorú sme pre kolobežky vyvinuli, no je to zatiaľ tá najobšírnejšia,“ podotkol majiteľ pre redakciu FonTech.sk.
Cieľom bolo pri vývoji dodržať čistý a uhladený dizajn e-kolobežiek Xiaomi, pre ktoré sú nové prvky určené. Svetlá si bude môcť namontovať každý majiteľ akejkoľvek Xiaomi kolobežky na Slovensku, od prvého modelu M365 až po novšie Mi Scooter 3 alebo PRO 2. GoBerry pritom zvažuje aj podporu ďalších kolobežiek a pracuje na rozšírení pre populárny Ninebot.
Svetlá od GoBerry budú dostupné pre tieto modely e-kolobežiek:
- Xiaomi M365
- Xiaomi Mi Scooter 2
- Xiaomi Mi Electric Scooter 1S
- Xiaomi Mi Scooter 3
- Xiaomi Mi Electric Scooter Pro a Pro 2
- Nintebot MAX G30
„Zvažujem aj iné značky, no nakoľko značka Xiaomi je najrozšírenejšia, tak to má najväčší potenciál práve pri nich. Priebežne ešte pracujeme na verzii pre Ninebot MAX G30. Verím, že tie budú do najbližšej sezóny k dispozícii,“ podotkol Malina.
Celý vývoj tohto bezpečnostného vylepšenia bol pritom omnoho komplikovanejší, ako by sa mohlo zdať. Prvé nákresy a modely z 3D tlačiarne vznikali podľa majiteľa GoBerry ešte začiatkom tohto roka, no vývoj prerušila sezóna, počas ktorej sa primárne venoval servisu e-kolobežiek.
Inštaláciu zvládne aj laik
V procese vývoja využil spoluprácu s externou firmou pre výrobu LED pásikov a odborníkov z oblasti elektroniky a 3D tlače. Prvý prototyp upravenej e-kolobežky Ján vystavil aj vo svojom servise. Netrvalo dlho a novinka sa stretla s veľkým záujmom zákazníkov, čím sa len potvrdilo, že takýto produkt sa môže na Slovensku veľmi dobre presadiť.
Vývoj neskôr znova spomalila polovodičová kríza, ktorá celý proces predĺžila o niekoľko mesiacov. Za posledné dva mesiace sa k tomu pridalo aj dizajnovanie krabičky, výroba návodov či patentovanie produktu, ktorý by podľa slov Malinu nemal presiahnuť cenu 100 eur. „Drahšie by to ani nemalo zmysel, no bude to možné až pri väčšej sérii. Ale nie sme ďaleko od toho,“ dodáva majiteľ GoBerry.
Inštaláciu nových svetiel by mal pritom zvládnuť aj úplný laik, ktorý k tomuto produktu dostane aj podrobný návod, vrátane všetkých montážnych kľúčov.
„Pracujeme na rozsiahlom návode, kde sa snažíme vysvetliť naozaj podrobne každý jeden krok na obrázkoch. Postupne pridáme aj video návod.
Balenie bude dokonca obsahovať každý kľúč alebo skrutkovač, ktorý bude potrebný na rozobratie, montáž setu a následne zloženie kolobežky. Teda, okrem vŕtačky. Tá by sa nám jednak nezmestila do krabice a tých 100 € by sme nesplnili ani náznakom,“ pokračoval Malina vo vyjadrení pre FonTech.sk.
S novým osvetlením bude vodič e-kolobežiek lepšie viditeľný z diaľky. Je však len na používateľoch e-kolobežiek, ako sa k bezpečnosti počas jazdy postavia. „Primárne tento produkt vzniká pre ľudí, ktorí vlastnia kolobežky, používajú ich na každodenný presun do práce, na nákupy, na vybavovačky v centre mesta. Proste pre tých zodpovedných, pre ktorých sa elektrická kolobežka stala každodennou súčasťou života a chcú sa cítiť bezpečne,“ podotkol Ján Malina z GoBerry.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Jadrová ponorka USA nasadila podvodné drony. Vyšle ich na tajné misie proti nepriateľom
Je veľký ako semienko jahody. ESA vyvinula vesmírny čip, ktorý bude mať dôležitú úlohu
Gigantický jašter so žraločími zubami znova „ožil“. Staré náčrty odkryli záhadu obávaného predátora
Slovenská sporiteľňa ohlásila veľkú novinku pri platbách. Známu aplikáciu už nebudeš potrebovať
Viac funkcií za viac peňazí. Balíček Microsoft 365 výrazne zdražel, môže za to unikátna funkcia
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené