Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektrické kolobežky nie sú na Slovensku už ničím výnimočným a už niekoľko rokov ide o efektívny spôsob dopravy, ktorý využíva množstvo Slovákov najmä v mestách. Popri výpožičných službách, ktoré u nás ponúka najmä spoločnosť Bolt, sa po našich cestách premáva aj množstvo vlastnených kolobežiek.

Pri akejkoľvek jazde by však na prvom mieste mala byť hlavne bezpečnosť, čo ale mnoho Slovákov jazdiacich na elektrických kolobežkách nedodržuje. Polícia SR najnovšie upozornila na vážnu nehodu v Trnave, pri ktorej došlo ku zrážke auta s elektrokolobežkou.

Aktualizácia 16. júna:

Polícia opäť informovala o ďalej nehode na e-kolobežke v priebehu 5 dní. Po nehode elektrickej kolobežky Xiaomi v Trnave, ktorú riadil 28-ročný vodič, sa dnes odohrala ďalšia nehoda v rovnakom meste. Tentokrát skončil na čelnom skle auta 15- ročný tínedžer, ktorý podľa polície nezvládol riadenie kolobežky a nabúral do stojaceho auta, pričom preletel cez kapotu a hlavou narazil do čelného skla.

Vodič e-kolobežky nebol podľa vykonanej dychovej skúšky pod vplyvom alkoholu. Po nehode bol odvezený do trnavskej nemocnice. Škoda pri nehode bola vyčíslená na 1200 €. Polícia pritom ešte v nedeľu riešila podobnú nehodu v obci Paderovce, kde 19-ročný vodič e-kolobežky narazil podobne do stojaceho auta. V priebehu niekoľkých dní tak ide už o 3 nehodu na e-kolobežke a polícia preto vyzýva ľudí, aby boli pri riadení nanajvýš opatrí a dodržiavali pravidlá cestnej premávky.

Pôvodný článok:

Kolobežky sú skvelým dopravným prostriedkom, jazda však musí byť bezpečná

28-ročný Trnavčan išiel na elektrickej kolobežke Xiaomi na jednosmernej ceste v protismere, pričom si počas prechádzania cez cestu nevšimol prichádzajúci automobil. Následne tak došlo k čelnému nárazu kolobežky do prednej časti auta, pričom kontakt s mužom bol taký silný, že poškodil celé predné sklo vozidla.

Podľa vyjadrenia polície bol vodič elektrokolobežky prevezený do miestnej nemocnice a utrpel zranenia s dobou rekonvalescencie do 6 týždňov. Policajti upozornili, že napriek absencii alkoholu u oboch vodičov sú osoby na kolobežkách rovnako účastníci cestnej premávky rešpektovanie dopravných značení a pravidiel pre nich platí rovnako.

Zmenené pravidlá platia už vyše roka, mnoho Slovákov ich stále nedodržiava

Pripomeňme, že tieto zmeny priniesla novela zákona, ktorá vstúpila do platnosti 1. januára 2020. Tá zmenila pohľad na používateľa elektrickej kolobežky a pokým dovtedy bol vnímaný ako chodec, v novom zákone sa stal vodičom nemotorového vozidla, teda preňho platia pravidlá cestnej premávky ako pre cyklistov.

Vodič elektrickej kolobežky teda môže jazdiť vpravo po cyklotrasách a v prípade, ak tie nie sú dostupné, tak po pravom okraji vozovky, prípadne po pravej krajnici. Jazda po chodníku je povolená maximálne rýchlosťou chôdze. Majiteľ e-kolobežky nesmie viesť kolobežku bez držania riadidiel, ťahať za ňou vozík alebo iné predmety, ktoré by sťažovali riadenie kolobežky.

Vodiči elektrickej kolobežky smú jazdiť podobne ako cyklisti len jednotlivo za sebou, to neplatí pri jazde po cestičke pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba, ak tým neobmedzujú a neohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.

Zakázané je tiež jazdenie vo dvojici na jednej kolobežke, na ktoré policajti upozorňujú pomerne často. Tolerancia alkoholu v krvi je aj pre vodičov elektrických kolobežiek rovnaká ako u cyklistov. Pri kontrole môže vodič nafúkať najviac 0,5 promile.

Veľkých zmien sme sa tento mesiac dočkali aj u služieb vypožičiavania kolobežiek. Od začiatku júna napríklad kolobežku Bolt v Bratislave viac nezaparkuješ na hociktorom mieste, pričom spoločnosť v v spolupráci s mestom vybrali niekoľko kľúčových miest, na ktorých začínajú alebo končia jazdy. Jedná sa prevažne o miesta v blízkosti stojanov na bicykle alebo veľké priestory, ktoré sú pre takéto parkovanie vhodné.

Prečítaj si tiež
Bolt varuje ľudí: Parkovanie e-kolobežiek v Bratislave sa oddnes zásadne mení

Reagovali tak na neustále narastajúci počet sťažností a prípadov, kedy zákazníci nechávali kolobežky pohodené a „odparkované“ v strede chodníkov či na miestach, kde nepatria. V mnohých slovenských mestách majú zdieľané kolobežky zároveň zákaz vstupu do centra a do peších zón.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú